2008-06-17, 16:03
Medlem
Har sökt en hyreslägenhet & blev kontaktad av bostadsbolaget häromdagen & blev kallad till visning. Fick numret till de som bor där nu & fick komma dit & kika. Lägenheten är helt perfekt & vill sjukt gärna ha den! Som jag fattade det så var det 4 personer utöver mej som blivit kallade till visning & vi har tills på fredag på oss att tacka ja. Jag har givetvis redan tackat ja.

Min fråga är ifall man kan (på något positivt sätt givetvis) utmärka sej för att ha lite större chans att bli den som får lägenheten. Ska man t.ex. ringa till bostadsbolaget & snacka lite? Vad ska man säga isåfall?
Citera
2008-06-17, 16:11
Medlem
Det är nog inte fel att ringa och visa sitt intresse. Varför inte fråga hur de gör urvalet?
Citera
2008-06-17, 21:27
Medlem
apoteks avatar
Förmodligen så kvittar det fullständigt vad du säger eller gör, eftersom det brukar vara så att du har en bestämd köplats och tackar personerna innan dig i kön nej så får du chans att ta lägenheten, förutsatt att du går igenom deras "kvalitetskontroll" eller vad man ska säga. Det vill säga att du har en tillräcklig inkomst och inga betalningsanmärkningar osv.

Såhär går det i alla fall oftast till i de större städerna. Det är inte så att man kan smöra sig till en lya med sin enorma charm utan din köplats är det som gäller.
Bor du i en mindre stad så kanske det är en privat hyresvärd och där kan det ju gå till lite hur som helst. Men det lät inte så på ditt inlägg.
Citera
2008-06-18, 09:39
Medlem
Personligen har jag goda erfarenheter av att ringa. Då jag fortfarande pluggade fick jag reda på att det fanns lägenheter som höll på att renoveras, och att det skulle tas in nya hyresgäster. Jag tog reda på vem det var som var kontaktperson, ringde till honom och han lovade att skicka en ansökningsblankett. Han nämnde också att intresset var stort, så jag skulle nog inte hoppas för mycket. I alla fall fyllde jag i blanketten, och skickade in den. En vecka eller två senare ringde jag för att kontrollera att han fått ansökan och undrade hur jag låg i kön. Svaret jag fick var ungefär: "Vi har en på andra våningen, blir det bra?". Om jag inte ringt är jag ganska säker på att jag inte fått någon lägenhet. Detta var i Göteborg.
Citera
2008-06-18, 09:42
Medlem
Om du inte får lägenheten så kan det vara klokt att skriva ihop ett personligt brev som du skickar till olika privata hyresvärdar i det område du vill bo i. Gå runt i trappuppgångarna och läs på tavlan innanför vem som är hyresvärd och vilken adress dom har. Sen så skickar du ut ditt massutskick!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in