2008-06-17, 15:54
Medlem
Okej, jag har nyligen skaffat en TV. Jag har även införskaffat nödvändiga kablar för att kunna koppla min iMac till TVn (vill kunna ligga i sängen och kolla på film som jag har på datorn ) . Det blir dock tyvärr värdelös kvalité, men jag antar att det kan vara eftersom jag har inbyggda skärmen plus TVn ansluten, båda visar ju saker samtidigt, och mitt grafikkort är inte det bästa direkt. Hur gör jag för att bara använda TVn som skärm och inte iMacens inbyggda skärm?
Citera
2008-06-17, 16:16
Medlem
Pallemans avatar
Kvalitén på filmen har absolut inget med ditt grafikkort att göra. Antingen har du

1. En kass kabel till TV:n
2. Fel kabel till TV:n (Vad är det för tv, vad använder du för kabel?)
3. Fel upplösning på TV:n

eller

4. Kass kvalla på filmen
Citera
2008-06-17, 18:04
Medlem
men borde det inte bli bättre kvalité om jag använder bara en skärm på samma gång? För det blir sämre kvalité även på iMacens bildskärm när jag använder både skärmen och TVn. TVn är för övrigt en Samsung LCD TV, och jag använder en Mini-DVI till S-VIDEO omkopplare.
Citera
2008-06-17, 18:09
Medlem
Buckners avatar
Antingen kopplar du iMacen mot en tjock tv och kommer därmed få kass bild på allt utom film hur du än gör.

Eller så skulle jag gissa på att du har fel upplösning.

Slå av skärmbildsdubblering och ställ in native upplösning på båda håll
Citera
2008-06-17, 19:07
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
.. jag använder en Mini-DVI till S-VIDEO omkopplare.

Där har vi det.

Kör på VGA, det blir mycket bättre. Jag gör det själv och bilden är kanon. S-video är något för vanlig tjock-tv. Absolut ingenting för LCD.

Sen kan jag inte tänka mig att bilden kan bli sämre på iMacen bara för att du har kopplat in TV:n.. låter riktigt riktigt skumt.
Citera
2008-06-17, 21:40
Medlem
Okej, då måste jag dock beställa en ny omkopplare för 200 spänn plus frakt...

Borde kanske ha frågat innan

Men men, man lär sig av misstagen, och tack för hjälpen!
Citera
2008-06-18, 10:57
Medlem
Visar tv:n och datorn samma saker samtidigt? i så fall har du, som någon redan skrivit, bildskärmsdubbleringen på. Stäng av den, skaffa ny sladd och kör nativeupplösningen på båda skärmarna.
Citera
2008-06-18, 12:06
Medlem
Är de en tjocktv kan du inte få bra bild. Duger bara till att se film.
Citera
2008-06-19, 22:56
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Där har vi det.

Kör på VGA, det blir mycket bättre. Jag gör det själv och bilden är kanon. S-video är något för vanlig tjock-tv. Absolut ingenting för LCD.

Varför inte HDMI när vi ändå är igång?

/Adrian
Citera
2008-06-20, 11:10
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Varför inte HDMI när vi ändå är igång?

/Adrian

Samsung insisterar av någon anledning att sätta VGA som dator-ingång. Blir mycket bättre bild där än med HMDI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in