2008-06-17, 14:06
Medlem
Jag har försökt att leta på nätet,frågat folk som har adhd - men ingen har kunnat svara på hur denna utredning går till. Själv har jag för några veckor sedan påbörjat en sådan utredning på ks- och det här är vad man får göra:
1. Samtal med läkae,psykolog. De ställde frågor om hur jag var som barn,hur uppväxten var, mamma, familjen osv.
Detta tog ca 2 timmar och 15 min.
Jag fick ca 6 frågeformulär att fylla i. Bla psykopatformuläret, aspbergersformuläret,adhd-formuläret.
2. Samtal med doktorn. Vi pratade igenom de olika formulären som jag fyllt i. Detta tog ca 2 timmar.

3. Undersökning hos doktorn. Fick gå på tå,gå på häl,gå på sidan av foten - både ut och insidan. Blunda föra fingrar ihop-isär. Hon puttade på mig, klämde på magen.Detta tog ca 1 1/2 timme. Sedan tog hon blodprover på mig.

4.Träffade psykologen. Hon gjorde diverse test blaklossar, man skulle se mönster, logik, hade en kortlek med stjärnor,ringar som man la ut på bordet så skulle hon säga om det var rätt eller fel
Dra linjer mellan ifyllda och ofyllda ringar. Det mesta man gör är på tid.

5.Psykologen igen. Fick sitta och titta på en dataskärmi ca 20 min.Skulle klicka på en knapp när tex 2 röda ringar syntes efter varann.
Detta för att kolla hur länge man orkar sitta stilla. Sedan skulle jag göra matte uppgifter,berätta 2 sommar minnen tala om vad det var för bilder jag såg.Detta skulle jag göra på tid.10 min.

Jag återkommer när jag har varit på mina nästa träffar på ks.
Egentligen ska man inte berätta hur det går till - men det hade varit bra att veta hur jag kunde förbereda mig inför dessa samtal.Ta reda npå lite mer om min barndom osv.
Hoppas detta kommer till nytta för någon.
Citera
2008-06-17, 14:15
Medlem
Tack..även om det säkert skiljer sig åt när det är barn som ska utredas så tackar jag för informationen.

Var allt detta på samma dag?
Citera
2008-06-17, 14:24
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tottis
Jag fick ca 6 frågeformulär att fylla i. Bla psykopatformuläret, aspbergersformuläret,adhd-formuläret.
2. Samtal med doktorn. Vi pratade igenom de olika formulären som jag fyllt i. Detta tog ca 2 timmar.
Du menar att dom kör med 6 formulär för 6 olika diagnoser man får fylla i?

Då är det ju fan inte konstigt att det sker så jävla mycket överdiagnostisering av just dessa få saker, som ADHD, Asperger, os.v.

Intressant att det var sån lång utvärdering, förresten.
Citera
2008-06-17, 14:31
Medlem
Det låter väl ungefär som man förväntar sig att det skulle gå till...

Godtyckliga subjektiva tester
och oreflexivt tolkningsföreträde till psykolog.
Citera
2008-06-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaija
Tack..även om det säkert skiljer sig åt när det är barn som ska utredas så tackar jag för informationen.

Var allt detta på samma dag?
Nej, detta är 5 tillfällen.
Jag kanske är lite oklar i mina förklaringar. Jag skrev 1 för första tillfället osv.
Har väntat i ca 2 år på att få komma till denna utredning på Ks.
Man kan undra hur många patienter dom hinner med på ett år???
Citera
2008-06-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Du menar att dom kör med 6 formulär för 6 olika diagnoser man får fylla i?

Då är det ju fan inte konstigt att det sker så jävla mycket överdiagnostisering av just dessa få saker, som ADHD, Asperger, os.v.

Intressant att det var sån lång utvärdering, förresten.
Det är nog bara för att man inte ska blanda ihop det med någon annan diagnos.
Citera
2008-06-17, 20:35
Medlem
mr.demons avatar
1 det finns redan en liknande tråd.
2 Dem enda diagnoserna man kan få när man genomgår detta test är Adhd eller Asperger.

Men du har rätt att träffarna är två timmar åt gången. Och att det är uppdelat på ( tror det var 6-7 ) gånger jag var där.

Vet faktiskt inte vad för tester dem gör när de kommer fram till att personer lider av Borderline eller Tourettes, eller nått liknande.
Senast redigerad av mr.demon 2008-06-17 kl. 20:38.
Citera
2008-06-17, 21:52
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vet faktiskt inte vad för tester dem gör när de kommer fram till att personer lider av Borderline eller Tourettes, eller nått liknande.

Om jag inte minns fel så är det SCID-II och MINI testerna för personlighetstrningar och anda psykiska åkommor heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in