2015-03-15, 16:41
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, så är det nog, visste inte riktigt vad jag skulle genrebesätta den som, men tack för tillrättavisningen. Hursomhelst var det en bra film!
Med bra musik återigen av Stelvio Cipriani!
Citera
2015-03-15, 17:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Med bra musik återigen av Stelvio Cipriani!

Japp, jag lade faktiskt märkte till det då jag såg filmen, han växer på mig hela tiden som kompositör!

Idag har jag sett Ill Boss av Di Leo och senare blir det Il Grande Racket.
Citera
2015-03-15, 17:58
Medlem
JoeL431s avatar
Vidare så blev väl genre-linjerna något rubbade i början när Poliziotteschi var en ny genre efter Giallo.
Läst att de i början blandades något och därav också svårt att genre-sätta en del Giallo som även gick under Poliziotteschi i dess tidigare dagar.
Citera
2015-03-16, 21:11
Medlem
Rakiis avatar
Internet låg nere ett tag förut så passade på att se Giallo a Venezia som en användare skrev om i en annan tråd om sleazig giallo, tog till mig tipset och såg den, i hopp om att den skulle vara bra vilket den tyvärr inte alls var. Väldigt mycket naket så att det gränsade hela tiden mellan att vara en exploitationfilm och softcoreporr, inte så där jättemånga giallo-element i den heller, väldigt tråkig och var nära ettan i slutändan.

Får se vad jag ser nu ikväll, men lutar åt någonting av Di Leo, men det skriver jag om i eurocrime-tråden då.
Citera
2015-03-16, 22:10
Medlem
Citat:
Internet låg nere ett tag förut så passade på att se Giallo a Venezia som en användare skrev om i en annan tråd om sleazig giallo, tog till mig tipset och såg den, i hopp om att den skulle vara bra vilket den tyvärr inte alls var. Väldigt mycket naket så att det gränsade hela tiden mellan att vara en exploitationfilm och softcoreporr, inte så där jättemånga giallo-element i den heller, väldigt tråkig och var nära ettan i slutändan.

Får se vad jag ser nu ikväll, men lutar åt någonting av Di Leo, men det skriver jag om i eurocrime-tråden då.

naket, depraverande
= sleaze = giallo a
venezia.

kunde ju inte veta
att du inte kände
till vad subgenren
betydde.

/HA
Citera
2015-03-17, 00:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Förutom att den såklart inte är italiensk, men väl utspelas i Venedig, är inte Don't Look Now (1973) handlingsmässigt sett en giallo? Såg filmen för nån vecka sedan och har den fortfarande i tankarna hur magiskt bra och stämningsfull den var.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-03-17 kl. 01:13.
Citera
2015-03-17, 01:04
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Förutom att den såklart inte är italienska, men väl utspelas i Venedig, är inte Don't Look Now (1973) handlingsmässigt sett en giallo? Såg filmen för nån vecka sedan och har den fortfarande i tankarna hur magiskt bra och stämningsfull den var.

Tänkte på det igår med då jag såg who saw her die och tyckte att den påminde lite om dont look... men jag vet ändå inte riktigt om det är en "giallo-handling". Den är ju mer ett drama och en psykologisk thriller med en sidoplot som är lutar åt giallo hållet? Jag vet inte riktigt. Tycker iallafall att filmen är riktigt bra, såg den för första gången i februari.
Senast redigerad av Dr.Feelgood. 2015-03-17 kl. 01:07.
Citera
2015-03-17, 01:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Feelgood.
Tänkte på det igår med då jag såg who saw her die och tyckte att den påminde lite om dont look... men jag vet ändå inte riktigt om det är en "giallo-handling". Den är ju mer ett drama och en psykologisk thriller med en sidoplot som är lutar åt giallo hållet? Jag vet inte riktigt. Tycker iallafall att filmen är riktigt bra, såg den för första gången i februari.
Jo du har nog rätt där. Men stämningen i Don't Look Now är som en blandning av Argentos gialli och Hitchcock och hade där funnits ett mord mitt i filmen, hade den kanske kunnat karaktäriserats som en giallo.
Citera
2015-03-17, 14:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
naket, depraverande
= sleaze = giallo a
venezia.

kunde ju inte veta
att du inte kände
till vad subgenren
betydde.

/HA

Jodå, jag är väldigt väl indoktrinerad i de olika subgenrerna av skräck och dess begrepp, så klart att jag vet vad sleaze är. Och ja, jag gillar sleaze väldigt mycket om det görs på ett bra sätt med lite substans och inte enbart softcoreporr och naket i hela filmen. Är ju ett väldigt stort fan utav Joe D'Amato som anses vara sleazekungen och rådiggar hans Emanuelle-filmer med Gemser.
Citera
2015-03-17, 20:15
Medlem
Citat:
Jodå, jag är väldigt väl indoktrinerad i de olika subgenrerna av skräck och dess begrepp, så klart att jag vet vad sleaze är. Och ja, jag gillar sleaze väldigt mycket om det görs på ett bra sätt med lite substans och inte enbart softcoreporr och naket i hela filmen. Är ju ett väldigt stort fan utav Joe D'Amato som anses vara sleazekungen och rådiggar hans Emanuelle-filmer med Gemser.

giallo a venezia
ÄR sleaze.
Du är nog inte så
"indoktrinerad" som
du påstår..

/HA
Citera
2015-03-18, 11:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
giallo a venezia
ÄR sleaze.
Du är nog inte så
"indoktrinerad" som
du påstår..

/HA

Jo jag vet att den är sleaze, menade mest att den inte föll mig i smaken av andra orsaker.
Citera
2015-03-18, 20:28
Medlem
Citat:
Jo jag vet att den är sleaze, menade mest att den inte föll mig i smaken av andra orsaker.

då får du gärna
försöka dig på att
välja dina ord, och
ditt sätt att uttrycka
dig. och inte slänga
dig med pretto ord.

/HA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto