2010-10-19, 16:31
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det stämmer StefPhoenix. Det är 8 filmer plus en dokumentär. Så vi syftar på samma box. Ett kap likväl.
Köpte den för drygt ett år sen för 299:- även fast jag hade sett allt förutom The Wax Mask och An Eye for Horror.

Tycker boxen är väldigt värd att ha trots att det finns med skitfilmer som inte borde ha där att göra. Som t.ex. Phantom of the Opera som är utan tvekan den sämsta av de sämsta Argento-film jag någonsin sett även fast jag det sista börjat se att filmen inte är helt genomrutten och har kanske några, dock väldigt få behållningar, utöver Asia.
Citera
2010-10-19, 20:02
Medlem
SadEyess avatar
Tack för all information kring de olika boxarna som finns tillgängliga.

Passar också på att pusha för en sanslöst bra kriminal giallo som heter Milano calibro 9 (1972). Jag finner det högst anmärkningsvärt att denna kanonrulle inte är mer omtalad än vad som är fallet. Bra story, grymt skådespel och med de sedvanliga och brukliga twistarna.

Quentin Tarantino lär ju ha sett filmen både en och två gånger..

http://www.imdb.com/title/tt0067429/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=-bMavpcqlas
Citera
2010-10-19, 20:37
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
'La strana vizio della signorina Wardh', själva essensen av vad en giallo är, en av världens bästa filmer alla kategorier;

Såg om Lo strano vizio della Signora Wardh nu i helgen. Jag kan bara hålla med dig L.Castel, filmen är en värdig representant för hela Giallo genren. Ett måste för alla som har det minsta intresse av bra film.
Citera
2010-10-19, 23:05
Medlem
Citat:
Såg om Lo strano vizio della Signora Wardh nu i helgen. Jag kan bara hålla med dig L.Castel, filmen är en värdig representant för hela Giallo genren. Ett måste för alla som har det minsta intresse av bra film.

Och Edwige Fenech är ju så förbannat snygg också Kul att hon spelade med i flera bra gialli som ex "The Case of the Bloody Iris". Andra snygga giallo aktriser är Femi Benussi, Susan Scott, Claudine Auger, Florinda Bolkan, Barbara Bouchet, Anita Strindberg.
Citera
2010-10-19, 23:22
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Och Edwige Fenech är ju så förbannat snygg också Kul att hon spelade med i flera bra gialli som ex "The Case of the Bloody Iris". Andra snygga giallo aktriser är Femi Benussi, Susan Scott, Claudine Auger, Florinda Bolkan, Barbara Bouchet, Anita Strindberg.

Sannerligen en behållning i gialli filmerna, dessa sköna damer. Barbara Bouchet gillar jag, Mimsy Farmer är inte heller helt fel att vila ögonen på.
Citera
2010-10-20, 00:25
Medlem
Citat:
Sannerligen en behållning i gialli filmerna, dessa sköna damer. Barbara Bouchet gillar jag, Mimsy Farmer är inte heller helt fel att vila ögonen på.

Gillar du Mimsy Farmer kan jag tipsa om filmen "More" (1969) av Barbet Schroeder med soundtrack av Pink Floyd, ingen giallo, men bra drama om en dysfunktionell kärleksrelation mellan en ung naiv kille och en ung heroin-missbrukande kvinna på Ibiza. Påminner lite om "Requiem for a Dream" tematiskt.

Gialli med Farmer är ju annars "Autopsy" och "The Perfume of the Lady in Black".
Citera
2010-10-21, 21:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Gillar du Mimsy Farmer kan jag tipsa om filmen "More" (1969) av Barbet Schroeder med soundtrack av Pink Floyd, ingen giallo, men bra drama om en dysfunktionell kärleksrelation mellan en ung naiv kille och en ung heroin-missbrukande kvinna på Ibiza. Påminner lite om "Requiem for a Dream" tematiskt.

Gialli med Farmer är ju annars "Autopsy" och "The Perfume of the Lady in Black".

Tack för tipsen symbolisten. Har sett samtliga utom Autopsy, som jag nu efter mycket om och men hittat.
Citera
2010-10-21, 23:30
Medlem
Citat:
Tack för tipsen symbolisten. Har sett samtliga utom Autopsy, som jag nu efter mycket om och men hittat.

Gillar "Autopsy" en ganska udda, originell giallo.
Vissa har också liknat den lite vid Argentos "Mother of Tears".

Andra udda gialli är "A Lizard in a Woman's Skin" (där Fulci lyckas skapa en surrealistisk, delirisk stämning av gåtfullhet och paranoia), "Don't Torture A Duckling" (om en barnamördare i en italiensk by präglad av vidskepelse och sexuella spänningar), "Short Night of Glass Dolls" (om en man som drabbas av katalepsi i Prag, och försöker minnas vad som hände honom).

En annan personlig favorit är Lados mästerverk "Who Saw Her Die" (om en psykopat som dödar rödhåriga småflickor i Venedig, där George Lazenby tar upp jakten på mördaren. Oerhört suggestivt soundtrack av Morricone, som musikaliskt gestaltar mördarens "psykotiska barnaröster" som driver på denne), subjektiv kamera-arbete ā la Argento.
Citera
2010-10-22, 06:11
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Vad har ni för åsikter om Bloodstained butterfly?
Citera
2010-10-23, 14:31
Medlem
Någon som vet en bra webshop som säljer italienska DVD-släpp från tex 01 Distribution? Jag är ute efter tex den italienska utgåvan av What Have You Done To Solange? med titeln Cosa avete fatto a Solange? då den har bättre (bild)kvalité än Shriek Shows utgåva
DVDLand.it är redan kollat och SubDVD är för dyra tycker jag.

http://whiggles.landofwhimsy.com/wri...e-solange.html
Citera
2010-10-23, 14:46
Medlem
GodsLonelyMans avatar
Tror ingen har nämnt den fullkomligt vansinniga Death Laid an Egg. Som om Godard skulle göra giallo på LSD. Har längtat ihjäl mig efter ett bra västerländskt DVD-släpp på den i säkert sex år, men det verkar inte som att det kommer något. Borde ha bitit i det sura äpplet och köpt den svindyra jappeutgåvan när den ännu fanns i tryck.
Citera
2010-10-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Någon som vet en bra webshop som säljer italienska DVD-släpp från tex 01 Distribution? Jag är ute efter tex den italienska utgåvan av What Have You Done To Solange? med titeln Cosa avete fatto a Solange? då den har bättre (bild)kvalité än Shriek Shows utgåva
DVDLand.it är redan kollat och SubDVD är för dyra tycker jag.

http://whiggles.landofwhimsy.com/wri...e-solange.html

Har du kollat med Videodrome cultfilm import i Sundsvall? De brukar ha okej priser, iaf billigare än dyra subdvd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in