2008-06-17, 13:19
Medlem
[EcO]s avatar
Jag har under en lngre tid haft problem med uppstarten av min dator (Win XP).
Man kommer oftast inte lngre n till BIOS. Verkar inte som om att den kan hitta hrddisken ibland.
Brukar d stnga av, ppna upp chassit och avlgsna kablar och dylikt, Ibland har man tur och datorn startar.
Nr jag vaknade i morse hade det blivit bluescreen (stod ngonting om minnesdumpning), lyckades starta om men efter jag loggat in i Windows stod det ngonting om att den inte kunde hitta ngonting med profilinstllningar. Lyckades ven starta en gng i felskert lge, kunde logga in men det segade rtt ordentligt nr man frskte ppna mappar och dylikt.

Stngde av datorn, och nu dyker det gamla vanliga problemet upp att den inte hittar hrddisken.

Ngonting jag noterat r att indikeringslampan "hrddisken arbetar" tnds konstant vid de tillfllen d inte hrddisken hittas trots att det inte r ngon hrddiskaktivitet.
r detta ngon form av felindikering att ngot r galet?
Vad kan problemet vara? Tacksam fr all hjlp!
Citera
2008-06-17, 14:49
Medlem
Kirriss avatar
Tjenare

Lter som att hrddisken hller p att ge upp. Prova att testa en annan, om du nu har flera dvs.
Citera
2008-06-17, 15:12
Medlem
devtonixs avatar
Du kan ju ven boota med usb-minnen om du stller in det i ditt BIOS.
Citera
2008-06-17, 16:42
Medlem
[EcO]s avatar
Fick igng datorn nu, tog bort "Hard drive" i bootlistan i bios, d startade datorn.

verkar dock inte komma in p mitt vanliga anvndarkonto i windows, gick dock med ett annat. Frsker jag g till mitt ordinarie anvndarkontos mapp i Documents and settings s kommer felmeddelandet tkomst nekad upp.

Nr jag fick igng datorn reagerade brandvggen p att processen "c:\windows\windows.ext" frskte ansluta till ntet. Denna existerar inte lngre i windowskatalogen.
Kan det vara virus som spkar?
Kan jag komma t "Mina dokument" i mitt vanliga anvndarkonto p ngot annat stt?

Edit: Fr "tkomst nekad" om jag frsker ppna PDF-filer eller flytta p dem.
Senast redigerad av [EcO] 2008-06-17 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in