Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-17, 13:19
Medlem
[EcO]s avatar
Jag har under en längre tid haft problem med uppstarten av min dator (Win XP).
Man kommer oftast inte längre än till BIOS. Verkar inte som om att den kan hitta hårddisken ibland.
Brukar då stänga av, öppna upp chassit och avlägsna kablar och dylikt, Ibland har man tur och datorn startar.
När jag vaknade i morse hade det blivit bluescreen (stod någonting om minnesdumpning), lyckades starta om men efter jag loggat in i Windows stod det någonting om att den inte kunde hitta någonting med profilinställningar. Lyckades även starta en gång i felsäkert läge, kunde logga in men det segade rätt ordentligt när man försökte öppna mappar och dylikt.

Stängde av datorn, och nu dyker det gamla vanliga problemet upp att den inte hittar hårddisken.

Någonting jag noterat är att indikeringslampan "hårddisken arbetar" tänds konstant vid de tillfällen då inte hårddisken hittas trots att det inte är någon hårddiskaktivitet.
Är detta någon form av felindikering att något är galet?
Vad kan problemet vara? Tacksam för all hjälp!
Citera
2008-06-17, 14:49
Medlem
Kirriss avatar
Tjenare

Låter som att hårddisken håller på att ge upp. Prova att testa en annan, om du nu har flera dvs.
Citera
2008-06-17, 15:12
Medlem
devtonixs avatar
Du kan ju även boota med usb-minnen om du ställer in det i ditt BIOS.
Citera
2008-06-17, 16:42
Medlem
[EcO]s avatar
Fick igång datorn nu, tog bort "Hard drive" i bootlistan i bios, då startade datorn.

verkar dock inte komma in på mitt vanliga användarkonto i windows, gick dock med ett annat. Försöker jag gå till mitt ordinarie användarkontos mapp i Documents and settings så kommer felmeddelandet Åtkomst nekad upp.

När jag fick igång datorn reagerade brandväggen på att processen "c:\windows\windows.ext" försökte ansluta till nätet. Denna existerar inte längre i windowskatalogen.
Kan det vara virus som spökar?
Kan jag komma åt "Mina dokument" i mitt vanliga användarkonto på något annat sätt?

Edit: Får "åtkomst nekad" om jag försöker öppna PDF-filer eller flytta på dem.
Senast redigerad av [EcO] 2008-06-17 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in