2008-06-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
29000 brutto kräver enligt Sveriges Ingenjörer ett par års erfarenhet om vi snackar privat sektor, detta enligt statistik för 2007.

Ja det ser ut att stämma. Ingångslönen ligger nog mer troligt runt 25-26k
Citera
2008-06-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serafio
Bott i en akademikerstad hela livet, kommer från en akademikerfamilj. Har sett skiten på nära håll.

Dessutom är det en förjävligt dålig inställning till pengar att tro att man ska "bli rik" genom att sitta med näsan i böcker och därigenom förtjänar högre lön än t.ex en hantverkare.
I dagsläget tjänar hantverkare mer, och det är helt rätt.

Dåligt klädda, festande, supande studenter från medelklassen som tror att de blir "fina", gör en "resa uppåt" genom att plugga till kontorsråtta.

Jag håller med om att en privat plastikkirurg FÖRTJÄNAR sin lön. Han är egenföretagare precis som hantverkarna och är han duktig förtjänar han att bli multimiljonär på sin klinik.
Han använder sin utbildning till att starta eget, då förtjänar han sin lön.

Det ska däremot inte vara en väg till hög lön att sitta med näsan i böcker i fyra år.

Fram för plastikkirurgen, entreprenören, filmstjärnan och elitidrottaren. Skyffla tillbaka civilingenjören och allmänläkaren i det hål där de hör hemma. Man ska inte kunna läsa sig till hög lön utan någon form av entreprenörsskap inblandat. "Nu har jag suttit med näsan i böcker i fyra år, ge mig anställning och pengar, tack!! Jag kan leka med photoshop och skapa customer-management-directories kompetens-art-budgetkalkyler ge mig höööööööög lön!!""

Om världens ledande japanska arkitekt, som ritat museet på floden i Paris och japanska paviljongen för världsutställningen i Sevilla, kunde komma dit han är utan att läsa en dag på universitet, så borde andra klara det också? I Sverige anses arkitekt vara ett statusyrke man endast kan bli genom att slussas in, söka in, gå genom gymnasiet.
Varför har en arkitekt som fullständigt krossar allt en svensk akademisk arkitekt någonsin åstadkommit, motbevisat detta? Varför är den japanske arkitekten större än någon svensk arkitekt någonsin kommer att bli? Han är t.o.m, helt utan akademisk examen själv, lärare på Tokyos finaste universitet.

Akademisk examen är ett onödigt krav i många fall, utbildning är tråkig och dålig och en intelligent person kan lära sig allt praktiskt, enligt den japanska modellen där yrkeskunskapen förmedlas via företaget man jobbar på. Varför måste man beblanda sig med rumlande grisar och kämpa med BETYG och SKIT mot dessa?

Universiteten är infjärtade rum fulla av svettiga apor som älskar att rumla och festa. Jag har bott nära ett universitet hela mitt liv, sett folket komma och sett dem gå. Fått inblick i hur de lever här i stan.
Det ska inte vara möjligt att läsa sig till högre lön på det sättet. Genom att ta del i en social struktur och bli en gris.

Vilken bitterhet. Att hantverkare tjänar mer iom svartarbete har du inte ens kommenterat.

Entreprenörskap, vad är detta, en förmåga att driva ett eget företag eller en förmåga att leda/motivera andra. Vad sägs om att läsa på vad utbildningarna ger?

Har han inte en arkitektexamina så är han inte arkitekt PUNKT. Det finns nog ingen som inte håller med om detta. Sen så är ju inte hans verk något som jag finner vackert/inspirerande eller exempel på bra arkitektur. Kan iofs ha att göra med att svensk arkitektur inte har något namn alls internationellt, inte haft det på länge, Wingårdh är dock på gång, men han kommer nog inte nå fram. Svensk arkitektur rent allmänt har varit under isen en längre tid.

Både Koolhaas och Herzog/Meuron är bättre arkitekter enligt mig.

Att du tycker att utbildning är tråkigt, inte haft ett jobb i hela livet säger väl mest något om dig och hur du ser ner på folk med ambitioner.

Du har inte sett alla komma/gå. Vad ska ge lön då, kunskap eller kanske du inte vet eftersom du inte arbetat i hela ditt liv.
Citera
2008-06-17, 22:52
Medlem
Outsides avatar
Jag har också högre intelligens än snittet, och jag klarade av att gå i skolan utan att behöva hoppa av. Det var snarare de som var långt under medelbegåvade alternativt de klassiska "busarna" som har svårt med sociala regler som hoppade av. Det är väl ganska uppenbart vilken kategori du har blivit placerad i.
Citera
2008-06-17, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Jag har också högre intelligens än snittet, och jag klarade av att gå i skolan utan att behöva hoppa av. Det var snarare de som var långt under medelbegåvade alternativt de klassiska "busarna" som har svårt med sociala regler som hoppade av. Det är väl ganska uppenbart vilken kategori du har blivit placerad i.

Har aldrig varit en buse, eller obegåvad. Kommer bara inte överens med folk eftersom de flesta är lögnaktiga och falska.

Jag skrattar dock alltid sist. Dessutom är det inte på något sätt ett attraktivt eller avundsvärt liv att jobba heltid för skitmånadslön, sånt vissa kan tjäna på en timme.
Det är alltid såna som jag som skrattar sist, hur mycket folk än hatar oss. Hitler var en sån, han var som jag, marginaliserad men utvald av Gud. Vad man än tycker om hans idéer och ideologi kvarstår faktum att det var ödet, inte slumpen.

De som väljer att bespotta mig straffas tiofalt, alla andra straffas bara hårt. Alla oförätter jag någonsin blivit utsatt för finns kvar i mitt medvetande, min svarta lista.
Folk ska med all rätt vara mycket försiktiga.

De som verkligen är mina vänner däremot, de kommer att belönas på ett sätt normala människor aldrig hade belönat sina vänner.
Senast redigerad av Serafio 2008-06-17 kl. 22:59.
Citera
2008-06-17, 22:55
Medlem
setermannens avatar
Finns nog många internethjältar som brer på antar jag.
Citera
2008-06-17, 22:59
Medlem
Deannas avatar
Snälla.. Åter till topic eller diskutera med varandra via PM om intelligens!
/mod
Citera
2008-06-17, 23:06
Medlem
Deannas avatar
SLuta att diskutera varandra!! Diskutera topic i stället /mod
Citera
2008-06-17, 23:46
Medlem
Att arbeta med hjärnan kommer alltid anses vara finare än att arbeta med händerna, ergo skrivbords jobb > hantverkar jobb.

Kände en industrisvetsare förut som tjänade uppåt 45-50 vissa månader. Fina pengar men att ligga inuti i rör i en fabrik och svetsa skarvar är inte speciellt glamoröst och kul, andas in giftiga gaser, slitsamt, skitigt och jävligt. Näe då sitter jag hellre på ett kontor och slipper bli utsliten och få diverse hälsoproblem när man blir äldre.

.
Citera
2008-06-17, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Att arbeta med hjärnan kommer alltid anses vara finare än att arbeta med händerna, ergo skrivbords jobb > hantverkar jobb.

Kände en industrisvetsare förut som tjänade uppåt 45-50 vissa månader. Fina pengar men att ligga inuti i rör i en fabrik och svetsa skarvar är inte speciellt glamoröst och kul, andas in giftiga gaser, slitsamt, skitigt och jävligt. Näe då sitter jag hellre på ett kontor och slipper bli utsliten och få diverse hälsoproblem när man blir äldre.

.

tur att arbetarna har det bättre här än i t.ex. USA allafall. Det är dom som får tillverka stolarna som politikerna och feministfittorna sitter och jäser på.
Lön för att få skriva åsikter i ett dasspapper som heter Aftonhoran. Nej tack.

Men många här på flashback har vanliga trista jobb utan krav, men dom tar igen det när dom kommer hem och loggar in här. Då får dom sin makt. Speciellt dom i politiker-forumen. Och idagens tid med alla bloggar så kan vem som helst nästan påverka, eller få chans till det.

Lite som Sikta mot stjärnorna på 90-talet, tv-programmet med en vinjett på en som var snickare på dagtid men Frank Sinatra på kvällen.
Citera
2008-06-18, 00:29
Medlem
Bluesmokes avatar
angående trådens topic

Orimliga och orimliga...inget fel med att vilja ha en högre lön, eller? Men däremot kan jag mycket väl tänka mig att folk helst inte skyltar med sina löner om de inte tjänar jättemycket. Helt enkelt för att det för många är en känslig fråga, och man kanske känner sig lite loseraktig om man nu skulle råka tjäna lite mindre än snittet för sina kollegor i samma bransch. Eller bara känna sig allmänt underbetald. Därför får man mest bara höra om banknissar som drar in 75000 GBP per år i London och som gärna "glömmer" att tala om hur mycket de får betala för att leva därborta.

Alternativt odrägliga 18-åringar som fick >19 i snitt från gymnasiet och därmed tror att de har hela karriären färdig, så att de redan vet hur mycket de kommer att tjäna om tio år eller så.
Senast redigerad av Bluesmoke 2008-06-18 kl. 00:59.
Citera
2008-06-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesmoke
Orimliga och orimliga...inget fel med att vilja ha en högre lön, eller? Men däremot kan jag mycket väl tänka mig att folk helst inte skyltar med sina löner om de inte tjänar jättemycket. Helt enkelt för att det för många är en känslig fråga, och man kanske känner sig lite loseraktig om man nu skulle råka tjäna lite mindre än snittet för sina kollegor i samma bransch. Eller bara känna sig allmänt underbetald. Därför får man mest bara höra om banknissar som drar in 75000 GBP per år i London och som gärna "glömmer" att tala om hur mycket de får betala för att leva därborta.

Alternativt odrägliga 18-åringar som fick >19 i snitt från gymnasiet och därmed tror att de har hela karriären färdig, så att de redan vet hur mycket de kommer att tjäna om tio år eller så.

Ja så är det antagligen.

Värst tycker jag är 19-21-åriga ekonomistuderande. De som, precis som du skriver, tror att de om 10 år skall sitta som börsmäklare och dra in 100k i månaden. Har känt en del sådana, nu sitter de på något lokalt bankkontor och tjänar 22-25k/mån före skatt och är nöjda.

Det är som sagt mindre än 10% av alla i Sverige som kommer att ha en "hög" lön.

Sen tycker jag fortfarande att det är intressant att veta vad de skall ha lönen till. Jag tycker att även normala löner i Sverige räcker till i princip allt man vill ha. Visst inte en Ferrarri... men vill man ha en sådan så får man satsa allt på att nå dit.
Citera
2008-06-18, 10:58
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Flashbackarna lever i en dröm och fantasitillvaro.

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article2519896.ab

Bara en teori som skulle kunna förklara ett eller annat fall(även om det ter sig som ganska osannolikt att det förklarar alla "ekonomiska FB-kukar"):
Det kan ju hända att vi har en oproportionerligt stor andel folk som jobbar under förhållanden liknande de jag jobbar som, men som enbart framhäver fördelarna för att verka lite "finare".
Jag jobbar som konsult, med lön som är 100% baserad på vad jag drar in.
Om man då får ett uppdrag som betalar bra så kan man ju hävda att man tjänar förhållandevis astronomiska siffror, bara att man då ska ta ut vartenda öre i lön, vilket ingen vettig människa skulle göra av ett par skäl.
I verkligheten så måste man ju säkra inför lågkonjunktur, man vill inte ta ut allt i lön p.g.a skatt, osov, men skiter man i att nämna sådana små saker så kan man ju få till ganska höga löner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in