Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Av vilken anledning ska en akademiker ha lägre lön? Vem tror du dimensionerar husen/avlopp etc, inte är det rörmokaren inte.
Du som inte arbetat en dag i ditt liv ska inte säga något om att arbeta. En av anledningarna till de "höga" hantverkarlönerna är väl den stora del jobb som tas svart.
Bott i en akademikerstad hela livet, kommer från en akademikerfamilj. Har sett skiten på nära håll.
Dessutom är det en förjävligt dålig inställning till pengar att tro att man ska "bli rik" genom att sitta med näsan i böcker och därigenom förtjänar högre lön än t.ex en hantverkare.
I dagsläget tjänar hantverkare mer, och det är helt rätt.
Dåligt klädda, festande, supande studenter från medelklassen som tror att de blir "fina", gör en "resa uppåt" genom att plugga till kontorsråtta.
Jag håller med om att en privat plastikkirurg FÖRTJÄNAR sin lön. Han är egenföretagare precis som hantverkarna och är han duktig förtjänar han att bli multimiljonär på sin klinik.
Han använder sin utbildning till att starta eget, då förtjänar han sin lön.
Det ska däremot inte vara en väg till hög lön att sitta med näsan i böcker i fyra år.
Fram för plastikkirurgen, entreprenören, filmstjärnan och elitidrottaren. Skyffla tillbaka civilingenjören och allmänläkaren i det hål där de hör hemma. Man ska inte kunna läsa sig till hög lön utan någon form av entreprenörsskap inblandat. "
Nu har jag suttit med näsan i böcker i fyra år, ge mig anställning och pengar, tack!! Jag kan leka med photoshop och skapa customer-management-directories kompetens-art-budgetkalkyler ge mig höööööööög lön!!""
Om världens ledande japanska arkitekt, som ritat museet på floden i Paris och japanska paviljongen för världsutställningen i Sevilla, kunde komma dit han är utan att läsa en dag på universitet, så borde andra klara det också? I Sverige anses arkitekt vara ett statusyrke man endast kan bli genom att slussas in, söka in, gå genom gymnasiet.
Varför har en arkitekt som fullständigt krossar allt en svensk akademisk arkitekt någonsin åstadkommit, motbevisat detta? Varför är den japanske arkitekten större än någon svensk arkitekt någonsin kommer att bli? Han är t.o.m, helt utan akademisk examen själv, lärare på Tokyos finaste universitet.
Akademisk examen är ett onödigt krav i många fall, utbildning är tråkig och dålig och en intelligent person kan lära sig allt praktiskt, enligt den japanska modellen där yrkeskunskapen förmedlas via företaget man jobbar på. Varför måste man beblanda sig med rumlande grisar och kämpa med BETYG och SKIT mot dessa?
Universiteten är infjärtade rum fulla av svettiga apor som älskar att rumla och festa. Jag har bott nära ett universitet hela mitt liv, sett folket komma och sett dem gå. Fått inblick i hur de lever här i stan.
Det ska inte vara möjligt att läsa sig till högre lön på det sättet. Genom att ta del i en social struktur och bli en gris.