2008-06-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serafio
Vad är stimulerande och personligt utvecklande med att jobba för ett företag? Varför ser samhället i t.ex Japan ut exakt på det sättet, för alla, och varför har Japan högst självmordstal i världen?
De japaner som inte passar in i "ekorrhjulet", bakom en skärm på ett företag eller förlorar sitt jobb bakom en monitor, hoppar framför tåget.

Har tittat lite på den japanska självmordsstatistiken. Visar sig att i sammanhang med pension är det ett ökat personer procentuellt som tar självmord.
Citera
2008-06-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Precis! Det är som jag säger, många här har inte en aning om vad folks löner ligger på i verkligheten, eller så är de bara ute efter att provocera/skryta.

Från samma källa: "Den hundradel med högst -inkomst får ut 39 000 i månaden efter skatt. " 1% av Sveriges befolkning alltså, tur att så många i den procenten hänger på Flashback. Jag tror att vi har en FBlön lika mycket som vi har en FBkuk...

(Om nu artikelförfattaren hade riktiga källor såklart.)

För att få UT 39k per månad krävs en månadslön på kanske.. 70-80k, jag tror inte ens 1% av sveriges befolkning tjänar så bra.

"Civilingenjör som är nyanställd tjänar i genomsnitt 29 000 brutto. "
Bullshit.
Citera
2008-06-17, 16:27
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Precis! Det är som jag säger, många här har inte en aning om vad folks löner ligger på i verkligheten, eller så är de bara ute efter att provocera/skryta.

Från samma källa: "Den hundradel med högst -inkomst får ut 39 000 i månaden efter skatt. " 1% av Sveriges befolkning alltså, tur att så många i den procenten hänger på Flashback. Jag tror att vi har en FBlön lika mycket som vi har en FBkuk...

(Om nu artikelförfattaren hade riktiga källor såklart.)
Tittar man även på SCB så bekräftas detta detta.

Yrken med högst genomsnittlig månadslön 2006 var Verkställande direktörer, verkschefer m.fl. och den snittlönen låg på 63 100 kr/mån.

2006 var också den genomsnittliga månadslönen 25 000 kr /Mån. Jag tror inte att en majoritet som skriver på flasback kommer att komma upp i mer än den dubbla genomsnittslönen och i de flesta fall hamna i den lilla gruppen som tjänar absolut mest. Visst en del kommer göra det men långt ifrån alla som skriver det.

Alla siffror är från www.scb.se
Citera
2008-06-17, 16:38
Medlem
skumrasks avatar
Jag föraktar lönearbete. Bättre att sitta på en summa ärvda pengar och ett AB som man kan tanka lite på då och då.
Citera
2008-06-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesh112
"Civilingenjör som är nyanställd tjänar i genomsnitt 29 000 brutto. "
Bullshit.

29000 brutto kräver enligt Sveriges Ingenjörer ett par års erfarenhet om vi snackar privat sektor, detta enligt statistik för 2007.
Citera
2008-06-17, 16:44
Medlem
Outsides avatar
Flashback är mötesplatsen för intelligenta och drivna människor, inte så konstigt att de har högre lönekrav.
Citera
2008-06-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag föraktar lönearbete. Bättre att sitta på en summa ärvda pengar och ett AB som man kan tanka lite på då och då.

Självklart, men vi som ej begåvats med rika släktingar får vackert bita i det sura och själva arbeta ihop en anständig förmögenhet. Detta givetvis i den grupp om tjänar absolut mest enligt diskussionen ovan.
Citera
2008-06-17, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Av vilken anledning ska en akademiker ha lägre lön? Vem tror du dimensionerar husen/avlopp etc, inte är det rörmokaren inte.

Du som inte arbetat en dag i ditt liv ska inte säga något om att arbeta. En av anledningarna till de "höga" hantverkarlönerna är väl den stora del jobb som tas svart.

Bott i en akademikerstad hela livet, kommer från en akademikerfamilj. Har sett skiten på nära håll.

Dessutom är det en förjävligt dålig inställning till pengar att tro att man ska "bli rik" genom att sitta med näsan i böcker och därigenom förtjänar högre lön än t.ex en hantverkare.
I dagsläget tjänar hantverkare mer, och det är helt rätt.

Dåligt klädda, festande, supande studenter från medelklassen som tror att de blir "fina", gör en "resa uppåt" genom att plugga till kontorsråtta.

Jag håller med om att en privat plastikkirurg FÖRTJÄNAR sin lön. Han är egenföretagare precis som hantverkarna och är han duktig förtjänar han att bli multimiljonär på sin klinik.
Han använder sin utbildning till att starta eget, då förtjänar han sin lön.

Det ska däremot inte vara en väg till hög lön att sitta med näsan i böcker i fyra år.

Fram för plastikkirurgen, entreprenören, filmstjärnan och elitidrottaren. Skyffla tillbaka civilingenjören och allmänläkaren i det hål där de hör hemma. Man ska inte kunna läsa sig till hög lön utan någon form av entreprenörsskap inblandat. "Nu har jag suttit med näsan i böcker i fyra år, ge mig anställning och pengar, tack!! Jag kan leka med photoshop och skapa customer-management-directories kompetens-art-budgetkalkyler ge mig höööööööög lön!!""

Om världens ledande japanska arkitekt, som ritat museet på floden i Paris och japanska paviljongen för världsutställningen i Sevilla, kunde komma dit han är utan att läsa en dag på universitet, så borde andra klara det också? I Sverige anses arkitekt vara ett statusyrke man endast kan bli genom att slussas in, söka in, gå genom gymnasiet.
Varför har en arkitekt som fullständigt krossar allt en svensk akademisk arkitekt någonsin åstadkommit, motbevisat detta? Varför är den japanske arkitekten större än någon svensk arkitekt någonsin kommer att bli? Han är t.o.m, helt utan akademisk examen själv, lärare på Tokyos finaste universitet.

Akademisk examen är ett onödigt krav i många fall, utbildning är tråkig och dålig och en intelligent person kan lära sig allt praktiskt, enligt den japanska modellen där yrkeskunskapen förmedlas via företaget man jobbar på. Varför måste man beblanda sig med rumlande grisar och kämpa med BETYG och SKIT mot dessa?

Universiteten är infjärtade rum fulla av svettiga apor som älskar att rumla och festa. Jag har bott nära ett universitet hela mitt liv, sett folket komma och sett dem gå. Fått inblick i hur de lever här i stan.
Det ska inte vara möjligt att läsa sig till högre lön på det sättet. Genom att ta del i en social struktur och bli en gris.
Senast redigerad av Serafio 2008-06-17 kl. 17:13.
Citera
2008-06-17, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Har tittat lite på den japanska självmordsstatistiken. Visar sig att i sammanhang med pension är det ett ökat personer procentuellt som tar självmord.

Även ungdomssjälvmord har ökat starkt där. I dag i Japan lever 3 miljoner ungdomar utanför samhället. Något som hade varit otänkbart för några decennier sedan.
Citera
2008-06-17, 17:19
Medlem
Citat:
Om världens ledande japanska arkitekt, som ritat museet på floden i Paris och japanska paviljongen för världsutställningen i Sevilla, kunde komma dit han är utan att läsa en dag på universitet, så borde andra klara det också? I Sverige anses arkitekt vara ett statusyrke man endast kan bli genom att slussas in, söka in, gå genom gymnasiet.

Alltså man kan ju inte visa på ett extremt exempel och hävda att alla kan göra samma sak. Det finns ju personer som har överlevt fall från flygplan utan fallskärm, varför ska du ha fallskärm för? De allra flesta arkitekter har någon adekvat utbildning, och de flesta vill ha nog ha en fallskärm. Att det sedan finns fall där personer med exceptionell talang och/eller tur lyckats ändå är inte så relevant för det stora sammanhanget.

Citat:
Akademisk examen är ett onödigt krav i många fall, utbildning är tråkig och dålig och en intelligent person kan lära sig allt praktiskt, enligt den japanska modellen där yrkeskunskapen förmedlas via företaget man jobbar på. Varför måste man beblanda sig med rumlande grisar och kämpa med BETYG och SKIT mot dessa?

Ja, i en del fall är det nog så att våra företag tänker för snävt och enbart kräver en massa formella utbildning.

Citat:
Universiteten är infjärtade rum fulla av svettiga apor som älskar att rumla och festa. Jag har bott nära ett universitet hela mitt liv, sett folket komma och sett dem gå. Fått inblick i hur de lever här i stan. Det ska inte vara möjligt att läsa sig till högre lön på det sättet. Genom att ta del i en social struktur och bli en gris.

Som jag skrev till dig i mitt PM, marknadslöner ska råda. Om marknaden tycker att nyutexaminerade ingenjörer är värda 28.000 i lön så är det ju så.
Citera
2008-06-17, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det är väl snarare så att det idag finns en väldigt stor variation på arbetsmarknad, större än någonsin förut. Vill man inte ha ett arbete där man sitter framför en datorskärm är det ju dumt att söka sådana tjänster. Exempel på mer människorelaterade yrken kan vara lärare, sjuksköterska eller varför inte butikspersonal.

Att studier skulle vara tråkigt är ju din subjektiva åsikt. Jag, och de flesta jag känner, ser sina studietid som tillfredsställande, lärorik och rolig. De framtidsvisioner som finns i Sverige, som är en stabil nation med avgiftsfri utbildning, allmän skolgång och väl utvecklad ekonomi torde vara en av de bättre i världen.

Att en tredjedel av alla gymnasieelever lämnar skolan utan slutbetyg är inget som förändras av att du och dina kompisar gärna lägger er på katedern med särade ben och ropar "ja.. ja... ugh... ja... ge mig... jag sväljer... mmmm... ja!"

Jag hade MVG på vartenda prov jag gjorde i skolan men jag anser fortfarande inte skolan nödvändig. Lärde mig läsa, skriva, tänka och förstå saker, lärde mig historia och en hel del annat, helt utan skolan.
Min sammanlagda aktiva skoltid då jag pluggat uppgår nog till 2 år grundskola + gymnasium sammanlagt. Allt annat är skolk.

Svenska skolan behandlar folk som skit om man har andra värderingar. Spelar ingen roll att man är intelligent. Varför måste man buntas ihop med en grupp illaluktande svin?
Citera
2008-06-17, 18:52
Medlem
Citat:
Att en tredjedel av alla gymnasieelever lämnar skolan utan slutbetyg är inget som förändras av att du och dina kompisar gärna lägger er på katedern med särade ben och ropar "ja.. ja... ugh... ja... ge mig... jag sväljer... mmmm... ja!"

Varför tror du att så många lämnar skolan utan giltiga betyg? Jag tror att det beror på att den svenska under de senaste två decennierna med socialdemokratiskt styre tappat kraft, kompetens och fokus från det väsentliga.

Citat:
Jag hade MVG på vartenda prov jag gjorde i skolan men jag anser fortfarande inte skolan nödvändig. Lärde mig läsa, skriva, tänka och förstå saker, lärde mig historia och en hel del annat, helt utan skolan.
Min sammanlagda aktiva skoltid då jag pluggat uppgår nog till 2 år grundskola + gymnasium sammanlagt. Allt annat är skolk.

Vad som är nödvändigt är ju högst subjektivt och personligt. Att du menar att du inte behövde skolan betyder inte att vi andra inte gjorde det. Det måste du väl ändå förstå?

Citat:
Svenska skolan behandlar folk som skit om man har andra värderingar. Spelar ingen roll att man är intelligent. Varför måste man buntas ihop med en grupp illaluktande svin?

Jo, jag håller med om att den svenska skolan haft konstiga värderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in