Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-17, 10:26
  #1
Medlem
Flakons avatar
Hej hopp!

Är nybörjare på Excel och undrar om det finns möjlighet att sätta en funktion för varje cell i en kolumn på en gång. Kan jag på något vis skriva något i stil med: H#=PRODUKT(G#;G2)

Där alltså detta skrivs ut i varje cell i kolumn H och # är motsvarande radnummer i kolumnerna G och H?

Hoppas ni förstår min förklaring. Jag orkar alltså inte sitta och fylla i exempelvis: H3=PRODUKT(G3;G2) och sen för H4, H5 osv. på alla använda rader i H-kolumnen.
Citera
2008-06-17, 11:19
  #2
Medlem
Plus avatar
Det räcker med att du skriver PRODUKT=(G#;G#) i en av H rutorna. Sedan kan du bara kopiera den rutan där du skrivit kommandot, klicka på på bokstaven H ovanför själva kalkylbladet för att markera hela kolumnen, högerklicka på det markerade området och klistra in.

Nu bör exel, om du använder en nyare utgåva, själv anpassa radnumrena (G#;G# <- Fyrkanten) för spalt G efter vilken rad kommandot klistrades in i.

Om du bara vill klistra in kommandot i ett visst fält/visst antal fält kan du bara markera fälten och klistra in där.
Citera
2008-06-17, 13:18
  #3
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Det räcker med att du skriver PRODUKT=(G#;G#) i en av H rutorna. Sedan kan du bara kopiera den rutan där du skrivit kommandot, klicka på på bokstaven H ovanför själva kalkylbladet för att markera hela kolumnen, högerklicka på det markerade området och klistra in.

Nu bör exel, om du använder en nyare utgåva, själv anpassa radnumrena (G#;G# <- Fyrkanten) för spalt G efter vilken rad kommandot klistrades in i.

Om du bara vill klistra in kommandot i ett visst fält/visst antal fält kan du bara markera fälten och klistra in där.
Jag tror att jag gjorde som du sa, men det blir problem eftersom alla värden ska gångras med G2 och om jag sätter H10 exempelvis G10;G2 så sätter den fält H11 till G11:G3 och inte som jag vill G11;G2.
Citera
2008-06-17, 13:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flakon
Jag tror att jag gjorde som du sa, men det blir problem eftersom alla värden ska gångras med G2 och om jag sätter H10 exempelvis G10;G2 så sätter den fält H11 till G11:G3 och inte som jag vill G11;G2.


Skriv G#:$G$2 så kommer G2 alltid vara den cell som refereras till. dollartecknet framför ett tecken betyder absolut referens.
Citera
2008-08-10, 12:07
  #5
Medlem
Flakons avatar
Ok, jag byter ämnet lite på tråden eftersom det känns onödigt att skapa en ny tråd för varje mindre problem jag får.

Ska nu addera en jävla massa tal.


Men jag får fel i formel. De första fälten blir massa olika färger på av någon anledning.Någon som vet vad jag gör fel?

EDIT: Mellanrummen som finns i spoilertagen finns inte i excel. Blir så här av någon skum anledning.

EDIT2: Såg nu att det berodde på för många argument i funktionen. Hur fixar jag detta då?
__________________
Senast redigerad av Flakon 2008-08-10 kl. 12:48.
Citera
2008-08-10, 13:15
  #6
Medlem
Gör så här:

Citera
2008-08-10, 13:20
  #7
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenskalp
Gör så här:

Aah, tackar. Var ju inte så ologiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback