2008-06-17, 10:26
Medlem
Flakons avatar
Hej hopp!

r nybrjare p Excel och undrar om det finns mjlighet att stta en funktion fr varje cell i en kolumn p en gng. Kan jag p ngot vis skriva ngot i stil med: H#=PRODUKT(G#;G2)

Dr allts detta skrivs ut i varje cell i kolumn H och # r motsvarande radnummer i kolumnerna G och H?

Hoppas ni frstr min frklaring. Jag orkar allts inte sitta och fylla i exempelvis: H3=PRODUKT(G3;G2) och sen fr H4, H5 osv. p alla anvnda rader i H-kolumnen.
Citera
2008-06-17, 11:19
Medlem
Plus avatar
Det rcker med att du skriver PRODUKT=(G#;G#) i en av H rutorna. Sedan kan du bara kopiera den rutan dr du skrivit kommandot, klicka p p bokstaven H ovanfr sjlva kalkylbladet fr att markera hela kolumnen, hgerklicka p det markerade omrdet och klistra in.

Nu br exel, om du anvnder en nyare utgva, sjlv anpassa radnumrena (G#;G# <- Fyrkanten) fr spalt G efter vilken rad kommandot klistrades in i.

Om du bara vill klistra in kommandot i ett visst flt/visst antal flt kan du bara markera flten och klistra in dr.
Citera
2008-06-17, 13:18
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Det rcker med att du skriver PRODUKT=(G#;G#) i en av H rutorna. Sedan kan du bara kopiera den rutan dr du skrivit kommandot, klicka p p bokstaven H ovanfr sjlva kalkylbladet fr att markera hela kolumnen, hgerklicka p det markerade omrdet och klistra in.

Nu br exel, om du anvnder en nyare utgva, sjlv anpassa radnumrena (G#;G# <- Fyrkanten) fr spalt G efter vilken rad kommandot klistrades in i.

Om du bara vill klistra in kommandot i ett visst flt/visst antal flt kan du bara markera flten och klistra in dr.
Jag tror att jag gjorde som du sa, men det blir problem eftersom alla vrden ska gngras med G2 och om jag stter H10 exempelvis G10;G2 s stter den flt H11 till G11:G3 och inte som jag vill G11;G2.
Citera
2008-06-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flakon
Jag tror att jag gjorde som du sa, men det blir problem eftersom alla vrden ska gngras med G2 och om jag stter H10 exempelvis G10;G2 s stter den flt H11 till G11:G3 och inte som jag vill G11;G2.

Skriv G#:$G$2 s kommer G2 alltid vara den cell som refereras till. dollartecknet framfr ett tecken betyder absolut referens.
Citera
2008-08-10, 12:07
Medlem
Flakons avatar
Ok, jag byter mnet lite p trden eftersom det knns ondigt att skapa en ny trd fr varje mindre problem jag fr.

Ska nu addera en jvla massa tal.

Men jag fr fel i formel. De frsta flten blir massa olika frger p av ngon anledning.Ngon som vet vad jag gr fel?

EDIT: Mellanrummen som finns i spoilertagen finns inte i excel. Blir s hr av ngon skum anledning.

EDIT2: Sg nu att det berodde p fr mnga argument i funktionen. Hur fixar jag detta d?
Senast redigerad av Flakon 2008-08-10 kl. 12:48.
Citera
2008-08-10, 13:15
Medlem
Gr s hr:

Citera
2008-08-10, 13:20
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenskalp
Gr s hr:

Aah, tackar. Var ju inte s ologiskt.