• 1
  • 2
2008-06-17, 09:22
Medlem
nyckelknippas avatar
har letat runt på nätet flera ggr utan att hitta nåt bra recept.. är alltså ute efter det där brödet som finns på nästan alla utländska affärer som är runt, rätt segt som brukar säljas i 3-4 pack för ca 10 kr =) är trött på svenskt tråkigt bröd
Citera
2008-06-17, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelknippa
har letat runt på nätet flera ggr utan att hitta nåt bra recept.. är alltså ute efter det där brödet som finns på nästan alla utländska affärer som är runt, rätt segt som brukar säljas i 3-4 pack för ca 10 kr =) är trött på svenskt tråkigt bröd

Jag misstänker att det är pitabröd du efterfrågar?!

Ingredienser:

25g jäst
5 dl vatten
1 ½ tsk salt
½ msk socker
2 msk olja
ca 13 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37°) och blanda i salt, socker, olja och nästan allt mjöl (var försiktig med mjölet, jag tycker att det blir bäst när degen är lite kladdig innan jäsningen). Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme. Tag upp den på mjölat bord, dela den i 20 delar och kavla ut till ca ½ cm tjocka kakor. Lägg dem på smord plåt och grädda i 275° mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt kallna under bakduk.
Citera
2008-06-17, 09:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag antar att du tänker på Libabröd-liknande sorter.

Inga problem där.

10-12 stycken

Ingredienser:
  • 40 g jäst
  • 2 dl vatten
  • 1½ msk neutral matolja
  • ½ tsk salt
  • ½ msk socker
  • 5 dl vetemjöl med hög proteinhalt
  • 1 nypa anis- eller fänkålsfrön (eller krossade, eller arabisk brödkrydda)
Arbetsgång:
Smula sönder jästen i en degbunke. Ljumma vattnet och oljan, rör ut jästen i lite av vätskan, tillsätt resten av degvätskan, kryddorna, saltet, sockret och mjölet.

Knåda degen slät och vänd den i lite olja i degbunken så att ytan blir oljig. Låt den nu jäsa övertäckt i 1½-2 h. Ta upp och knåda degen igen på ett bakbord. Dela i 10-12 bitar. Kavla ut till plattor på ca 12 cm mellan två Gladpackfolier. De skall vara ca 1½ mm tjocka.

Lägg plattorna på bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligar ca 1 h.

Grädda i så varm ugn som möjligt, helst runt 275 grader i 5-6 minuter. Ta ut dem när de är vackert gyllene och uppblåsta som amerikanska fotbollar. Efter en stund ute i rumstemperatur så junker de ihop till en enhet som kan delas på mitten. Man kan då stoppa in diverse godsaker.

Lycka till .

~Paul~
Citera
2008-06-17, 09:44
Medlem
nyckelknippas avatar
nono menar dom som är tunna som tortillabröd och runt 25cm i diameter =)
Citera
2008-06-17, 09:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
nono menar dom som är tunna som tortillabröd och runt 25cm i diameter =)
Det är likväl dem som jag beskriver. Vill du absolut ha dem i din storlek, så får du helt enkelt kavla dem större . Du får då självklart dela degen i mindre antal bitar.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 10:06
Medlem
nyckelknippas avatar
ok tackar! trodde att dom skulle svälla o bli lite tjockare än dom ja var ute efter, eftersom du sa att man kunde lägga fyllning i dom.. kom på nu att dom går faktiskt att fylla som du säger
Citera
2008-06-17, 10:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
ok tackar! trodde att dom skulle svälla o bli lite tjockare än dom ja var ute efter, eftersom du sa att man kunde lägga fyllning i dom.. kom på nu att dom går faktiskt att fylla som du säger
Lycka till och berätta hur det gick!

~Paul~
Citera
2009-08-18, 19:16
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag antar att du tänker på Libabröd-liknande sorter.

Inga problem där.

10-12 stycken

Ingredienser:
  • 40 g jäst
  • 2 dl vatten
  • 1½ msk neutral matolja
  • ½ tsk salt
  • ½ msk socker
  • 5 dl vetemjöl med hög proteinhalt
  • 1 nypa anis- eller fänkålsfrön (eller krossade, eller arabisk brödkrydda)
Arbetsgång:
Smula sönder jästen i en degbunke. Ljumma vattnet och oljan, rör ut jästen i lite av vätskan, tillsätt resten av degvätskan, kryddorna, saltet, sockret och mjölet.

Knåda degen slät och vänd den i lite olja i degbunken så att ytan blir oljig. Låt den nu jäsa övertäckt i 1½-2 h. Ta upp och knåda degen igen på ett bakbord. Dela i 10-12 bitar. Kavla ut till plattor på ca 12 cm mellan två Gladpackfolier. De skall vara ca 1½ mm tjocka.

Lägg plattorna på bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligar ca 1 h.

Grädda i så varm ugn som möjligt, helst runt 275 grader i 5-6 minuter. Ta ut dem när de är vackert gyllene och uppblåsta som amerikanska fotbollar. Efter en stund ute i rumstemperatur så junker de ihop till en enhet som kan delas på mitten. Man kan då stoppa in diverse godsaker.

Lycka till .

~Paul~
Nu är det nog lite mer än ett år sedan jag sist åt libabröd, men brukar inte brödet vara i flera små tunna lager? Hur som helst, om man vill ha det så så kan man skära ett jack i degen, från mitten utåt, när den är utkavlad och forma degen till en kon och ställa den upp och platta till den. Kavla sedan ut igen.
Citera
2009-08-18, 19:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Nu är det nog lite mer än ett år sedan jag sist åt libabröd, men brukar inte brödet vara i flera små tunna lager?
Själva gräddningstekniken resulterar i att brödet delar sig i två skikt.

~Paul~
Citera
2009-08-18, 19:56
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Själva gräddningstekniken resulterar i att brödet delar sig i två skikt.

~Paul~
Ja jo det förstår jag, men med tekniken jag beskriver blir det flera skikt. Min fråga gällde framförallt de libabröden som går att köpa i affärer i Göteborg, minns för tillfället inte vad företaget som tillverkar bröden heter.
Citera
2009-08-18, 20:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Ja jo det förstår jag, men med tekniken jag beskriver blir det flera skikt. Min fråga gällde framförallt de libabröden som går att köpa i affärer i Göteborg, minns för tillfället inte vad företaget som tillverkar bröden heter.
Företaget som förser Göteborg med detta bröd heter "Liba Bröd AB".

Tekniken i samband med knådning går ut på att vika över degen flera gånger med en anpassad mängd mjöl mellan och åtföljande utkavling.

När man sedan gräddar så blåser brödet upp sig som en balong för att sedan sjunka ner när man tar ut det. Allra oftast blir det en ficka i mitten på brödet, men man kan få andra resultat boroende på vilken temperatur ugnen har.

~Paul~
Citera
2009-08-18, 20:27
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Företaget som förser Göteborg med detta bröd heter "Liba Bröd AB".

Tekniken i samband med knådning går ut på att vika över degen flera gånger med en anpassad mängd mjöl mellan och åtföljande utkavling.

När man sedan gräddar så blåser brödet upp sig som en balong för att sedan sjunka ner när man tar ut det. Allra oftast blir det en ficka i mitten på brödet, men man kan få andra resultat boroende på vilken temperatur ugnen har.

~Paul~
Jag tror vi missuppfattar varandra, alternativt så är det bara jag som är seg i huvudet ikväll. Men jag tackar dig för beskrivningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in