Jag råkade väl slänga ur mig resultatet av min senaste promenad tidigt i gryningen, men det verkar som att lite av tanken gick fram.
Citat:
Vid något skede skulle vi inte längre behöva yttre stimuli eller empiri. Coolt!
Det är spännande att fundera på hur mycket som kan deduceras från ett minimum av förkunskap,
givet att tid etc inte är ett bekymmer. Logiken kan sannerligen göra sin del, men jag tvivlar på att det är möjligt utan en viss empiri; vissa element i naturen har helt enkelt inneboende karaktärsdrag som inte riktigt kan förutsägas.
Vem vet, kanske blir vi 1000 år gamla i framtiden, kanske kan vi då forma människan efter människans egna ideal.
Evolutionen accelererar och nu är den även inne på en mental / konceptuell nivå.
Jag är inte vidskeplig på något vis, men som min signatur antyder lite skämtsamt vill jag ändå påstå att koncept faktiskt är verkliga och abstrakta -truismer kanske, men ändå. På något sätt är det lite metafysiskt, jag har en abstrakt idé om vem jag är, ett koncept som förändrar sig självt.
Med tiden skulle individer säkert utkristallisera sin karaktär mer och mer, för att sedan tona ut mot en sorts medel-konsensus allt eftersom information blir allt mer flytande och meningsskiljaktigheter baserade på okunskap minimeras.
Edit: tog bort lite, återkommer kanske med en ny vinkel på idén.