Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Järnrör som dessutom inte var järnrör
Hora är givetvis ett olämpligt ord att använda i de flesta sammanhang där det inte handlar om människor som säljer sex .... men om mitt minne inte sviker mig helt så var inte den verbala attacken på kvinnan helt oprovocerad, utan något som spottades ut i stridens hetta.
Självklart förväntar man sig bättre beteende av förtroendevalda i riksdagen --- men att jämföra med det som komikern (Soran eller vem det än kan vara) anklagas för går ju inte.
Tillfället ifråga utspelades sommaren 2010, före valet, och ingen av de tre SD-arna var följaktligen förtroendevalda i riksdagen. Två blev det i valet 2010.
Det var inte någon hetsig strid, utan vad jag skulle kalla munhuggeri. En kvinna råkade komma förbi när en dispyt mellan Soran Ismail, de tre SD-arna och en invandrare utspelades på Kungsgatan. Hon kände ingen av de inblandade och visste därför inget om Ismails attacker mot SD i sina föreställningar. Hon lade sig i dispyten, men allt skedde i samtalston.
Invandraren hade tidigare i händelseförloppet meddelat att han kände folk i Original Gangsters och kunde tillkalla dem, alltså en form av hot. Som jag tolkar det kunde SD-arna inte utesluta att hotet kunde bli verklighet, särskilt som de stod några hundra meter från Stureplan med dess innekrogar. Erik Almqvist hade några månader tidigare tillsammans med en kamrat jagats av ett gäng och slagits blodig.
Efter en kort stund säger Erik Almqvist till sina kamrater ungefär: "Äsch, skit i den där lilla horan, nu drar vi." Han riktade det alltså
inte till kvinnan, utan
om henne till sina kamrater. - Jag uppfattar det som att han vill lämna platsen och drar till med något för att inte tappa ansiktet.
Ordet "hora" används frekvent idag och är mindre laddat än det var en gång. Redan på 80-talet berättade mina barn att det användes i skolan. Ronnie Sandahl, författare född 1984, uppvuxen i Falköping, gav år 2007 ut sin debutbok med titeln "Vi som inte sa hora", vilket indikerar att det fanns de som sade hora. Erik Almqvist är född 1982 och har förmodligen mött samma språkbruk, varför ordet hora kan vara ganska närliggande för honom.