• 2
  • 3
2008-06-25, 23:05
Medlem
Chis avatar
Nu är jag lite OffT men jag chansar

Blommaah
Du har rätt vi tror för mycket på kvällstidningarna men, dom där färgämnena som anses framkalla ADHD då? Visst det är EU som tvingade oss att använda det igen men, det finns. Det finns mycket som godkänns trots att det int är helt OK.

Nej, jag tror inte heller ätt det är så farligt som många säger om man bara äter normala mängder men, det smakar illa i vilket fall.
Citera
2008-06-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Text.

Det som skiljer är snarare vilka källor man väljer att lyssna på, då dietisten har ansvaret för vilka sötningsmedel som ska delas ut till nyblivna barndiabetiker på sjukhuset så säger mitt förnuft att hon har rätt bra koll på vad dom innehåller =)

Alla får såklart tro på vad dom vill, men personligen så även om jag hade blivit botad från min diabetes så hade jag fortsatt med lightprodukter, visst man blir hungrig av dom för att det är tomma kalorier i, men en cola light med ett äpple till eller liknande är bättre än en vanlig cola för kroppen.

Inom rimliga gränser så är det inga problem.

Ang färgämnet har jag ingen större koll på vad det innebär, men magkänslan säger mig att det är väl ungefär samma sak där, normal konsumtion, inga problem, precis som med allt annat.

Det handlar bara om sunt förnuft, sen så är det såklart dumt att slänga i sig rena gifter som bara förstör kroppen (Cigg någon?) =)
Citera
2008-06-26, 05:33
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Ursprungligen postat av blommaah
Jag är diabetiker, har vart det sen 12 års ålder och får titt som tätt höra hur skadligt, hur mycket skit det finns i sötningsmedel, så jag bestämde mig för att sätta mig in i det, efter att ha gått hos en dietist som jobbade här på sjukhuset och leta i livsmedelsverkets arkiv, kan jag bara säga att den här hysterin är bullcrap.

En stor del av svenskarna är alldeles för kvällstidningsskadade för att kunna tänka själva, den enda som jag har lyckats konvertera och få läsa lite djupare är min flickvän, och hon är minst lika trött som jag nu på alla dessa predikningar av folk som allra oftast inte har en aning om vad dom pratar om, men dom har läst den senaste varningen i AB/GT så dom är enligt dem själva väldigt pålästa.

Ett exempel, Aspartam, på rak arm så har jag aldrig stött på någon som vet vad det innehåller (Förutom min dietist som har kontinuerlig kontakt med livsmedelsverket), men ändå är man helt säker på att det är dödsskadligt.

Aspartam innehåller Asparagin och Fenanylinsyra, något som finns i kött, potatis, grönsaker osv.
Det är bara att när dom binder ihop ämnena så smakar det sött (Prova att koka cola light, det smakar inte sött efter 10 minuter, ämnenas molekyler delar på sig)

Äter du ett hekto kött, får du i dig lika mycket Asparagin och fenanylinsyra som du får i ung. 70 liter cola light.

Dock så är det tyvärr inte många som fattar utan vägrar läsa djupare pga att dom har hört från en kompis/mamma/pappa/släkting som "kan" dethär.

Det är inte annat än skrattretande va folk litar på det som står i kvällspressen, källhänvisning är ett ord som medelsvensson aldrig har behövt använda, "det måste vara sant eftersom det står i tidningen"

För att citera min dietist. "Det finns inte en chans att livsmedelsverket skulle tillåta ett ämne i sverige som skulle vara så påstått farligt som det är i kvällstidningarna, det skulle förbjudas vid minsta misstanke"

Men som sagt, det finns ju dom som är lite öppnare, och dom som "känner någon som kan dethär" som kommer fortsätta vara övertygade om hur giftigt det är.

Sök på sötningsmedel på slv.se, står lite mer matnyttigt där än det gjorde i de 20 senaste löpsedelsvarningarna.

Edit: Sen så menar jag inte att allt är ofarligt att äta, men det finns ju gränser, det är inte många matsorter som inte har framkallat cancer enligt kvällspressen det senaste året. det bästa är som sagt att läsa själv och bilda sig en uppfattning.

Det är inte Aftonbladet och Expressen som utfört dessa undersökningarna, utan de har skrivit om själva resutaten som forskarna kom fram till. De negativa resultaten som tystats ner av, hör och häpna - *trumvirvel* tillverkarna av sötningsmedel...

Varför skulle inte media kunna skriva om denna nästintill kriminella historia som ju är ett tragiskt faktum, men också en storskalig skandal.

Tycka vad man vill om kvällspressen, men att sedan sitta och få det att låta som om att det är kvällspressen själva som, i brist på lösnummersäljande nyheter, har skapat dessa mycket skrämmande artiklar..

Njae... Det är det väl ingen kritiskt tänkande person som tror..? Eller?!

Undvik skiten helt istället. Fruktiz vill ju er bara väl... Ta det säkra före det osäkra!

PS. Även Plutonium är ju en naturprodukt - om man nu vill köra på den linjen... (På tal om Asparagin och Fenanylinsyra alltså...).

.
Citera
2008-06-26, 06:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det är bara att när dom binder ihop ämnena så smakar det sött (Prova att koka cola light, det smakar inte sött efter 10 minuter, ämnenas molekyler delar på sig)

Även de flesta gifter bryts ned till sina beståndsdelar om man kokar det i 10 minuter..
Citera
2008-07-20, 18:04
Medlem
swedishsteels avatar
Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har förslag på en tillsats som kan tänkas dölja smaken av Aspartam?

Jag köpte nyligen ett litet restparti med kosttillskott. Bland annat har jag ett antal säckar proteinpulver med artificiellt sötningsmedel. Jag har börjat få sjukt svårt för den där konstgjorda, kemiska smaken av Aspartam. Jag har provat med olika sorters sylt, honung o.s.v. för att maskera smaken lite men det fungerar inte fullt ut.

Proteinpulvret i sig är inte smaksatt så man skulle kunna prova med lite vad som helst. Har ni några tips?
Citera
2008-07-20, 19:23
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har förslag på en tillsats som kan tänkas dölja smaken av Aspartam?

Jag köpte nyligen ett litet restparti med kosttillskott. Bland annat har jag ett antal säckar proteinpulver med artificiellt sötningsmedel. Jag har börjat få sjukt svårt för den där konstgjorda, kemiska smaken av Aspartam. Jag har provat med olika sorters sylt, honung o.s.v. för att maskera smaken lite men det fungerar inte fullt ut.

Proteinpulvret i sig är inte smaksatt så man skulle kunna prova med lite vad som helst. Har ni några tips?

Proteinpulver är inte gott. Det är vidrigt, och allra minst utan smak. Mitt tips är att du håller för näsan och klunkar bara. Vet inte vad man skulle blanda i annars. Saft?
Citera
2008-07-20, 19:43
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Proteinpulver är inte gott. Det är vidrigt, och allra minst utan smak. Mitt tips är att du håller för näsan och klunkar bara. Vet inte vad man skulle blanda i annars. Saft?

Nej, men jag dricker det ju knappast för att det är gott heller. Jag har inga som helst problem med proteinpulver UTAN konstgjort sötningsmedel, det är just smaken av Aspartam som jag skulle vilja få bort. Jag har ju provat med sylt redan, tror du inte saft blir ungefär samma sak? Den där jävla smaken av Ukrainsk kemifabrik letar sig igenom ändå på något vis..
Citera
2008-07-20, 19:52
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Alla får såklart tro på vad dom vill, men personligen så även om jag hade blivit botad från min diabetes så hade jag fortsatt med lightprodukter, visst man blir hungrig av dom för att det är tomma kalorier i, men en cola light med ett äpple till eller liknande är bättre än en vanlig cola för kroppen.
Det som gör lightprodukter till lightprodukter är just att de inte innehåller "tomma kalorier", ett begrepp som åsyftar energi utan annan näring. http://en.wikipedia.org/wiki/Empty_calorie
Citera
2008-07-21, 12:32
Medlem
Gröna Drakens avatar
Hur är det med växten Stevia eller Sötflockel? Den ska ju vara mellan 250-300 ggr sötare än socker. Vilka hälsovådor har satts i samband med denna växt? Den verkar ju vara en "farlig" konkurrent till de som framställer artificiella sötningsmedel. Jag har köpt frön och ska testa hur den smakar i alla fall.

Jag köper aldrig något som innehåller artificiella sötningsmedel men det gäller att komma i håg att läsa på det mesta som man köper. Jag tycker att de brukar smaka äckligt och konstgjort, dessutom tror jag inte att de är nyttiga heller. Hellre gammalt "hederligt" socker då som man vet följderna av (man behöver ju inte sockra i onödan och överdriva). Annars tror jag på honung som ju dessutom innehåller diverse nyttigheter förutom att det är sötande. Tyvärr läste jag nyligen att nyttigheterna försvinner om honungen blandas i ngt som är över 40 grader varmt.
Citera
2008-07-21, 12:46
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Nej, men jag dricker det ju knappast för att det är gott heller. Jag har inga som helst problem med proteinpulver UTAN konstgjort sötningsmedel, det är just smaken av Aspartam som jag skulle vilja få bort. Jag har ju provat med sylt redan, tror du inte saft blir ungefär samma sak? Den där jävla smaken av Ukrainsk kemifabrik letar sig igenom ändå på något vis..

Ställ din fråga i forumet för kost och träning kanske du får ett bättre svar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in