Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jag undrar vilket sötningsmedel som är det "bästa",
i förhållande till;
1. minst skadligt för kroppen
2. smak
3. pris
Vad tycker ni som har provat?
Själv har jag aldrig användt konstgjort socker därför undrar jag...
Som svar på dina frågor:
1.
Vanligt socker, och gärna i en mycket begränsad mängd.
2.
Socker igen.
3.
Alla de artificiella sötningsmedel som prånglas ut nu är extremt billiga för livsmedelsindustrin att använda som sötningsmedel. Detta trots att "Light-produkter" ofta är dyrare än de livsmedel som har vanligt socker i. Socker är alltså det dyraste "sötningsmedel" som man kan använda i livsmedel, långt dyrare än den artificiella skiten som Nutrasweet prånglar på oss. Det har gått så långt att man blandar vanligt socker med Acesulfam-K i olika livsmedel, bara för att spara pengar. Då marknadsför man inte produkten som en "Light-produkt", utan istället smyger man ner skiten i hopp om att spara pengar...
Att eländet även anses ge förändringar i DNA och andra otäckheter, ja det talar de väldigt tyst om...
Läs gärna min tråd om artificiella sötningsmedel:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=538119
PS. Jag älskade att dricka mängder av
Fun Light-saften, just för att den smakar så gott. Men så fick jag sedan höra av en avlägsen bekant att det var en onödig och destruktiv verksamhet att använda dessa kemiskt framställda sötningsmedel. Samma dag som jag hörde detta slutade jag också att konsumera skräpet. Jag vågar helt enkelt inte chansa. Visst, många säger att det är ofarligt, men det är inget som jag vågar lite på. Vågar du?
.