2008-06-17, 16:37
Medlem
Chis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Är ditt intag av socker ändå relativt litet så skulle jag inte oroa mig för att ersätta. I matlagning kan man gå över till honung eller utesluta helt, för det mesta.

I bakverk är det desto svårare.. men sådant ska maninte äta alltför mycket av ändå

När du bakar kan du ersätta med honung blir jättebra speciellt i bröd
Citera
2008-06-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chi
När du bakar kan du ersätta med honung blir jättebra speciellt i bröd
Mjo, det är gott! Men typ kokosbollar, wienerbröd, etc. kan ju vara svårt att ersätta med honung.
Citera
2008-06-17, 17:20
Medlem
Chis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Mjo, det är gott! Men typ kokosbollar, wienerbröd, etc. kan ju vara svårt att ersätta med honung.

haha, ja chokladbollar kan vara svårt men, jag har aldig provat det faktiskt.
Citera
2008-06-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lie_1
Men om man har ett stort intag? är det värre med sötningsmeddel då?

Socker kommer ju med hälsoriskar i och med överkonsumption (som med allt annat).. kan öka risk för åldersdiabates, fetma, sockerberoende, osv.
Stör rejält med kroppen för normalpersonen att äta för mycket socker.

Sötningsmedel är ju inte bättre dom.. finns dokumenterade effekter på vad div. sötningsmedel gör och inte gör.. vetenskapen pekar på att det inte är hälsofarligt inom de uppsatta mängderna men såklart finns det även forskning som visar på att vissa effekter existerar.. alldeles för mycket att gå igenom.

Mitt tips är att söka runt nätet för div information från båda "lägrena" och av det få en egen uppfattning. Personligen har jag inga problem med sötningsmedel..
Citera
2008-06-17, 22:01
Medlem
Annars kan man ju minska på sockret. Om man oftast äter bra och nyttigt gör det ju inget om man äter nåt sött nån gång ibland.
Citera
2008-06-17, 22:39
Medlem
Californias avatar
Använd Suketter pulver. Det slår aldrig socker men det funkar...
Innehåller Natriumcyklamat och Natriumsackarein. Men det är inte bra för dig!
Citera
2008-06-18, 05:44
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jag undrar vilket sötningsmedel som är det "bästa",
i förhållande till;
1. minst skadligt för kroppen
2. smak
3. pris
Vad tycker ni som har provat?
Själv har jag aldrig användt konstgjort socker därför undrar jag...

Som svar på dina frågor:

1. Vanligt socker, och gärna i en mycket begränsad mängd.
2. Socker igen.
3. Alla de artificiella sötningsmedel som prånglas ut nu är extremt billiga för livsmedelsindustrin att använda som sötningsmedel. Detta trots att "Light-produkter" ofta är dyrare än de livsmedel som har vanligt socker i. Socker är alltså det dyraste "sötningsmedel" som man kan använda i livsmedel, långt dyrare än den artificiella skiten som Nutrasweet prånglar på oss. Det har gått så långt att man blandar vanligt socker med Acesulfam-K i olika livsmedel, bara för att spara pengar. Då marknadsför man inte produkten som en "Light-produkt", utan istället smyger man ner skiten i hopp om att spara pengar...

Att eländet även anses ge förändringar i DNA och andra otäckheter, ja det talar de väldigt tyst om...

Läs gärna min tråd om artificiella sötningsmedel: http://www.flashback.org/showthread.php?t=538119

PS. Jag älskade att dricka mängder av Fun Light-saften, just för att den smakar så gott. Men så fick jag sedan höra av en avlägsen bekant att det var en onödig och destruktiv verksamhet att använda dessa kemiskt framställda sötningsmedel. Samma dag som jag hörde detta slutade jag också att konsumera skräpet. Jag vågar helt enkelt inte chansa. Visst, många säger att det är ofarligt, men det är inget som jag vågar lite på. Vågar du?

.
Citera
2008-06-18, 09:16
Medlem
Ja absolut bör man läsa de div. rapporter som kommit fram (och då menar jag inte via aftonbladet utan läsa de vetenskapliga artiklarna) för att lära sig mer, gärna om båda sidorna.. men är man skeptisk och vill vara 'säker'.. kör på vanligt socker - det är iaf. beprövat historiskt och leder ev. bara till vissa problem.

Tyvärr så kanske detta gäller det mesta vi konsumerar inte minst i matväg..
Citera
2008-06-24, 21:05
Medlem
Fröken_Flisas avatar
I mat har jag aldrig socker, och bröd bakar jag inte, köper endast osötat.
Så när tänkte jag använda konstgjort socker? Jo, i mjölk med jordgubbar.

Nån gav "svar" socker på alla mina frågor...hmm tack, men jag syftade väl på artificiellt sötningsmedel...(inget illa ment, men jag har läst aftonbladets alla rapporter, och sålänge jag inte är extrembrukare tror jag inte det är så farligt)

Men ingen har svarat på min fråga...köper man sötningsmedel i vanliga livsmedelsbutiker, Hemköp och ICA?
Citera
2008-06-25, 00:01
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
I mat har jag aldrig socker, och bröd bakar jag inte, köper endast osötat.
Så när tänkte jag använda konstgjort socker? Jo, i mjölk med jordgubbar.

Nån gav "svar" socker på alla mina frågor...hmm tack, men jag syftade väl på artificiellt sötningsmedel...(inget illa ment, men jag har läst aftonbladets alla rapporter, och sålänge jag inte är extrembrukare tror jag inte det är så farligt)

Men ingen har svarat på min fråga...köper man sötningsmedel i vanliga livsmedelsbutiker, Hemköp och ICA?

Japp.
Citera
2008-06-25, 19:22
Medlem
Jag är diabetiker, har vart det sen 12 års ålder och får titt som tätt höra hur skadligt, hur mycket skit det finns i sötningsmedel, så jag bestämde mig för att sätta mig in i det, efter att ha gått hos en dietist som jobbade här på sjukhuset och leta i livsmedelsverkets arkiv, kan jag bara säga att den här hysterin är bullcrap.

En stor del av svenskarna är alldeles för kvällstidningsskadade för att kunna tänka själva, den enda som jag har lyckats konvertera och få läsa lite djupare är min flickvän, och hon är minst lika trött som jag nu på alla dessa predikningar av folk som allra oftast inte har en aning om vad dom pratar om, men dom har läst den senaste varningen i AB/GT så dom är enligt dem själva väldigt pålästa.

Ett exempel, Aspartam, på rak arm så har jag aldrig stött på någon som vet vad det innehåller (Förutom min dietist som har kontinuerlig kontakt med livsmedelsverket), men ändå är man helt säker på att det är dödsskadligt.

Aspartam innehåller Asparagin och Fenanylinsyra, något som finns i kött, potatis, grönsaker osv.
Det är bara att när dom binder ihop ämnena så smakar det sött (Prova att koka cola light, det smakar inte sött efter 10 minuter, ämnenas molekyler delar på sig)

Äter du ett hekto kött, får du i dig lika mycket Asparagin och fenanylinsyra som du får i ung. 70 liter cola light.

Dock så är det tyvärr inte många som fattar utan vägrar läsa djupare pga att dom har hört från en kompis/mamma/pappa/släkting som "kan" dethär.

Det är inte annat än skrattretande va folk litar på det som står i kvällspressen, källhänvisning är ett ord som medelsvensson aldrig har behövt använda, "det måste vara sant eftersom det står i tidningen"

För att citera min dietist. "Det finns inte en chans att livsmedelsverket skulle tillåta ett ämne i sverige som skulle vara så påstått farligt som det är i kvällstidningarna, det skulle förbjudas vid minsta misstanke"

Men som sagt, det finns ju dom som är lite öppnare, och dom som "känner någon som kan dethär" som kommer fortsätta vara övertygade om hur giftigt det är.

Sök på sötningsmedel på slv.se, står lite mer matnyttigt där än det gjorde i de 20 senaste löpsedelsvarningarna.

Edit: Sen så menar jag inte att allt är ofarligt att äta, men det finns ju gränser, det är inte många matsorter som inte har framkallat cancer enligt kvällspressen det senaste året. det bästa är som sagt att läsa själv och bilda sig en uppfattning.
Senast redigerad av blommaah 2008-06-25 kl. 19:27.
Citera
2008-06-25, 19:43
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blommaah
Intressant text

Jag tror att du har rätt i mycket. I Sverige lyssnar vi gärna på kvällstidningar och ser det som absoluta sanningar.

Men samtidigt så hänvisar du själv endast till två källor, av vilka den ena är din dietist. Och en snabbtitt på hemsidan visar att livsmedelsverket inte direkt är odelat positiva till de sötningsmedel som diskuteras.

En enkel googling eller en rundringning bland forskare och läkare skulle resultera i mer trovärdiga källor än din dietist...för den motsatta sidan.

Jävligt svårt att hitta hundraprocentiga källor när det kommer till det här känsliga ämnet, vilket egentligen är det enda jag vill ha sagt.

Magkänslan säger dock att faran är vääääldigt överdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in