• 1
  • 2
2008-06-16, 12:49
Bannlyst
Kommer ihåg när jag fick mitt första modem. Ett US Robotics 14.4k-modem. Fan vad snabbt allt gick tyckte jag. Kunde ladda ner filer i 2kb/s och allt. Anslöt mig till BBS:er med upphovsrättsskyddat material. Fan vilken spänning det var att som fjortis göra något man visste var rejält olagligt. Man fick ju senare ett 56k-modem och kunde därmed ladda ner filer i en svindlande hastighet som 7kb/s eller något.

Någon som känner till gamla BBS:er som:

Obscene Phobia (The Judge var väl sysop där om jag inte missminner mig)

The Graveyard (The Gravedigger var sysop här. Kallades av vissa som inte gillade honom The Gaynigger)

Freezing Moon (Sysop: The Crucifier. Var faktiskt med i Artgruppen Nocturnal Holocaust här ett tag men blev kickad för jag sade att jag var 18 när jag i själva verket var 15, och det uppdagades i något sammanhang. Gjorde ascii-art åt den gruppen när det begav sig.) edit: hittade en gammal asciireklam för den BBS:en här: http://www.pouet.net/othernfo.php?which=244&f=none

Skumma Bilder BBS (Var väl Heinrich (Henrik, en gasmasksamlare/synthare från U-Väsby) som ägde denna BBS som var dåtidens motsvarighet till Mondo, Gore och Bizarre-forumet)

Någon som var aktiv på någon av dessa BBS:er? Någon som vet vad Sysopsen för dessa gör idag?

Någon som har några trevliga anekdoter från denna tiden att dela med sig av? Måste väl finnas någon gammal räv som har något att förtälja. vet att det fanns massor av fler BBS:er, men kommer helt enkelt inte ihåg namnen på dem.

Edit: tilläggas bör att dessa BBS:er var i 08-området, då jag (farsan) inte hade råd att ringa någon annanstans. Ibland blev far skogstokig när telefonräkningar för flera tusen damp ner i brevlådan.
Senast redigerad av pettson3816 2008-06-16 kl. 13:06.
Citera
2008-06-16, 12:56
Njaaa känner inte igen namnen..

Var dock själv aktiv i 042-området.
Citera
2008-06-16, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Njaaa känner inte igen namnen..

Var dock själv aktiv i 042-området.
Jaha, då var det inte så konstigt, de var ju 08-bbs:er alla de här. Vad hade ni för BBS:er i 042? Man kanske känner igen namnet iaf?
Citera
2008-06-16, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Jaha, då var det inte så konstigt, de var ju 08-bbs:er alla de här. Vad hade ni för BBS:er i 042? Man kanske känner igen namnet iaf?

Ojdå... dragons lair var ju piratbasen nr1.... tror dom hade 3 linjer in, alla betalande användare.

min egen hette planet vod, eller bara vod. ritande en hel del ascii under "iph".

Men jag kom för sent in i bbs tiden, internet tog över...
Citera
2008-06-16, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ojdå... dragons lair var ju piratbasen nr1.... tror dom hade 3 linjer in, alla betalande användare.

min egen hette planet vod, eller bara vod. ritande en hel del ascii under "iph".

Men jag kom för sent in i bbs tiden, internet tog över...
Dragons Lair känner jag mycket väl igen, men vet inte om den knäckte Graveyard med sina 6 linjer in

Planet vod? Alright, hittade något som kan länkas till din bbs möjligtvis, sök på "planet vod" i den här filen, så får du fram något:

http://artscene.textfiles.com/mirror...zed/Kkz-tl.txt

Gjorde du new school ascii eller old school? New School var ju de här med mestadels dollartecken som var lite svårare att göra. Och old school de här med mestadels underscore och backslash osv.
Senast redigerad av pettson3816 2008-06-16 kl. 13:36.
Citera
2008-06-16, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Dragons Lair känner jag mycket väl igen, men vet inte om den knäckte Graveyard med sina 6 linjer in

Planet vod? Alright, hittade något som kan länkas till din bbs möjligtvis, sök på "planet vod" i den här filen, så får du fram något:

http://artscene.textfiles.com/mirror...zed/Kkz-tl.txt

Gjorde du new school ascii eller old school? New School var ju de här med mestadels dollartecken som var lite svårare att göra. Och old school de här med mestadels underscore och backslash osv.

jorrå, var med i Remorse, asciigruppen... gjorde ascii mest med $$-tecken men började sen oldschool...

Var rätt seriös med bbs:en, hade telnet sen när vi fick bredband...
men men, som vanligt blev sprit och fruntimmer roligare men de blev mkt sena morgnar framför ddraw och telefonräkningar....

http://www.thuglife.org/ - mkt asciipacks, kolla iph/mimic/remorse
Citera
2008-06-16, 17:38
Bannlyst
Citat:
jorrå, var med i Remorse, asciigruppen... gjorde ascii mest med $$-tecken men började sen oldschool...

Var rätt seriös med bbs:en, hade telnet sen när vi fick bredband...
men men, som vanligt blev sprit och fruntimmer roligare men de blev mkt sena morgnar framför ddraw och telefonräkningar....

http://www.thuglife.org/ - mkt asciipacks, kolla iph/mimic/remorse
Remorse var väl bland de större ascii-grupperna har jag för mig. Härligt.

Intressant länk. Det ska dykas i arkiven efter dina verk nu .
Citera
2008-06-16, 19:42
Medlem
zixls avatar
Jag var op på ett par i Gbg området, the game over, the final frontier och gbg trashcan. Några år i fidonet under trigem. BBS program jag körde var opus, quick och ett tag tcl. Samt att jag även under en period var euro hq för tdt.
Senast redigerad av zixl 2008-06-16 kl. 19:44.
Citera
2008-06-16, 19:47
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag var aktiv i 026-området. Molecular BBS, Fenix (har jag för mig att den hette), Mr. Zaz (kanske?) samt Fox lair och några till.

Jag började med ett 2.4 kbps modem vilket man tyckte var snabbt som vinden på den tiden. Spelade nån sorts strategispel också där man tillsammans med andra "länder" på BBS:en kunde attackera andras BBS:er. Drevs via FIDO på nåt sätt har jag för mig? Nån som vet vad jag snackar om?
Citera
2008-06-16, 19:53
Medlem
jomenvisst84s avatar
Var cosysop på en större BBS i dalarna... dubbla linor och ständigt befolkad

cc blev räddningen när föräldrarna klagade på höga telefonräkningar

Första modemet var ett 1200 baud pocketmodem som senare ersattes av ett 2400-modem stort som en brödrost. Lyckan var fullständig när jag fick låna en kompis 9600-modem när han lyckades få tag på nåt USR 16.8k HST-modem

I samma veva fick jag via plugget tillgång till internet via stadens universitet... IRC var otroligt spännande på den tiden
Citera
2008-06-16, 19:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Var cosysop på en större BBS i dalarna... dubbla linor och ständigt befolkad

cc blev räddningen när föräldrarna klagade på höga telefonräkningar

Första modemet var ett 1200 baud pocketmodem som senare ersattes av ett 2400-modem stort som en brödrost. Lyckan var fullständig när jag fick låna en kompis 9600-modem när han lyckades få tag på nåt USR 16.8k HST-modem

I samma veva fick jag via plugget tillgång till internet via stadens universitet... IRC var otroligt spännande på den tiden

Vilket år var detta?
Citera
2008-06-16, 23:37
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vilket år var detta?

Hmm... -91 tror jag jag fick första modemet till min Amiga 500 och runt -92/93 fick jag tillgång till internet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in