2008-06-16, 03:00
Medlem
Jag har tittat runt lite men verkar vara lite tufft att hitta nån vettig som stödjer 8 ingångar?

Den ska alltså kunna ta emot 8 datorer rakt av och alla ska kunna koppla ut sig på internet och givetsvis kunna lira inom nätverket. Någon brandvägg och sånt är inte nödvändigt då det blir mindre saker att justera. Det ska vara enkelt och jag sitter på 100/10 fiber så jag behöver inte ändra nåt alls för att komma ut på nätet.

Har ni något tips, aldrig ägt en innan och är inte så inne på hur det funkar och vad som är bäst. Priset får gärna vara billigt med, men inte på bekostnad av dålig prestanda för då betalar jag hellre mer.

Tack på förhand.
Citera
2008-06-16, 03:10
Medlem
Vad är egentligen skillnaden på en switch och en router?

Denna switchen här är ju billig och bra till 8 inkopplingar http://www.datorbutiken.com/se/defau...duct=DES-1008D

Men sen denna routern är bara till 4 inkopplingar men dubbelt så dyr, vad är haken med det? http://www.datorbutiken.com/se/defau...oduct=DI-804HV

Nån som orkar förklara skillnaden och vilken av det jag behöver eller som är bäst för mina ändamål? Jag kommer kanske även koppla in en konsol eller 2 i framtiden då är det bra om det också funkar.
Citera
2008-06-16, 07:22
Medlem
Du behöver en router om din ISP bara ger dig en IP. All trafik samlas på en ip och ser utifrån ut som om det skulle vara från en dator, en switch kan liknas med ett förgreningsuttag. Du kan köpa en router och en switch om du vill ha mer portar. Satsa på en linksys.
Citera
2008-06-16, 10:23
Medlem
t0dils avatar
Rekomenderar Linksys, har en själv som funkar hur bra som helst.
Citera
2008-06-16, 15:51
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Vad är egentligen skillnaden på en switch och en router?

I de allra flesta fallen (ja, jag vet att det finns undantag)

Switch=Layer 2 (trafikstyrning på MAC-address nivå)
Router=Layer 3 (trafikstyrning på IP-adress nivå, dvs routing)

Läs mer om OSI stacken på http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

För övrigt anser jag det förkastligt att köra utan en brandvägg. Det är en av anledningarna till att det finns botnets som spammar sönder oss idag
Citera
2008-06-16, 21:53
Medlem
Ok, men i mitt fall kör jag blixtvik bredband och har ingen fast ip, skulle det funka med en Switch då? Jag vill ju som sagt att varje dator är skyddad i sig och kan surfa och spela hur den vill mot dom andra men även enskilt.

Jag tänker för tillfället lite ekonomiskt, men annars kan man satsa på en router med 4 portar och sen köpa till en switch med 8 till utan försämring av kvalitén eller?
Senast redigerad av ÅsaNisse 2008-06-16 kl. 21:56.
Citera
2008-06-16, 21:57
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ok, men i mitt fall kör jag blixtvik bredband och har ingen fast ip, skulle det funka med en Switch då?

Jag tänker för tillfället lite ekonomiskt, men annars kan man satsa på en router med 4 portar och sen köpa till en switch med 8 till utan försämring av kvalitén eller?

Tror inte det funkar med en switch då om du ska ha mer än en dator.

Angående 'försämring av kvalitén' så fungerar det väl så att ni alla delar på bandbredden. Så om vi säger att ni sitter åtta stycken där eller vad du nu tänkt dig så blir det ju lite trångt men det funkar såklart för att spela alla samtidigt och så men om alla börjar tanka ner saker via BitTorrent så blir det väl lite överbelastat på routern.
Jag är kass på nätverk :S men man lär sig
Citera
2008-06-16, 22:09
Medlem
ok, jo delad brandbredd förstod jag, men sen tänkte jag att kanske det blev ytterligare försämrat av att signalen ska gå igenom 1 switch en router osv.
Citera
2008-06-17, 08:03
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
ok, jo delad brandbredd förstod jag, men sen tänkte jag att kanske det blev ytterligare försämrat av att signalen ska gå igenom 1 switch en router osv.

om trafiken är emellan dina maskiner så går de aldrig ut till routern utan stannar inom switchen (layer 2 switching). Så någon försämring beöhver du inte bry dig om

Internet -- | Router | -- | Switch | ---- Dator 1
++++++++++++++++++++ | ---- Dator 2
Citera
2008-06-17, 08:38
Medlem
Ok, jag hitta en linksys router med 8 portar men jag blir lite kluven där står i deras produktblad om den att det är 10/100mbps LAN men där står bara 10Mbps WAN, blir jag inte låst till 10 mbps då oavsett om jag har mina 100? WAN är väl den port själva anslutningen ska gå in väl? Isåfall flaskhalsar den alla dom andra och så kan det ju inte heller vara.

Annars hade recensioner på den varit bra, men vissa användare såga den rakt av som att den stängde ner sig ofta. Men jag tycker man finner användarrecensioner på alla routers där folk klagar, frågan är om det är routern eller användarnas oförmåga att konfigurera denna.

Här är länk till den jag kikat på, hade varit perfekt för mig annars.

http://www.amentio.se/PartDetail.asp...8%3br:prisjakt

Infon om den där det stod 10mbps WAN http://www.linksys.com/servlet/Satel...=8216548569B03

Vill passa på och tacka för all hjälp jag fått hittills med, uppskattas verkligen.

Edit: ser att det blev en smiley där och lite annat tjafs i länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in