Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-02, 08:46
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Jag är läkare, och: den skall förkastas. Ägna din tid åt vettigare saker än att föda fram fantasifoster genom att kombinera sanningar som inte hör ihop bara för att du tycker eller vill att de skall göra det. Ägna din tid åt... tja, att studera medicin kanske? Det är bättra att lära sig medicin innan man börjar tänka medicin och skapa medicin.

Du rätt, jag bör läsa medicin innan jag uttalar mig om medicin.

Vad använder ni för mediciner idag för att bota cancer?
Citera
2010-06-02, 16:36
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86

Vad använder ni för mediciner idag för att bota cancer?

Det är en hel vetenskap med olika klasser av läkemedel.
Citera
2010-06-03, 18:38
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Det är en hel vetenskap med olika klasser av läkemedel.

Ok. Vet du om cellgift hör till de mediciner som läkarna använder för att bota cancersjuka?
Citera
2010-06-03, 19:36
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ok. Vet du om cellgift hör till de mediciner som läkarna använder för att bota cancersjuka?

Om man ska diskutera behandling av cancer på någon slags dagisnivå så kan man säga att "cellgift" används mot cancer ja.
Citera
2010-07-08, 14:03
Medlem
fghjkls avatar
det ni säger om cancer , att man inte kan "få" det som ung stämmer det? för min son (15år)har något som liknar http://www.skinessentialsblog.com/wp-content/uploads/2009/04/graph-of-skin-cancer.jpg.
Igår såg det ut som på vänstra sidan (ca tre mm rakt över) idag är det ojämnare i formen men även rödare, det ser ut mer som en sårskorpa idag. ska självklart åka till läkare, men bör man vara orolig. Hur pass dödlig är hudcancer?

förtydligande: Han har inte haft något födelse märke etc där innan.
fläcken sitter på pannan lite ovanför ögat, är det farligare, med tanke på att det är nära hjärnan?
Citera
2010-07-08, 14:09
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
det ni säger om cancer , att man inte kan "få" det som ung stämmer det? för min son (15år)har något som liknar http://www.skinessentialsblog.com/wp-content/uploads/2009/04/graph-of-skin-cancer.jpg.
Igår såg det ut som på vänstra sidan (ca tre mm rakt över) idag är det ojämnare i formen men även rödare, det ser ut mer som en sårskorpa idag. ska självklart åka till läkare, men bör man vara orolig. Hur pass dödlig är hudcancer?

förtydligande: Han har inte haft något födelse märke etc där innan.
fläcken sitter på pannan lite ovanför ögat, är det farligare, med tanke på att det är nära hjärnan?

Du ska åka in och få det undersökt, troligtvis blir det biopsi.

Då huden anses som ett organ har det ingenting att göra med hjärnan i dessa sammanhang.
Citera
2010-07-08, 14:16
Medlem
fghjkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Du ska åka in och få det undersökt, troligtvis blir det biopsi.

Då huden anses som ett organ har det ingenting att göra med hjärnan i dessa sammanhang.

okej , tack för ett sådant snabt svar. såklart jag ska åka in och kolla up det , tänkte bara höra lite om riskerna här först.
Citera
2010-07-08, 19:07
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
jag tror att cancer är en ångestfylld tanke som utvecklas, om man inte bearbeta den,läker den, till cancer? Men snälla människa jag lade fram mina egna funderar om cancer och sjukdomen skall botas. Och som jag sade skall jag tillsammans med några läkare och psykologer undersöka om min teori skall förkastas eller inte.

Känner mig lite dummare efter att ha läst din post.
Sanslöst idiotisk teori..
Citera
2010-07-11, 08:32
Medlem
Hur tufft är det egentligen att leva med cancer? Blir man sängliggande och vrider sig i smärtor, eller är man pigg som förrut, men med mindre energi i kroppen. Någon med erfarenheter?

Vill inte vara nedlåtande, utan undrar bara rent allmänt, oerhört svårt att sätta sig in i situationen.
Citera
2010-07-11, 09:03
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Hur tufft är det egentligen att leva med cancer? Blir man sängliggande och vrider sig i smärtor, eller är man pigg som förrut, men med mindre energi i kroppen. Någon med erfarenheter?

Vill inte vara nedlåtande, utan undrar bara rent allmänt, oerhört svårt att sätta sig in i situationen.
Cancer är inte en entitet.
Sjukdomsförloppet är praktiskt taget lika mångfacetterat som antalet människor.
Rent allmänt kan man väl säga att visa typer av cancer ger ett mer plågsamt förlopp, men man kan aldrig riktigt veta.
Citera
2010-07-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
Jag har cancer, därav nick :-) Mår bra idag, har inga större problem. Är 39 år och förväntas väl leva rätt normalt länge om mina celler inte får för sig att partaja hejvilt.

Jag håller inte riktigt med DocX, med all respekt för dina kunskaper. Men "det är i det närmaste omöjligt att få cancer när man är ung. Får man cancer så får man det när man är barn, p.g.a ofördelaktig genuppsättning, eller när man är över 60, p.g.a cellernas naturliga åldrande. Däremellan är det en av de mest osannolika diagnoserna man bollar med i sjukvården. " Bröstcancer ? Jag känner flera med bla bröstcancer, tarmcancer osv som är mellan 30-45 ?

Testikelcancer debuterar vanligtvis tidigt (20 års åldern?), om jag inte är helt fel på det.

Så att det är omöjligt/ovanligt att ha cancer som ung verkar märkligt.
Citera
2010-07-11, 16:47
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Testikelcancer debuterar vanligtvis tidigt (20 års åldern?), om jag inte är helt fel på det.

Så att det är omöjligt/ovanligt att ha cancer som ung verkar märkligt.

Att testikelcancer ökar vid 20 års åldern är sant men det beror också på hur vanligt det är att precis drabbas av testikelcancer (det finns också andra tumörsjukdomar som ökar vid den åldern eller tidigare). Testikelcancer är relativt ovanligt tumörsjukdom i Sverige. Ca.7000 drabbas av bröstcancer som utgör 25% av alla cancersjukdomar som drabbar just kvinnor. Ca.9000 drabbas av prostatacancer!
Det drabbas ca.300 personer årligen av testikelcancer!
Det innebär alltså att testikelcancer är rätt så ovanligt om man jämför den med andra cancersjukdomar som bröst- och prostatacancer!
Slutsatsen är att cancer är rätt så ovanlig i unga åldrar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in