Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-29, 11:51
Medlem
DocXs avatar
Hmmm. Gigant Superman har uppenbarligen upptäckt en knöl i sin egen ljumske och hals och nojjat loss, varefter han startade den här tråden för att föda eller döda sin egen hypokondri. Han har sedan dagen efter gått till doktorn och fått det helt vettiga och lugnande beskedet att svullna lymfkörtlar i regel alltid är infektioner.

Jag tror också att Gigant Superman är under 30 år och bör sluta oroa sig för cancer, eftersom det är i det närmaste omöjligt att få cancer när man är ung. Får man cancer så får man det när man är barn, p.g.a ofördelaktig genuppsättning, eller när man är över 60, p.g.a cellernas naturliga åldrande. Däremellan är det en av de mest osannolika diagnoserna man bollar med i sjukvården.
Citera
2010-05-29, 16:25
Medlem
När har man cancer? Är det när man blivit diagnostiserad? Jag skulle tro att nästan alla över 30 går med cancer i kroppen. Cancer i den mån att de har muterade celler som med tiden kommer att växa till sig bli kolonier som vi kallar cancer. Frågan är bara hur lång tid det tar. Samt om kanske immunförsvaret lyckas ta kål en del av dem, det kan man hoppas på.

Många cancerformer har en utvecklingstid på 20-30 år men debuterar som sjukdom främst hos individer äldre än 60 år.
Citera
2010-05-29, 17:43
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Petter Utas, än är det inte för sent än att få din vän frisk. Mitt tips är att du ta din vän till en psykolog. Cancer är (tror jag) först och främst en psykologisk sjukdom som har sitt centrum, kärna, i hjärnan. För att bota cancer måste man (tror jag) bearbeta de "ångestfyllda tankarna" och förändra sitt tankemönster. Vad som får mig att tror det är att alla som jag känner har dött i cancer ha alla haft tankar som har legat skavt i de deras sinnen under en länge tid.
Jag vet inte (än) om min teori är hållbar eller ej. skall undersöka det med några läkare och psykologer.

Det är bara du som är i behov av psykolog. Du förstår det nog inte själv men det är normalt, ofta förstår inte psykfall själva att dom är just psykfall.
Citera
2010-05-29, 17:45
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Många cancerformer har en utvecklingstid på 20-30 år men debuterar som sjukdom främst hos individer äldre än 60 år.

Vad har du fått detta ifrån? Maligna cancerformer växer oftast synnerligen fort och skapar symptom genom att dom trycker på anatomiska strukturer samt parasiterar på ämnesomsättningen mm.
Citera
2010-05-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Vad har du fått detta ifrån? Maligna cancerformer växer oftast synnerligen fort och skapar symptom genom att dom trycker på anatomiska strukturer samt parasiterar på ämnesomsättningen mm.

Jag tror han avser att det, för att utveckla en cancer, krävs en rad olika mutationer av olika egenskaper i cellen (ohämmad proliferation, stimulering av blodkärlstillväxt ect.). Tidspannet från att den första mutationen inträffar tills dess att cancern byter ut kan ofta vara väldigt långt.
Citera
2010-05-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holam
Jag tror han avser att det, för att utveckla en cancer, krävs en rad olika mutationer av olika egenskaper i cellen (ohämmad proliferation, stimulering av blodkärlstillväxt ect.). Tidspannet från att den första mutationen inträffar tills dess att cancern byter ut kan ofta vara väldigt långt.
Precis. När modercellen/cellerna till en svulst når en viss mognadsgrad sker övergången till en, ibland, malign form av cancer. Fröet till din maligna hudcancer du utvecklar när du fyller 45 kan mycket väl vara när du solade och brände dig när du var 15 år. Givetvis går det inte att peka och säga att det verkligen är orsaken men det kan vara så. Det kan.

Men nu har jag nog dragit detta långt nog.
Citera
2010-05-30, 02:15
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Det är bara du som är i behov av psykolog. Du förstår det nog inte själv men det är normalt, ofta förstår inte psykfall själva att dom är just psykfall.

Tycker du jag behöver uppsöka en psykolog för att jag tror att cancer är en ångestfylld tanke som utvecklas, om man inte bearbeta den,läker den, till cancer? Men snälla människa jag lade fram mina egna funderar om cancer och sjukdomen skall botas. Och som jag sade skall jag tillsammans med några läkare och psykologer undersöka om min teori skall förkastas eller inte.
Citera
2010-05-31, 00:31
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Tycker du jag behöver uppsöka en psykolog för att jag tror att cancer är en ångestfylld tanke. Och som jag sade skall jag tillsammans med några läkare och psykologer undersöka om min teori skall förkastas eller inte.

Jag är läkare, och: den skall förkastas. Ägna din tid åt vettigare saker än att föda fram fantasifoster genom att kombinera sanningar som inte hör ihop bara för att du tycker eller vill att de skall göra det. Ägna din tid åt... tja, att studera medicin kanske? Det är bättra att lära sig medicin innan man börjar tänka medicin och skapa medicin.
Citera
2010-05-31, 00:41
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
När har man cancer? Är det när man blivit diagnostiserad?

Nä, när man diagnosticeras har man fått diagnosen cancer, sjukdomen kan man som du påpekar ha fått långt tidigare. Cancer utvecklas i regel fortare än på 20-30 år, vissa aggressiva former mycket snabbt. Att i princip alla cancerformer (utom de medfödda) drabbar äldre beror på telomerlängderna på cellerna, och det stora antal mutationer som skall ske för att en tumörväxt skall bildas och utvecklas till en cancerväxt. De hinner inte ske innan dess, helt enkelt. Å andra sidan, om allt annat i kroppn får vara friskt så dör vi så småningom av cancer Den är oundviklig.
Citera
2010-05-31, 09:28
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aceman67
Min son på 3 år har haft Neuroblastom, kändes som en slägga i ansiktet när vi fick diagnosen. Han var 1,5 år när det uppdagades, nu mår han jättebra och är en pigg liten kille. All cancer är inte lätt att behandla, finns mycket svåra fall. Hur det känns? Ja jag vet ju hur jag har kännt det, en vandring mellan hopp och förtvivlan. Man lever i en egen liten bubbla (chockad) med behandlingar, hemresor, akuta sjukbesök då immunförsvaret blir lika med noll efter cellgifterna. Var dig själv och stötta honom genom att visa att du bryr dig, han behöver säkert någon att tala med. Hoppas att det går bra med hans behandling och att han blir frisk, behandlingen är tuff och tär på kroppen.

Hoppas att det går bra, vetenskapen går ju fort när det gäller neuroblastom just nu.
Jag skall hålla tummarna.
Citera
2010-05-31, 09:37
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Nä, när man diagnosticeras har man fått diagnosen cancer, sjukdomen kan man som du påpekar ha fått långt tidigare. Cancer utvecklas i regel fortare än på 20-30 år, vissa aggressiva former mycket snabbt. Att i princip alla cancerformer (utom de medfödda) drabbar äldre beror på telomerlängderna på cellerna, och det stora antal mutationer som skall ske för att en tumörväxt skall bildas och utvecklas till en cancerväxt. De hinner inte ske innan dess, helt enkelt. Å andra sidan, om allt annat i kroppn får vara friskt så dör vi så småningom av cancer Den är oundviklig.

Att telomererna skulle vara en bov i dramat, har ju diskuterats länge. Förra årets nobelpris talar ju lite mot detta.

Själv stödjer jag multi-hit teorin.
Detta förklarar ju mycket väl cancer och dess utseende i populationen, samt att vissa släkter är mer predestinerade för cancer, trots att dom egentligen inte har någon ärftlighet.

http://cancerres.aacrjournals.org/cgi/reprint/37/6/1702.pdf

Lite läsning för den intresserade.
Citera
2010-05-31, 09:50
Medlem
Jag har cancer, därav nick :-) Mår bra idag, har inga större problem. Är 39 år och förväntas väl leva rätt normalt länge om mina celler inte får för sig att partaja hejvilt.

Jag håller inte riktigt med DocX, med all respekt för dina kunskaper. Men "det är i det närmaste omöjligt att få cancer när man är ung. Får man cancer så får man det när man är barn, p.g.a ofördelaktig genuppsättning, eller när man är över 60, p.g.a cellernas naturliga åldrande. Däremellan är det en av de mest osannolika diagnoserna man bollar med i sjukvården. " Bröstcancer ? Jag känner flera med bla bröstcancer, tarmcancer osv som är mellan 30-45 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in