2011-12-02, 11:14
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Passar på att låna denna tråd för att dela med mig av att Cervera just nu säljeren pastamaskin av märket Anders Petter för 249kr, tycker det verkar vara ett riktigt bra pris och tänkte köpa en idag. Glad att se att dePaul anser att den är okej.

Klockrent, då var svågerns julklapp kirrad ;D
Den tackar vi för.
Citera
2012-02-10, 22:41
Medlem
Ute efter en bra pastamaskin, ser att tråden är ganska gammal så finns det nåt bra erbjudande nu, helst i Göteborg eller över nätet?

Ska till Cervera imorgon och se vad dom har.
Citera
2012-02-10, 23:10
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -odlaren-
Ute efter en bra pastamaskin, ser att tråden är ganska gammal så finns det nåt bra erbjudande nu, helst i Göteborg eller över nätet?

Ska till Cervera imorgon och se vad dom har.

Cervera tar nu 399 för denna pastamaskin. Ganska bra pris i alla fall då dom jag sett tidigare ligger närmare 500kr i alla fall. Men förhoppningsvis kan du hitta en billigare om du kollar runt lite i andra butiker innan du slår till.
Citera
2012-02-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Cervera tar nu 399 för denna pastamaskin. Ganska bra pris i alla fall då dom jag sett tidigare ligger närmare 500kr i alla fall. Men förhoppningsvis kan du hitta en billigare om du kollar runt lite i andra butiker innan du slår till.

Tack
Citera
2012-02-26, 00:17
Medlem
En fråga från en som nyligen börjat använda pastamaskin, införskaffade en prissänkt pastamaskin från Cervera idag av märket Funktion för 299:- (tidigare 399:-). Det uppstod dock en del problem då valsarna inte ville "svälja" degen och det var i princip omöjligt att få den att börja mata igenom. Det är en vals som roterar när man vevar och den andra verkar i princip vara fixerad, och det är just det sistnämnda jag undrar är fel, jag antar att den icke matande valsen ändå ska rotera med när degen passerar igenom eller ska den vara fixerad? Har jag fått ett måndagsexemplar måntro eller sitter det i bristande handhavande? De olika skärvalsarna fungerade dock perfekt.

Vill poängtera att jag gjort pasta ett antal gånger förut fast då med kavel så har en ganska god känsla över hur degen ska vara så det var inte det som var problemet.
Citera
2012-02-26, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Båda mina valsar roterar. Du har tyvärr köpt ett måndagsex. Gå tillbaka och kräv en ny maskin. Testa den nya redan i affären för att undvika fler överraskningar.

~Paul~
Citera
2012-03-03, 13:04
Medlem
CureMes avatar
Jag fick en Jamie Oliver (Tefal) pastamaskin i julklapp, den är helt usel, veven fastnar och valsarna går inte runt på grövre inställning. Jag ska hiva den och köpa en bättre, pasta är gott!
Citera
2012-06-15, 15:49
Medlem
nu är det min tur att köpa en pastamaskin, då jag nyligen kommer underfund med att man kan göra egen pasta. tog mig ett tag att komma på det!
provade att kavla ut min första pastadeg och det blev hur bra som helst, men jag tror att en pastamaskin underlättar och går lite snabbare.

http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=1539

är det denna ni talar väl om? ska jag köpa denna?
Citera
2012-07-01, 16:09
Medlem
Äger en marcato atlas 150 med tillhörande ravioliverktyg. Det ravioliverktyget kan uppfinnaren trycka in i sitt rektum. Pasta kastas på väggar och skåp när detta eminenta verktyg används.Två gånger t.om. Nu får det stå och rosta ihop i skåpet, jag klarar mig fan utan ravioli.

Maskinen är bra. Raviolitillbehöret är skit. Kostar 299:- eller nåt sånt på clas ohlson.
Citera
2014-11-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Jo, självklart måste du utveckla rejält mycket gluten i degen. Men vila ett dygn? Själv nöjer jag mig med 40 min i rumstemperatur, eller knådar den och låter den ligga i kylen tills den skall användas. Har inte gjort något A-B-test på vilotiden.

Men ärligt talat, vill man ha så tunn pasta att man kan se igenom den?

Har sitter jag och googlar pastamaskiner just för att kag tänkt på just det inför julen. Jag som trodde jag skulle få Nobel-priset i geniala idéer åsså är du 6 år före...
Citera
2014-11-19, 16:44
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2014-12-01, 16:46
Medlem
irrblosss avatar
Fick något ryck och kom på att jag borde skaffa en pastamaskin. Varför vet jag egentligen inte. Tycker det är kul att göra saker från grunden, men hur omständligt är det att göra egen pasta? Jag googlade lite, och själva degen är ju inget svårt, och ska ju inte jäsa. Men sedan ska man köra den genom maskinen typ 5-6 gånger, och sedan gradvis minska valsavståndet tills man får rätt tjocklek. Sedan ska man skära pastan (i maskinen). Därefter ska pastan torkas minst en timme innan man kokar den. Det känns lite som ett halvdagsprojekt, när man kan köpa mer eller mindre bra pasta i affären, både torr och färsk. Så frågan är - hur mycket bättre är hemgjord pasta än färdigköpt (torkad eller färsk)?

Om jag slår till på en pastamaskin så verkar det som att Marcato Atlas 150 är ett bra val. Finns det någon annan i ungefär den prisklassen som är bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in