• 1
  • 2
2008-06-15, 14:46
Medlem
Cobra Styles avatar
Ngn som känner till ngn bra pastamaskin man kan köpa i affär eller på nätet som är prisvärd?
Gärna ngn professionell om det finns att få tag på.
Citera
2008-06-15, 14:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Ngn som känner till ngn bra pastamaskin man kan köpa i affär eller på nätet som är prisvärd?
Gärna ngn professionell om det finns att få tag på.
Manuell eller elektrisk?

~Paul~
Citera
2008-06-15, 16:07
Medlem
Nikeniks avatar
En pastamaskin är egentligen bara en mekanisk kavel. Hur god pastan blir är upp till dig själv.

Coop har haft pastamaskiner för 149:-. Ser precis likadan ut som min jag gav 500:- för i en köksaffär. =/

I Italien gör dom riktiga pastamakarna pasta utan pastamaskin. Knådar du bara degen tillräckligt kan du kavla ut den ultratunn, rulla ihop den (med mjöl imellan) och skära den till tagitelle eller spagetti. Lasagneplattor behöver du ju bara kavla ut.

Fast det är klart det blir enklare med pastamaskin, men inte lika mycket cred till kocken.
Citera
2008-06-15, 16:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Knådar du bara degen tillräckligt kan du kavla ut den ultratunn, rulla ihop den (med mjöl imellan) och skära den till tagitelle eller spagetti.
En parametralt viktig detalj i sammanhanget är att degen måste vila! Gärna i ett dygn, men över natten blir bra.

~Paul~
Citera
2008-06-15, 18:36
Medlem
Cobra Styles avatar
Sorry, menade manuell, gärna ngn som kommer hålla nga år. Sedan undrar jag om det finns mkt verktyg till pastatillverkning. När man tex skall strimla pastan till Tagliatelle eller spagetti så finns väl olika blad man sätter i maskinen va?
Sedan har jag sett Ramsay anv ngn rund form att skära ut runda raviolibitar av pastan, finns sådana att köpa?
Var inne på Werner o Werner men de hade inget för pastatillverkning, kanske bättre att hitta på nätet?
Citera
2008-06-15, 18:58
Medlem
StigAllans avatar
När det gäller pastamaskiner så köp inte märket Marcato.
Har haft en hel del problem med detta fabrikat.
Degen blev grå när man kavlade den några gånger.
Min son tyckte att det var skoj att stå och kavla deg och efter en stund så var degen grå.
Mailade fabriken om detta och efter totalt tre stycken pastamaskiner med samma felaktiga pastarullar så gav jag upp.
Köpte en på Rusta för kring 150 kr i stället för en Marcato för 550 kr.
Rustas är lite simplare än den italienska men den släpper inget från rullarna till degen.
Marcato skickade tom. en ersättnings maskin efter klagomålen, med samma fel!
Möjligt att det är något maffiaföretag som tillhandahåller skräpet som rullarna består av?

Om ni ska köpa en Marcato öppna kartongen och sätt en pappersnäsduk mot valsarna och snurra, blir papperet missfärgat har dom fortfarande inte åtgärdat felet.
Clas Ohlsson har slutat att sälja skiten.
Senast redigerad av StigAllan 2008-06-15 kl. 19:01.
Citera
2008-06-15, 19:18
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När det gäller pastamaskiner så köp inte märket Marcato.
Har haft en hel del problem med detta fabrikat.
Degen blev grå när man kavlade den några gånger.
Min son tyckte att det var skoj att stå och kavla deg och efter en stund så var degen grå.
Mailade fabriken om detta och efter totalt tre stycken pastamaskiner med samma felaktiga pastarullar så gav jag upp.
Köpte en på Rusta för kring 150 kr i stället för en Marcato för 550 kr.
Rustas är lite simplare än den italienska men den släpper inget från rullarna till degen.
Marcato skickade tom. en ersättnings maskin efter klagomålen, med samma fel!
Möjligt att det är något maffiaföretag som tillhandahåller skräpet som rullarna består av?

Om ni ska köpa en Marcato öppna kartongen och sätt en pappersnäsduk mot valsarna och snurra, blir papperet missfärgat har dom fortfarande inte åtgärdat felet.
Clas Ohlsson har slutat att sälja skiten.
Det är inte så att det är olja som är kvar på verktyget när du får det? För det ska det vara. Man ska köra igenom deg som blir grå, ett antal gånger, speciellt i kanterna, och sedan kassera den degen. Verktyget oljas ju in, och den överflödiga oljan får man se till att bli av med.
Citera
2008-06-15, 19:51
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är inte så att det är olja som är kvar på verktyget när du får det? För det ska det vara. Man ska köra igenom deg som blir grå, ett antal gånger, speciellt i kanterna, och sedan kassera den degen. Verktyget oljas ju in, och den överflödiga oljan får man se till att bli av med.

Nej!
Tyvärr är det inte så, Marcatos valsar släpper i från sig något grafitliknande ämne.
Du ska veta att jag har provat både det ena och det andra för att få bort föroreningarna från rullarna.
Det hjälpte inte ens att rengöra valsarna med bensin.
Citera
2008-06-15, 19:54
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Nej!
Tyvärr är det inte så, Marcatos valsar släpper i från sig något grafitliknande ämne.
Du ska veta att jag har provat både det ena och det andra för att få bort föroreningarna från rullarna.
Det hjälpte inte ens att rengöra valsarna med bensin.
Åh fy fan!

Själv kör jag med en billig jävel jag köpte för en hundring eller mindre på Rusta. Och den funkar bra. Men det var ett antal år sen, minst 5, som den köptes, och den säljs väl inte längre.
Citera
2008-06-15, 20:44
Medlem
StigAllans avatar
Jag säger bara stackars jävlar som har en avsöndrande Marcato!
Själv höll jag på att reklamera i över ett år innan jag gav upp.
Rekommendera era Marcatoägande vänner att fukta en bit hushållspapper med matolja och tryck den mot valsarna medan man vevar på.
Det ska inte bli någon som helst avlagring på papperet.
Reklamera skiten om det blir missfärgning på papperet.
Citera
2008-06-15, 23:04
Medlem
Cobra Styles avatar
Ngn som vet var TV-kockar som Leila o andra köper sina verktyg? Enda jag kan komma på i Gbg-området är Werner o Werner men de har ju rätt begränsat utbud.

En annan sak jag skulle vilja hitta är formar till Franska Madeleine-kakor (de som ser ut som stora snäckskal)
Citera
2008-06-15, 23:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Ngn som vet var TV-kockar som Leila o andra köper sina verktyg? Enda jag kan komma på i Gbg-området är Werner o Werner men de har ju rätt begränsat utbud.

En annan sak jag skulle vilja hitta är formar till Franska Madeleine-kakor (de som ser ut som stora snäckskal)
Anders Petter tillverkar en trevlig pastamaskin för några hundralappar. Den heter Wallman och finns att köpa:

C J JOSEPHSSONS GLAS & PORSLIN
KYRKOGATAN 34
41115 GÖTEBORG
031-175615

CERVERA BACKAPLAN
SIBA-HUSET, DELTAVÄGEN 9
41705 GÖTEBORG
031-3640304

CERVERA SISJÖN
SISJÖVÄGEN 45
43633 GÖTEBORG
031-3640301

CHILLI
FAKTA:S.HAMNGATAN 55
41106 GÖTEBORG
031-152000

CHILLI BACKAPLAN
DELTAVÄGEN 4
41705 GÖTEBORG
031-230086

JÄRN- & BYGGBRÖDERNA AB
KLÖVERVALLSGATAN 1
41726 GÖTEBORG
031-232323

PREVEX
ASKIMS VERKSTADSVÄG 2-4
43634 GÖTEBORG
031-7483650
-------------------------------------
IKEA brukade sälja en maskin som hette "Pasta" för ca 230:- kronor. Vet inte om den är kvar dock.
--------------------------------------
Lidl hade nyligen också en billig pastamaskin. Verkade helt OK.
--------------------------------------
I övrigt gäller trots allt endast ett märke och en modell när man söker: Marcato Atlas 150, dvs precis den maskinen som inte rekommenderas i den här tråden.

~Paul~

PS Äger också en billig NoName pastamaskin. Helt värdelös. Skär inte ens av pastan riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in