Första inlägget i den här delen av flashback så jag vet inte hur pass vanliga den här typen av frågor är, hittade dock ingen klistrad tråd för det eller liknande så
Jag + flickvän och två vänner ska bila upp till peace&love-festivalen, alltså Borlänge från Göteborg nu om en vecka, vad tror ni detta kan gå på i reda pengar? Bensinen är otroligt oskönt dyr just nu, vi har räknat med 400:- per man, alltså ca. 1600 kr för vägen upp, låter det någotsånär troligt tycker ni?
Går inte att räkna så. Om bilen ska dra 0,6 per mil förutsätter det en jämn hastighet hela tiden, vilket i praktiken är helt omöjligt, såvida det inte är söndag och motorväg hela vägen, vilket det inte är. Sen får du tänka på att du ska stanna och ta nån paus då och då. Då kanske det blir att köra lite extra + att du måste komma upp i 90-110 igen vilket drar bensin. Sen ska ni hitta åt parkering på festivalen, så det kanske blir att köra runt lite där. Räkna alltså med ett par liter extra.
Går inte att räkna så. Om bilen ska dra 0,6 per mil förutsätter det en jämn hastighet hela tiden, vilket i praktiken är helt omöjligt, såvida det inte är söndag och motorväg hela vägen, vilket det inte är. Sen får du tänka på att du ska stanna och ta nån paus då och då. Då kanske det blir att köra lite extra + att du måste komma upp i 90-110 igen vilket drar bensin. Sen ska ni hitta åt parkering på festivalen, så det kanske blir att köra runt lite där. Räkna alltså med ett par liter extra.
Inte en par liter men säg att den drar 0.8 så komemr du nära sanningen.
Så 50*14*0.8=580*2=1160/4=280 kr skalle, säg 300 skalle.
400 låter väl vettigt kanske.
Rent allmänt tycker jag folk bjuder lågt som fan då de ber en kör sin egen bil för att t.ex. hämta saker (en av få som har BE kort i min umgängeskrets), de räknar endast med bensinkostnad. Tyvärr är det fan så mycket mer som kostar att köra bil, om vi inte räknar värdeminskning så kan du nog fortfarande räkna med 15-20kr/mile beroende på vilken bil man kör.
---blablablaa----om vi inte räknar värdeminskning så kan du nog fortfarande räkna med 15-20kr/mile beroende på vilken bil man kör.
Ja, 15-20 spänn för 1,6 kilometer låter som ett bra pris
Senast redigerad av Amazon-mannen 2010-07-04 kl. 00:34.
Anledning: Då August under jullunchen insinuerade att hans anjovis var bisexuell ,trodde de andra runt bordet att LSD/Alvedon inte fungerade så bra ihop med Renat, då han ofta under de gånga åren anklagat
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!