2008-06-15, 09:35
Medlem
Lifelovers avatar
Jag stod vid diskbänken, hungrig som fasen och kom på att ägg var väl det mest skonsamma att tillaga. Kanske ska tillägga att jag inte har sovit på hela natten och brödet tog precis slut.

Hur som helst så såg jag att kastrullen jag använder för att koka ägg inte var diskad och som hastigast kom tanken "Det bör väl gå ändå", varpå jag snabbt diskade kastrullen och satte på vatten (som i detta nu står och värms upp).

Min fråga blir då:
Skulle man kunna koka ägg i en kastrull som man använt för att koka t.ex. bajs i tidigare för att sedan skölja av äggen noga och äta utan att innanmätet blivit påverkat av bajset?
Hjälp en lat jävel nu
Citera
2008-06-15, 09:49
Medlem
TomBakers avatar
Klart du inte behöver diska kastrullen efter varje gång du kokar ägg, vilket du inte verkar våga prova Äggen tar smak genom skalet så att äggen tar smak av tidigare ägg borde inte göra något. Att koka bajs i samma kastrull innan äggen är nog ingen vidare idé men det fattar du nog själv. Du kan också färga ägg genom att lägga kokta ägg i rödbetsspad t ex har jag för mig.
Citera
2008-06-15, 10:12
Medlem
coopers avatar
haha jag är nog mest imponerad att någon inte orkar diska en kastrull, visserligen så kanske bajset har bränt fast riktigt rejält, men vafan.. Men däremot så orkar man minsan skriva ett inlägg på FB och sitta och invänta svar :P

Näe du.. Skalet är inte riktigt tätt men jag tror nog inte att det är någon större fara om det inte är nå starkare grejer du har gjort i kastrullen före...

Men ägget är ju inte helt tätt som sagt

"Eftersom skalets porer släpper igenom alla slags gaser, förlorar ägget också en hel del vatten i form av vattenånga, totalt 11 liter vattenånga."

http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Djur...jur_2/Egg.html

Men det är visserligen när det ruvas...

jaja.. du gör ju som du vill :P
Citera
2008-06-15, 10:25
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Att äggskalen ej är helt täta utnyttjas vid viss matlagning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Century_egg
Citera
2008-06-15, 10:37
Medlem
Lifelovers avatar
Tror jag hade kokat gröt i kastrullen senast, men men. Om det nu påverkar ägget så lär jag väl fortsätta att diska upp kastrullen.
De där "century-äggen" både ser och låter förjävla äckliga. Någon som testat dessa?

Tackar för svaren!
Senast redigerad av Lifelover 2008-06-15 kl. 10:39.
Citera
2008-06-15, 21:12
Medlem
TomBakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Tror jag hade kokat gröt i kastrullen senast, men men. Om det nu påverkar ägget så lär jag väl fortsätta att diska upp kastrullen.
De där "century-äggen" både ser och låter förjävla äckliga. Någon som testat dessa?

Tackar för svaren!

Men var inte så sjåpig, hur mycket bismak får man av HAVREGRYN?
Citera
2008-06-16, 00:50
Medlem
Chilimans avatar
Förlåt mig nu, men denna trådstart gav mig en skrattattack! Koka bajs är nog något av det äckligaste/vackraste jag har läst. Kan se framför mig hur TS efter en lång vaken natt står vid spisen, blir sugen på kokt ägg, checkar kastrull-läget i skåpet och inser att det är tomt. "Hmm, men här står ju en kastrull, fast den har jag ju kokat bajs i. Äh, vad fan, det går nog utan att diska!"

Ursäkta OT(?), men jag har druckit en massa vin i goda vänners lag och jag tycker just nu att detta är ofantligt roligt! Tack TS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in