Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Ska genast ta min grabb, snart 15 med spritförbud från vår sida, och så ska han få testa maskinerna på jobb! Han måste ju få lära sig att använda sågarna och de enorma borrmaskinerna, och va fan då "18-års gräns", grabben måste ju få testa!? Vet många som testat och inte blivit av med ett finger, så varför skulle det hända honom? Sen kan han ju bjuda med polarna också, så att ALLA kan se hur schyssta päron han har, risken för mobbing är ju ganska överhängade annars, enligt alla experter på fb.
Han vill gärna testa min motorcykel, och han kan ju köra den dit, så har han ju testat det han är nyfiken på!! Inte fan händer det nåt, MÅNGA har ju testat saker utan att bli skadade, det kan man ju läsa här...
Fy fan vad jag hoppas att vissa människor aldrig blir föräldrar.
Jag hoppas att du själv inser det dumma i ditt inlägg? Väger man konsekvenserna av en bakfylla eller avsågad arm så tror jag att de flesta håller med om att en bakfylla är mildare. Det finns anledningar till att vissa yrken har specifika utbildningar, vad är motsvarande utbildning för alkohol? Någon gång måste vara den första, är de bättre att ungen super i smyg varje helg eller råkar ut för en rejäl fylla som du känner till och då kan kontrollera? Ja, jag tror definitivt att det finns en risk att bli utfryst från kompiskretsen i den åldern om man har väldigt restriktiva föräldrar.
Om han vill testa din motorcykel låt honom göra det, så länge han inte är på en offentlig väg och kan skada någon annan, för den skillnaden kan du väl ändå inte missa? Är man nogorlunda normalt funtad så skadar inte alkohol någon annan än dig själv, medan en trettonåring på motorcykel utan tidigare erfarenhet är en direkt fara för sina medmänniskor.
Fy fan vad jag hoppas att du aldrig blir min förälder.
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Dt är ju det jag inte är. Alla föräldrar i mina barns klasser har diskuterat en hel del om regler och ramar och vet du vad - jag är en alldeles normal förrälder. Jag hamnar ganska mitt emellan rabiaterna och de som inte bryr sig.
Och ja, hade något av mina barn velat ha sex som tolvåring eller tioåring och jag fått veta det, så hade jag fan satt stopp för det.
Nu är en tioåring ett extremfall, en tolvåring ett gränsfall. Men om två trettonåringar är överrens, varför ska de då inte få ha sex? Jag förstår inte hur man som förälder har mage att lägga sig i sina barns privatliv. Låter du dina barn styra vilka du umgås/har sex med?
Citat:
Att nolltolerans är tramsigt bygger du på vad?
Din egen uppväxt?
Dina egna åsikter?
Eller har du någon annan grund till det?
Själv dricker jag inte en droppe, så de får gärna göra som jag gör.
Att nolltolerans är tramsigt bygger jag på att det är en fix idé som ALDRIG är realistisk. Varför inte istället sätta upp realistiska mål?
Att du inte dricker en droppe är jättebra och ett utmärkt argument till varför dina barn inte skall dricka, men kom ihåg att de är egna individer som lever sina egna liv.
Citat:
barn har aldrig gett mig några problem - och inte är jag rädd för att de ska ställa till med något heller.
Men jag är medveten om att det är mina barn - att det är jag som ska ta hand om dem - och det gör jag.
När ska de få skaffa egna erfarenheter om vad, menar du?
Jag som vuxen och bättre vetande har som förälder ett jobb att lotsa mina barn, att samtala med dom, att lära dom saker, att få dom att tänka ett steg längre osv.
Gatubarn lär sig av egna erfarenheter och har ingen som bryr sig om vilka de umgås med.
Barn med föräldrar har rätt att bli uppfostrade.
Och jag har visst att göra med vilka mina barn umgås med. Skulle någon av dem börja umgås med "knarkarhasse" så skulle jag agera, och det med kraft.
Det är skillnad på att ta hand om och att styra sina barn, givetivs skall en förälder se till att barnen har mat, tak över huvudet osv, dock anser jag att under de tidiga tonåren måste föräldrarna våga släppa taget lite.
I ditt näste följande stycke så tror jag att kärnan till hela den här diskussionen ligger. Varför är du som vuxen bättre vetande? Är det för att du har pluggat? Eller är det för att du själv har levt och upplevt situationer? Att uppmana dem till att tänka ett steg längre är bra, men vad ska du göra om de inte gör det? Låt dem lära sig av sina egna erfarenheter, av dina erfarenheter kommer de inte att lära sig någonting. Gatubarnspåret förstår jag verkligen inte, vänligen förklara.
Jag anser att du inte har någonting att göra med vilka dina barn umgås med. Förhoppningsvis har de tillräckligt med förstånd redan innan att inte börja umgås med "knarkhasse", men om de prombt vill göra det, så låt dem. Bara för att umgås innebär det inte att de knarkar om det är det som du är rädd för.
Citat:
Det går inte att kontrollera ett barn dygnet runt.
Det är inte heller önskvärt att kontrollera ett barn dygnet runt.
Däremot är det bra om man har ramar och regler så att barnet känner sig tryggt och har vägledning i sitt liv.
Det innebär inte på något vis att man sitter med en pekpinne och dikterar villkor.
Det innebär att man har en nära relation till sina barn och samtalar med dom.
Helt korrekt det går inte att kontrollera ett barn dygnet runt.
Det är verkligen inte önskvärt att kontrollera ett barn dygnet runt.
Däremot tror jag att det är viktigare att agera förebild än att stifta regler och diktera (det är bara despoter som dikterar), genom en sund uppfostran tror jag barnet känner sig tryggt ändå.
Den nära relationen som du vurmar för, den ger jag inte mycket för. Visst de kanske berättar vad de gör och vilka de umgås med. Men det som de inte vill att du ska veta, det kommer de att utelämna, barn är inte så dumma som vissa verkar tro i denna tråd.