2008-06-15, 01:13
Medlem
är så hära att jag har en son på 13 år och han fyller 14 nu iår.
Och nästan varje helg sover han borta och nu när det blev sommarlov så har han inte varit hemma sen han for på skolavslutningen.
Är det möjligt att han har börjat dricka och tycker ni det är lämpligt att han har börjat dricka då han snart är 14 år ?. Och finns det något sätt jag kan få reda på om han verkligen dricker?

Tack för era svar.
Citera
2008-06-15, 01:15
Medlem
soulsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiztmaster
Och nästan varje helg sover han borta och nu när det blev sommarlov så har han inte varit hemma sen han for på skolavslutningen.
Är det möjligt att han har börjat dricka och tycker ni det är lämpligt att han har börjat dricka då han snart är 14 år ?. Och finns det något sätt jag kan få reda på om han verkligen dricker?

Tack för era svar.

Men har du ingen koll på grabben? Hur kan du låta honom vara borta så mycket då?
Citera
2008-06-15, 01:16
Medlem
Citat:

Tack för era svar.
Det är möjligt att han gör det och ring när du tror han gör det och kanske försök trfa honom på kvällen.

Om du har koll på pengarna lär du märka...
Citera
2008-06-15, 01:17
Medlem
jerkuss avatar
Det är väl lika olämpligt som vanligt att trettonåringar dricker. Men du kan inte göra så mycket åt saken om du vill försöka få honom att ändra sig, utöver att ha en levande dialog om riskerna med tidigt alkoholbruk med honom (floskelregn). Antingen så sätter du en gräns och bevakar den med medel såsom utegångsförbud och koll på vilka han umgås med, eller så lyfter du dina händer från honom, men berättar för honom att du misstänker att han dricker och att du är orolig o.s.v.

Men du är alltså inte säker på att han är ute och super? Han har bara sovit borta och varit hemma lite på sistone? Det är väl inte helt ovanligt, och behöver inte omedelbart betyda att han super. Fråga honom.
Citera
2008-06-15, 01:19
Medlem
Håll koll på högtider det är vanligast då
Citera
2008-06-15, 01:22
Medlem
csts avatar
Låt honom ha det fritt och se vad som händer, efter en rejäl fylla så kommer han nog inte att vilja dricka på ett tag. Om du förbjuder honom blir det bara mer spännande och han kommer tycka att det är tuffare.
Citera
2008-06-15, 01:25
Medlem
soulsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Låt honom ha det fritt och se vad som händer, efter en rejäl fylla så kommer han nog inte att vilja dricka på ett tag. Om du förbjuder honom blir det bara mer spännande och han kommer tycka att det är tuffare.

Grabben är ju bara 13!! Inte fan låter man ett barn har det fritt?
Citera
2008-06-15, 01:26
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:

Tack för era svar.

Nej satan. Småungar ska inte dricka alkohol.

Vad säger han själv när du pratar med honom?

Och varför sover han borta hela tiden? Hos vem sover han? Har du pratat med de vuxna som finns på den adressen?
Kan de inte sova hos dig ibland?

Det låter som att din son är vinddriven, utan regler och ramar. Trettonåringar ska inte försvinna i flera dagar. De ska komma hem och äta middag, duscha och byta kläder samt prata med sina föräldrar.

Håller det på att gå överstyr?
Citera
2008-06-15, 01:33
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulsister
Grabben är ju bara 13!! Inte fan låter man ett barn har det fritt?
Ja, när tror du att det är mest spännande att dricka? Om pappa/mamma är jättehårda och förbjuder all form av alkohol eller när de tycker att det är lugnt. Jag tror 95% av alla ungar tycker det är mer spännande när det är förbjudet, kolla bara på de som börjar röka.
Sen tycker jag såklart inte att han bör dricka, men en ordentlig första fylla kan nog skjuta upp nästa fylla några år.
Citera
2008-06-15, 01:34
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det låter som att din son är vinddriven, utan regler och ramar. Trettonåringar ska inte försvinna i flera dagar. De ska komma hem och äta middag, duscha och byta kläder samt prata med sina föräldrar.

Det har du ju iochförsig en poäng i. Jag kanske lät lite flummig i mitt ovanstående inlägg, får be att tillägga andemeningen i denna Katarsis slutsats också.
Citera
2008-06-15, 01:36
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, när tror du att det är mest spännande att dricka? Om pappa/mamma är jättehårda och förbjuder all form av alkohol eller när de tycker att det är lugnt. Jag tror 95% av alla ungar tycker det är mer spännande när det är förbjudet, kolla bara på de som börjar röka.
Sen tycker jag såklart inte att han bör dricka, men en ordentlig första fylla kan nog skjuta upp nästa fylla några år.

Det är bra att du använder dig av ordet "tror" för all fakta talar emot dig.
Citera
2008-06-15, 01:40
Medlem
soulsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det är bra att du använder dig av ordet "tror" för all fakta talar emot dig.

Exakt. Forskning visar ju att de barn som får alkohol av sina föräldrar dricker mer än de som inget får.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in