2008-06-15, 01:40
Medlem
Squalos avatar
Utöver den moraliska grejen att småglin inte ska dricka, så är det väldigt mycket skadligare för småungar att dricka än för äldre.

Du bör definitivt se till att hålla ungen från sprit tills han blir 17-18.

Du får väl fan se till att ha pli på snorungen? Utegångsförbud, ringer det en klocka?
Citera
2008-06-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, när tror du att det är mest spännande att dricka? Om pappa/mamma är jättehårda och förbjuder all form av alkohol eller när de tycker att det är lugnt. Jag tror 95% av alla ungar tycker det är mer spännande när det är förbjudet, kolla bara på de som börjar röka.
Sen tycker jag såklart inte att han bör dricka, men en ordentlig första fylla kan nog skjuta upp nästa fylla några år.
Nej mer att när dom har testat tycker dom det var kul och gör det oftare.
rökning har inte med förbudet utan det är nått som hör till av nån andledning en börjar sen får den nåra att börja.
Citera
2008-06-15, 01:45
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det är bra att du använder dig av ordet "tror" för all fakta talar emot dig.
Nej, jag använder tror för att jag enbart kan referera till när jag själv var i den åldern. Alla individer är inte lika och därför kan jag inte bestämt säga hur det är.
Själv hade jag en riktigt ordentlig fylla när jag var 14, den ledde till en natt på mariapol. Efter det höll jag mig borta från starksprit i över två år. Därför anser jag att det är bättre att låta ungen skaffa egen erfarenhet istället för att mystifiera alkoholen och göra den till något svåråtkomligt och tufft.
Citera
2008-06-15, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Utöver den moraliska grejen att småglin inte ska dricka, så är det väldigt mycket skadligare för småungar att dricka än för äldre.

Du bör definitivt se till att hålla ungen från sprit tills han blir 17-18.

Du får väl fan se till att ha pli på snorungen? Utegångsförbud, ringer det en klocka?
17-18 går nog inte vanligast är mellen 8an och 9an att folk börjar några tidigare några senare beror det också på umgänge villka kommpisar han är med.
Citera
2008-06-15, 01:47
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan8
17-18 går nog inte vanligast är mellen 8an och 9an att folk börjar några tidigare några senare beror det också på umgänge villka kommpisar han är med.
Jag sa inte vad som var vanligast. Jag sa vad man ska göra som förälder.
Citera
2008-06-15, 01:50
Medlem
Citat:
Jag sa inte vad som var vanligast. Jag sa vad man ska göra som förälder.
nä men jag menar att det nästan är omöjligt för det finns inte så mycket du kan göra om barnet har bestämt sig.
Citera
2008-06-15, 01:53
Medlem
Squalos avatar
Citat:
nä men jag menar att det nästan är omöjligt för det finns inte så mycket du kan göra om barnet har bestämt sig.
Finns massor man kan göra.
Citera
2008-06-15, 01:55
Medlem
soulsisters avatar
Citat:

Fast man kan strama upp lite runt barnet om man märker att det börjar bli intressant med sånt. Kolla polare, vad dom hittar på, och som Sqalo sa, utegångsförbud i värsta fall. Jag skulle inte acceptera att min 13-åring drack. Visst, en fylla kan man inte förhindra, men vad som händer efter kan man hålla koll på.
Citera
2008-06-15, 01:56
Medlem
csts avatar
Citat:
Finns massor man kan göra.
Som vadå? I den åldern så går det ganska snabbt att bli utstött från gänget osv. Man vill väl inte ha en unge som är mobbad för att han inte får följa med ut på helgerna?
Visst kan det låta töntigt men de är de erfarenheter jag har.
Citera
2008-06-15, 02:06
Medlem
soulsisters avatar
Citat:
Som vadå? I den åldern så går det ganska snabbt att bli utstött från gänget osv. Man vill väl inte ha en unge som är mobbad för att han inte får följa med ut på helgerna?
Visst kan det låta töntigt men de är de erfarenheter jag har.

Nej, jag vill inte ha en unge som blir mobbad. Men jag vill ännu mindre ha en unge som super sig redlös, hamnar i trubbel bara för att han ska vara tuff och platsa bland polarna. Sen brukar ungar sällan bli mobbade för en sån sak. De flesta föräldrar med barn i den åldern har ganska bra koll. I alla fall enligt mina erfarenheter.
Citera
2008-06-15, 02:09
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulsister
Nej, jag vill inte ha en unge som blir mobbad. Men jag vill ännu mindre ha en unge som super sig redlös, hamnar i trubbel bara för att han ska vara tuff och platsa bland polarna. Sen brukar ungar sällan bli mobbade för en sån sak. De flesta föräldrar med barn i den åldern har ganska bra koll. I alla fall enligt mina erfarenheter.
Jag vet inte hur gammal du är, men när jag var i den åldern så hade de flesta föräldrarna väldigt dålig koll på vad vi gjorde. Ofta kunde man supa till och sedan hinna nyktra innan man skulle vara hemma. I min skola var det i alla fall två gäng, de som var ute på helgerna och de som inte var det. Själv hade jag "oturen" att alla mina kompisar tillhörde utegänget. Jag tror ofta att föräldrar lever i en värld där de tror att de har koll.
Citera
2008-06-15, 02:15
Medlem
soulsisters avatar
Citat:
Jag vet inte hur gammal du är, men när jag var i den åldern så hade de flesta föräldrarna väldigt dålig koll på vad vi gjorde. Ofta kunde man supa till och sedan hinna nyktra innan man skulle vara hemma. I min skola var det i alla fall två gäng, de som var ute på helgerna och de som inte var det. Själv hade jag "oturen" att alla mina kompisar tillhörde utegänget. Jag tror ofta att föräldrar lever i en värld där de tror att de har koll.

Har man koll på hur barnet är när han/hon kommer hem, vilka han umgås med, och kontakt med deras föräldrar så har man en ganska bra koll på sitt barn. Självklart finns alltid kryphål för barnet, men dom måste finnas. Mycket ligger ju i vart man växer upp, hur samhället ser ut. Det är ju skillnad på storstäder och mindra orter så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in