• 5
  • 6
2008-07-29, 12:20
Medlem
P.Gs avatar
veberödsmannen: exakt vad för luftgevär testade du på råttorna? Själv har jag med framgång använt min fars gamla luftpickadol från Walther i kaliber 4.5 mm tillverkad någon gång på 50-60-talet (det är dock riktigt bra tryck i den) med framgång mot gnagare och att ett luftgevär inte skulle klara av jobbet verkar konstigt. Hade ditt gevär ens en räfflad pipa?
Citera
2008-07-29, 12:44
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Snälla Girlie!

Det finns inte vilda brunråttor över 500 gram och det finns inte heller särskilt många vuxna katter i den storleken, det var det jag menade.

Utöver det är det dels inte ditt inlägg jag svarade på, dels tar jag inte alls illa upp när det gäller vilda råttor utan det är helt din tolkning. Jag gör hela tiden skillnad mellan tama och vilda djur och har aldrig påstått att vilda råttor är samma som tamråttor.
Jag hoppas som jag skrev ovan att Veberödsmannen blivit av med sitt problem men tycker samtidigt det är synd han blivit hatisk även mot tamråttor och deras ägare under processen. Jag tar dock inte illa upp, jag är van.
Citera
2008-07-29, 13:47
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Girlie*
Det finns inte vilda brunråttor över 500 gram och det finns inte heller särskilt många vuxna katter i den storleken, det var det jag menade.

Utöver det är det dels inte ditt inlägg jag svarade på, dels tar jag inte alls illa upp när det gäller vilda råttor utan det är helt din tolkning. Jag gör hela tiden skillnad mellan tama och vilda djur och har aldrig påstått att vilda råttor är samma som tamråttor.
Jag hoppas som jag skrev ovan att Veberödsmannen blivit av med sitt problem men tycker samtidigt det är synd han blivit hatisk även mot tamråttor och deras ägare under processen. Jag tar dock inte illa upp, jag är van.

Hej!
Skönt om jag har fel ang förra inlägget. Det sista jag vill är att såra någon.
Ha det bra!
Hälsningar Eliza
Citera
2008-07-29, 14:39
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Hej!
Skönt om jag har fel ang förra inlägget. Det sista jag vill är att såra någon.
Ha det bra!
Hälsningar Eliza
Du har varit väldigt saklig och trevlig under hela diskussionen så jag har verkligen inte haft någon anledning att bli sårad.
Hoppas du har det bra du också. Mvh //Girlie
Citera
2008-12-03, 18:53
Bannlyst
Råtthatare skall utplånas!

Svar till Veberödsmannen och övriga råtthatare! Du är en vidrig människa som definitivt inte skulle få arbeta på ett djurlabb med råttor förhuvudtaget.
Ni andra råtthatare skall absolut inte få kalla er för djurvänner. Veberödsmannen,du är både hjärtlös och själlös,eftersom du hatar försvarslösa råttor som inte har gjort något. Råttor är hemlösa,och dom behöver någonstans att vara på. Råttor letar efter någonstans att vara på,och det råkade tyvärr bli ditt hemska hem.
Skyddade råttparker odyligt skulle byggas till råttor och övriga smågnagare. Allt det du skriver är fullständigt nonsens,och råttorna var helt oskyldiga till pesten. Håll din käft stängd när du inte vet vad du talar om.

Ni andra som försvarar råttor eller accepterar dom behöver inte känna er träffade. Tur att det finns snälla människor också,som tar råttor i försvar.
Citera
2008-12-03, 22:48
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaria
en massa text.... ,och råttorna var helt oskyldiga till pesten. mera massa text

Kan du ge en källa till uttalandet att råttorna var helt oskyldiga till pesten? Jag vill genuint veta för jag har alltid trott att jag fick lära mig i skolan att råttorna spred digerdöden från hus till hus och att skeppsråttorna tog med sig sjukdomar från land till land. Om det nu inte skulle vara sant så kunde jag överväga att sluta jaga de igelkottstora skrällena som ibland försökt hitta ett hem nära mitt. Alltså övertyga mig och gör en god gärning för råttorna.

(kanske inte helt OT, men faktiskt spännande tycker jag)
Citera
2008-12-12, 15:36
Bannlyst
Råttorna var oskyldiga till pesten!

Svar till 11xx22 och övriga som fortfarande tror att det var råttorna som spred pesten.

Här kommer lite information som jag har hittat på internet,och där framkommer tydligt att det var människorna själva som spred pesten,inte råttorna.Råttorna stackarna blev sjuka och dog i pest dom också,men dom har inget med spridningen till människor att göra.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...75&lpos=lasMer

Läs detta så kanske du och många andra får en bättre uppfattning om råttor,och även får en mer rättvis syn på råttor.
Citera
2010-12-18, 11:22
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veberödsmannen
Oj oj oj,

Jag fick in kloakråttor i kåken för ca 14 månader sedan.
Drömde om råttor senast i natt, har fått vad jag skulle kalla grova sömnstörningar och viss utmattning till följd av detta, pga råttorna.
Vaknar så fort nåt låter i huset..och ett trähus låter alltid lite av naturliga orsaker.

De gnagde i alla fall sönder röret till dushbrunnen, det var gjort av pvc. Resten av min stam är gjutjärn, det har de svårare för att ta sig igenom. Sen tog de sig in under badrumsgolvet. Bjälklaget användes som toalett. Luktade inte så gott.
De försökte gnaga hål på parketten, underifrån. också och ta sig in i huset.
Sen använde de ett annat, parallellt rör, för att ta sig in på vinden. Här hörde jag krafsande på baksidan av panelen i min sons rum, när han låg och sov. Tänk om.

Anticimex är helt värdelösa. De ville inte ens lägga ut gift i huset utan skyllde på kommunens VA enhet, som hänvisade till att de inte var skyldiga för skador på privat egendom.

Tog mig ca 1 år att genom kommunens byråkrati och miljöenhet vinna fajten.
Allt är återställt och råttsäkrat genom en Blucher råttstopp på min rörstam.
Kostnaderna för kommunen uppgick till ca 165 000 kr, nytt badrum, nya rör, sanering, rivning av diverse väggar och golv etc. Hålet i röret hade ju givetvis lett till omfattande fuktskador.

Så jag kan bara säga: Har du kloakråttor i huset, ring din fastighetsägare omgående. Det är en sanitär olägenhet.

Någon sa att de är aggressiva. Det kan jag intyga. Snabba är de också, du har ingen chans att t ex hinna mota bort dom ned en kvast. De klättrar blixtsnabbt upp för kvastskaftet och biter dig i handen.

Råttbett kan du googla om. Ngt av det giftigaste man kan råka ut för. Du får den vedertagna sjukdomen Brownrat-fever vilket leder till stark antibiotika som försämrar ditt immunförsvar och ökar din antibiotika resistans.

Sen kan jag också intyga och försäkra att de är större än man tror. Jämför med en soptippsråtta, modell större.
Evolutionen nere i kloakerna är nåt helt annat än för råttor ovan jord. Där nere överlever bara de största och aggressivaste och en sån vill du inte möta.
Kan också intyga att gift inte funkar. De är så observanta på förändringar i omgivningen, dvs om någon ställer ner en skål gift att de helt enkelt inte rör det. Gör de ändå det så skickar de fram flockens svagaste eller äldsta råtta, låter denne äta. Sen betraktar de helt kallt reaktionen på denna råtta under en tid. Dör han äter de inte gifter, men råttkroppen.

Fällor funkar inte. De flippar över den först, så den löser ut. Sen tar de betet.
Skall du ha fälla se till att den är fastskruvad på en stor bräda som de inte kan vända.

SLutligen så är det största skämtet ultraljuds produkter, exempelvis de man kan köpa på musfritt.nu. "Tar bort dina gnagare och det för gott" säger gubbjäveln i reklamen på hemsidan. Jag har lust att ta bort han för gott för falsk marknadsföring. Hittade min ultraljudsskrämma med omfattande gnagskador efter att den legat bredvid golvbrunnen..jo, tjenare.

HTML-kod:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=52-AV_ID=647689,00.html

Intelligensen hos råttor är slående! Det är därför det är mitt favoritdjur <3.
Citera
2014-03-25, 18:24
Medlem
Bluebeast72s avatar
OMG

Här var en stor fan i Solna tydligen...se upp stockholmare!!!!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3402220.svd

http://www.bt.se/nyheter/monsterratt...od(4216458).gm

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=9668849
Senast redigerad av Bluebeast72 2014-03-25 kl. 18:29.
Citera
2014-03-26, 15:25
Medlem
Moster Lenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
OMG

Här var en stor fan i Solna tydligen...se upp stockholmare!!!!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3402220.svd

http://www.bt.se/nyheter/monsterratt...od(4216458).gm

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=9668849

Den råttan är inga 39,5 cm lång utan svans. Totalt bullshit. Jag har en identisk fälla och den är exakt 16 cm lång. Genom att jämföra fällan med råttan så kommer jag fram till att deras råtta är 27 cm från nos till svansens fästpunkt. Eftersom man aldrig låter råttor hänga på det viset när man mäter dem så är dess längd högst mediokra 24-25 cm. Perspektivtrolleri som svalts med hull och hår av all media i landet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in