Oj oj oj,
Jag fick in kloakråttor i kåken för ca 14 månader sedan.
Drömde om råttor senast i natt, har fått vad jag skulle kalla grova sömnstörningar och viss utmattning till följd av detta, pga råttorna.
Vaknar så fort nåt låter i huset..och ett trähus låter alltid lite av naturliga orsaker.
De gnagde i alla fall sönder röret till dushbrunnen, det var gjort av pvc. Resten av min stam är gjutjärn, det har de svårare för att ta sig igenom. Sen tog de sig in under badrumsgolvet. Bjälklaget användes som toalett. Luktade inte så gott.
De försökte gnaga hål på parketten, underifrån. också och ta sig in i huset.
Sen använde de ett annat, parallellt rör, för att ta sig in på vinden. Här hörde jag krafsande på baksidan av panelen i min sons rum, när han låg och sov. Tänk om.
Anticimex är helt värdelösa. De ville inte ens lägga ut gift i huset utan skyllde på kommunens VA enhet, som hänvisade till att de inte var skyldiga för skador på privat egendom.
Tog mig ca 1 år att genom kommunens byråkrati och miljöenhet vinna fajten.
Allt är återställt och råttsäkrat genom en Blucher råttstopp på min rörstam.
Kostnaderna för kommunen uppgick till ca 165 000 kr, nytt badrum, nya rör, sanering, rivning av diverse väggar och golv etc. Hålet i röret hade ju givetvis lett till omfattande fuktskador.
Så jag kan bara säga: Har du kloakråttor i huset, ring din fastighetsägare omgående. Det är en sanitär olägenhet.
Någon sa att de är aggressiva. Det kan jag intyga. Snabba är de också, du har ingen chans att t ex hinna mota bort dom ned en kvast. De klättrar blixtsnabbt upp för kvastskaftet och biter dig i handen.
Råttbett kan du googla om. Ngt av det giftigaste man kan råka ut för. Du får den
vedertagna sjukdomen Brownrat-fever vilket leder till stark antibiotika som försämrar ditt immunförsvar och ökar din antibiotika resistans.
Sen kan jag också intyga och försäkra att de är större än man tror. Jämför med en soptippsråtta, modell större.
Evolutionen nere i kloakerna är nåt helt annat än för råttor ovan jord. Där nere överlever bara de största och aggressivaste och en sån vill du inte möta.
Kan också intyga att gift inte funkar. De är så observanta på förändringar i omgivningen, dvs om någon ställer ner en skål gift att de helt enkelt inte rör det. Gör de ändå det så skickar de fram flockens svagaste eller äldsta råtta, låter denne äta. Sen betraktar de helt kallt reaktionen på denna råtta under en tid. Dör han äter de inte gifter, men råttkroppen.
Fällor funkar inte. De flippar över den först, så den löser ut. Sen tar de betet.
Skall du ha fälla se till att den är fastskruvad på en stor bräda som de inte kan vända.
SLutligen så är det största skämtet ultraljuds produkter, exempelvis de man kan köpa på musfritt.nu. "Tar bort dina gnagare
och det för gott" säger gubbjäveln i reklamen på hemsidan. Jag har lust att ta bort han för gott för falsk marknadsföring. Hittade min ultraljudsskrämma med omfattande gnagskador efter att den legat bredvid golvbrunnen..jo, tjenare.
HTML-kod:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=52-AV_ID=647689,00.html