2008-06-14, 23:07
Medlem
PyR0s avatar
Tjena, sitter här och småklockar lite på kvällskvisten och jag är lite osäker på om mitt minne fungerar som det ska eller inte. Jag har 2gb (2x1gb) i varannan slot så det ser ut så här ungefär: (X | X |) där X är ett minne och | är en tom slot. Här är en screenshot från CPU-Z: http://img521.imageshack.us/img521/8478/minnedp0.jpg

Ser det rätt ut? Ska det verkligen stå "Assymetric"?
Citera
2008-06-14, 23:13
Medlem
claymanns avatar
Såhär ser mitt ut, lite annorlunda:

http://img145.imageshack.us/img145/6484/namnlsmr2.jpg

Eftersom du endå frågar kan jag ju lika gärna fråga detsamma :P
Citera
2008-06-14, 23:21
Medlem
jEffes avatar
Står symmetric för mig också :P http://img152.imageshack.us/my.php?image=namnlsfn9.jpg
Citera
2008-06-14, 23:31
Medlem
SysGhosts avatar
Assymetric menas att minnets klockfrekvens inte riktigt matchar CPU'ns bussfrekvens och kan resultera i en liten prestandaförlust eftersom processorn måste vänta en eller två klockcyckler extra på att hämta/lämna information till RAM-minnet.
Kan jämföras med att man inte riktigt hinner med tåget utan får vänta på nästa istället, hade din klocka gått liiite snabbare hade du skyndat liite fortare och hunnit med tåget.

Det bästa är att försöka matcha ram-minnets klockfrekvens med CPU-bussens klockfrekvens

Ibland kan en ändring negativt från... säg... 450 MHz ner till 433 MHz för att kanske matcha en CPU's bussfrekvens på 433 MHz ge en prestandaförbättring, trots att man sänktre klockfrekvensen på minnet, tack vare att man matchar minnet med processorn.

Matcha minne och processorn med varandra skall resultera i symmetric, vilket är vad man kanske vill föredra.
Fördubbling repspektive halvering kan likaså anses vara Symmetric. T.ex 800 mot 400, 200 mot 400 osv.

Kort och gott: Trimma minnet kan man göra för att matcha minnet med processorn, men att trimma minnet några extra megaherz utöver CPU'ns bussfrekvens får ett negativt resultat.
Symmetric är att generellt föredra.
Citera
2008-06-14, 23:32
Medlem
claymanns avatar
Jag kan inte klocka mina minnen tror jag, jag höjer volten men inte fan höjs frekvensen... det finns ingenstans i bios jag kan höja frekvensen på minnet..

cpun klockar jag bra men minnet, hur gör man?
Citera
2008-06-14, 23:35
Medlem
PyR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Assymetric menas att minnets klockfrekvens inte riktigt matchar CPU'ns bussfrekvens och kan resultera i en liten prestandaförlust eftersom processorn måste vänta en eller två klockcyckler extra på att hämta/lämna information till RAM-minnet.
Kan jämföras med att man inte riktigt hinner med tåget utan får vänta på nästa istället, hade din klocka gått liiite snabbare hade du skyndat liite fortare och hunnit med tåget.

Det bästa är att försöka matcha ram-minnets klockfrekvens med CPU-bussens klockfrekvens

Ibland kan en ändring negativt från... säg... 450 MHz ner till 433 MHz för att kanske matcha en CPU's bussfrekvens på 433 MHz ge en prestandaförbättring, trots att man sänktre klockfrekvensen på minnet, tack vare att man matchar minnet med processorn.

Matcha minne och processorn med varandra skall resultera i symmetric, vilket är vad man kanske vill föredra.
Fördubbling repspektive halvering kan likaså anses vara Symmetric. T.ex 800 mot 400, 200 mot 400 osv.

Kort och gott: Trimma minnet kan man göra för att matcha minnet med processorn, men att trimma minnet några extra megaherz utöver CPU'ns bussfrekvens får ett negativt resultat.
Symmetric är att generellt föredra.
Bra förklaring, tack. Men som synes i mitt screenshot så står det FSB : DRAM 1:1 vilket måste betyda att frekvenserna är lika? Tycker detta är väldigt krånligt...
Senast redigerad av PyR0 2008-06-14 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in