2008-07-05, 11:49
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aalto
Tveksam. Men ifall man är autistisk så lyckas man läsa utantill en hel del.
Autistiska människor är bra på att samla fakta, men om sociala samspel vet då å andra sidan mindre än de allra flesta.
Citera
2008-07-05, 13:01
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snableguy
Det är inte möjligt för vår hjärna, nej. Det har jag redan skrivit.

Sen handlar det om att det är teoretiskt möjligt. Är det möjligt för saker att klara av att arbeta med fler än en sak samtidigt är det möjligt att arbeta med miljarder.
Så det är teoretiskt möjligt för oss att agera mot vår egen natur? Är det kanske teoretiskt möjligt att jag flyger till månen om jag flaxar tillräckligt snabbt med armarna? Jag håller inte med.
Citera
2008-07-05, 13:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?
Den springande punkten är väl hur man definierar "fakta-fråga"? En ganska blygsam definition på en människa som besitter summan av all kunskap hos alla andra människor blir då åtminstone att personen alltid kan besvara frågan: "Hur översätter man mening X från språk Y till språk Z."

Räknar vi då (extremt lågt) med att det finns 5000 språk så skulle "att kunna allt" då bl.a. inkludera att kunna simultantolka på 25 miljoner olika sätt.

Mitt svar: Nej, en människas livslängd skulle inte på långa vägar räcka till även om hjärnans lagringskapacitet (mot förmodan) skulle göra det.
Citera
2008-07-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Så det är teoretiskt möjligt för oss att agera mot vår egen natur? Är det kanske teoretiskt möjligt att jag flyger till månen om jag flaxar tillräckligt snabbt med armarna? Jag håller inte med.

Nu vid en andra titt på orginal-posten ser jag att han frågar om det är möjligt att just lära sig det under en livstid.
Okej. Då får jag be om ursäkt, nej det är inte möjligt under en mänsklig livstid.

Jag snöade in på vetandet. Sorry!
Citera
2008-07-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Inget är omöjligt. Men det är nog knappt "hypotetiskt" mer än "teoretiskt". En teori är ju vedertagen, och ingen skulle nog acceptera en tes som säger att man kan komma till månen om man flaxar med armarna.

Många gånger är verkligheten mer omöjlig än teorierna.
Fantasin är ganska begränsad.

Människor vet egentligen allt redan.
Men det vet vi inte om.

I framtiden kanske vi kan lära oss mycket snabbare,
med cybernetiska implantat i hjärnbarken. Som i Matrix.
För det verkar vara det som är den största begränsningen,
tiden det tar att lära sig något.
Om man räknar in tidsresor och förmågan att leva oändligt länge så går det nog bra det också.
Men man generar hela tiden ny kunskap, så förmodligen inte...
Man ska kunna ta in all kunskap från allting samtidigt.
Ja, någon slags gigantisk dator kanske kan göra det.
(Låter som dom transdimensionella mössens uppdrag i Liftarens Guide Till Galaxen...)

edit:
Om frågan är om man kan VETA allt så blir det annorlunda.
Och det är klart man kan,
om det bara finns något sätt att stoppa in allt i huvudet.

Sen om man kan komma ihåg något av det,
om man kan använda sig utav något av det,
det är inte frågan här...
Senast redigerad av yidaki 2008-07-05 kl. 13:28.
Citera
2008-07-05, 13:32
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snableguy
Nu vid en andra titt på orginal-posten ser jag att han frågar om det är möjligt att just lära sig det under en livstid.
Okej. Då får jag be om ursäkt, nej det är inte möjligt under en mänsklig livstid.

Jag snöade in på vetandet. Sorry!
Jag trodde du var inne på Yidaki's (ovan) bana ett tag, det vill säga att "ingenting är omöjligt". Sådant kan verkligen irritera mig.
Citera
2008-07-06, 02:56
Medlem
flipsters avatar
Eftersom hjärnan är begränsad är det, enligt mig, omöjligt att lära sig och veta allt.
Citera
2008-07-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Eftersom hjärnan är begränsad är det, enligt mig, omöjligt att lära sig och veta allt.
Begränsad till vad?
Citera
2008-07-06, 09:45
Medlem
judaass avatar
Om man lär sig allt som finns, då borde man ha tillräckligt med kunskap för att kunna skapa något världen inte har sett innan. Vilket i sin tur gör att det finns mer att lära sig... Så nej man kan inte lära sig allt (hade man iof inte kunnat göra ändå, för mycket information )
Citera
2008-07-06, 11:30
Medlem
ittebittes avatar
När man då en dag har lärt sig allt, hur vet man säkert att det inte finns något mer att lära sig?
Citera
2008-07-06, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Hej, det här är kanske fel ställe att posta i men jag hittade inget bättre. Min fråga: är det möjligt att veta allt? Alltså inte att "förstå sanningen om världen" eller nåt sånt, utan att kunna allt som alla andra människor kan också (man får bortse från individuella känslor och sånt).

Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?

Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.

Nej!
Citera
2008-07-06, 13:16
Medlem
wellermans avatar
FRA vet allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem