• 1
  • 2
2010-01-29, 21:04
Medlem
-ELF-s avatar
När det gäller nätagg så vet jag inte så mycket om bulkförpackning. Men jag tycker man borde få med en strömkabel. För nätagget ska ju fungera på direkten.

En miss som jag gjorde var att köpa mitt ljudkort i retailförpackning. Jag kunde ha köpt exakt samma ljudkort i bulkförpackning för 300-400kr mindre.
Ljudkortet låg i en kartong som låg i en dubbelt så stor kartong. I det tomma utrymmet låg det lite extra reklam och skräp som jag inte behövde. Där fanns ju även CD:n och instruktionerna. Det enda jag behövde var CD:n med drivrutinerna.
Jag kunde ha köpt ett bättre ljudkort för dom pengarna (900kr).
Citera
2010-01-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoez
Hej,

Har också börjat undra det här med bulk nu, pga skall köpa nytt nätagg.. Är ingen haj på hårdvara så vill vara säker på att jag har rätt koll på det här innan jag köper..

"Bulk betyder att du får nätagget i en kartonglåda utan tillbehör. Eventuellt att du får en strömkabel."

Alltså, nätagget kommer i typ en plastpåse, färdig att tas ut för koppling och användas direkt? Har jag förstått rätt att enda skillnaden är liksom manualerna och det där, häfterna? Om jag inte får en strömkabel med min, går det att använda vilken som helst, tex den från mitt gamla nätagg, eller är det speciella strömkablar för varje nätagg?

Köp retail, det blir mycket lättare. "Alla" nätaggregat som säljs är nästan retail.
Citera
2010-01-29, 22:49
Medlem
Retail är ju lite dyrare, minst 500kr för nätagg.. Jag vill ha en lite billigare version och den jag hittade är bulk:
http://www.inet.se/artikel/6909507
Om det inte är någon större skillnad på bulk och retail förutom manualerna så spelar det ju ingen roll. Det är ju bara att koppla det, eller googla efter guider om en är osäker? Varför tycker du, 7TI11, att retail är lättare?
Förresten, nu när ELF- nämnde det, det behövs inga drivrutiner för nätagg, va? För isåfall är det ju lite dåligt om jag inte får med någon skiva..
Citera
2010-01-30, 14:48
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Förresten, nu när ELF- nämnde det, det behövs inga drivrutiner för nätagg, va? För isåfall är det ju lite dåligt om jag inte får med någon skiva..
Ne, det behövs inga drivrutiner ...
Jag bara nämnde det för att visa vad det kan vara för skillnad mellan retail och bulk.
Men skulle man köpa något som det behövs drivrutiner till och man inte får med skiva, då är det ju bara att ladda ner från tillverkarens hemsida.
Citera
2010-01-30, 17:52
Medlem
Citat:
Om jag inte får en strömkabel med min, går det att använda vilken som helst, tex den från mitt gamla nätagg, eller är det speciella strömkablar för varje nätagg?

Ja, det är samma strömkabel till alla nätagg, det är även samma strömkabel som du har in i skärmar. Hondelen av en kontakt med 3st rätt feta pinnar som sitter i en triangelliknande formation.
Citera
2010-01-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Ja, det är samma strömkabel till alla nätagg, det är även samma strömkabel som du har in i skärmar. Hondelen av en kontakt med 3st rätt feta pinnar som sitter i en triangelliknande formation.
Även känd som IEC C13 och C14.
Citera
2010-01-31, 03:36
Medlem
Ok, då vet jag det. Tack så mycket för alla svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in