2008-06-14, 04:43
Medlem
Tjenare! Tänkte göra lite mäsk för första gången.

Eftersom jag e riktig noob på området så undra jag om man kna göra på detta sätt:

VATTEN, SOCKER, JÄST, PET-flaska.

Kan jag hälla i vatten, socker och jäst i en 1.5 pet-flaska och bara låta detta stå den tid det behöver, för att få fram drickbar alkohol?

Mina frågor är:

1, kommer detta ens att fungera?
2, om det gör det, vad behöver jag tänka på?
3, Kan flaskan sprängas pga trycket som blir, isåfall, vad kan jag göra för att den inte ska det?
4, kan jag använda helt vanlig "bakjäst"?
5, är rumstemperatur lagom, kan jag tex ha den ståendes i garderoben?
6, hur lång tid tar det ungefär, och hur vet jag när allt är "klart"?
7, hur många % alkohol kan ja glyckas framställa?

Det var väl allt skulle jag tro, tacksam för SERIÖSA svar : )

/Eagle
Citera
2008-06-14, 04:57
Medlem
mentozs avatar
1. Ja det kommer att fungera.
2. Att det inte kommer bli speceillt stark dryck när den är klar, alltså ijämfört med vanlig ren sprit (40%)
3. Ja det kan den, antingen lättare du på trycket några ggr per dag eller så köper du ett vattenlås så kolsyran som bildas kan bubbla ut utan att du behöver att bry dig att öppna flaskan.
4.Ja det kan du, men du ska isf använda torr jäst (går att köpa i vilken matbutik som helst) men enligt vad ja har hört/läst så jäser det inte lika snabbt som turbojäst. Men det hör man ju bara på namnet.
5. Ja, du ska nog kunna ställa den i garderoben och rumstemperatur blir bra.
6. kan ta från en vecka till 2 veckor beroende på vilken jäst du har. Det är klart när jästen har "ätit" upp sockret (har hört det av en annan här FB att det ska vara så) och när man märker att inte mer kolsyra bildas.
7. Beror helt på hur mkt av alla ingredienser du har i. Har för mig att jästen dör vid 17% alkohol så det borde vara det högsta, men då måste man nog ta till andra ingredienser än vad du skrivit, inte helt säker eller till och med kanske ja har fel.

Hoppas det hjälpte något iaf. Och som sagt så kan ja ha fel om vissa svar.
Är också en nybörjare på tillverkning av alkohol, men läst det mesta här på FB.

Rätta mig någon om ja har fel

Edit: du kan också hålla i jässtopp så att drycken slutar att jäsa.
Senast redigerad av mentoz 2008-06-14 kl. 05:04.
Citera
2008-06-14, 09:31
Medlem
sätt en tuss bommul i topen av flaskan

vad an vänder du för jäst
Citera
2008-06-14, 12:58
Medlem
Turbojäst klara 17+, bakjäst bara ca 10-12%
Citera
2008-06-14, 13:03
Medlem
1, kommer detta ens att fungera?
Det kommer att fungera men smaka skit.
2, om det gör det, vad behöver jag tänka på?
Att se till att inte ha korken helt tät. Då bildas det kolsyran och flaskan kommer till slut att sprängas. Sätt mängd socker. Jag har för mig att det är 13 gram socker per procent i 1 liter.
3, Kan flaskan sprängas pga trycket som blir, isåfall, vad kan jag göra för att den inte ska det?
Bomullstuss/inte helt påskruvad kork/jäsrör
4, kan jag använda helt vanlig "bakjäst"?
Du kan använda torrjäst från konsum men det blir inte bra. Det kan bara jäsa till cirka 10% och smakar tillochmed värre än med turbojäst. Skaffa turbojäst och en jäststopp istället. Och gör ånminstonne 10 liter mäsk.
5, är rumstemperatur lagom, kan jag tex ha den ståendes i garderoben?
Rumstemperatur är perfekt.
6, hur lång tid tar det ungefär, och hur vet jag när allt är "klart"?
Antar att du inte har oechlemätare och/elelr jäsrör. Då väntar du sisådär 2 veckor och efter det så märker du om det smakar sött och då misslyckades jäsningen och du kan slänga skiten.
7, hur många % alkohol kan ja glyckas framställa?
8-10% med bakjäst och 16-20% med turbojäst.

Övrigt:
Satsa på att göra en redig sats i jäshink med turbojäst, jässtopp och klarningsmedel eller gör ännu hellre 7-dagarsvin. Bakjästmäsk ska man inte behöva dricka om man är vuxen. Om du nu är det??

Lycka till!
Citera
2008-06-15, 15:28
Medlem
Frinks avatar
Minnen minnen, jag började själv med bakjäst i petflaskor men redan som liten palt på 15-16 så dög det inte. Istället köpte jag turbojäst och hinkar och kort därefter byggde jag mig min första spiralbrännare.
Min första riktiga fylla var på dåligt gjord spiralsprit med styrka på runt 95,6%
Men nog med nostalgi nu.

Du är 18-19 och antagligen inte desperat nog för att dricka bakjästmäsk, jag var det inte ens i fjortisåldern, så köp dig ordentliga jäshinkar och bygg dig en brännare.
Eller så gör du dåligt vin som går att få ner utan destillation.
Citera
2008-06-16, 20:26
Medlem
Thrams avatar
Jag tycker att om du ska ha en billig fylla som ändå smakar hyffs så tycker jag att du ska införskaffa följande: En 25liters dunk, jäsrör, en 7-dagars vinsats (pris 200-300 kr, lätt värt de istället för att dricka mäsk)

Eller så gör du så att du köper turbojäst och gör en jävla massa mäsk plus att du köper hinkar och bygger en hembränningsapparat.

Ska också tillägga att det är strängerligen förbjudet att göra hembränt även om det är för privat bruk, så någon hemmbränning tycker jag nästan inte du ska ge dig på

http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf
Citera
2008-06-17, 22:51
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Fy fan vad äckligt att dricka mäsk.
När jag var 14-15 så jäste jag och en kompis mängder med mäsk i 10-litershinkar under en period.
Vi körde med norsk torbojäst och utan klarning.
Jag fattar inte hur vi klarade av att dricka sörjan öht. Det smakar så illa så jag bara spyr av att tänka på det.

Bygg en plastis eller någon liten FOA att ha på spisen!

Om du nu skulle få för dig att göra mäsk i garderoben och smussla för dina föräldrar (Som jag tror är anledningen eftersom u bara vill göra i PET-flaska), bygg då ett litet kolfilter, för att jäsa mäsk luktar massor utan filter, hur man än gör.
Citera
2008-06-18, 01:53
Medlem
OKEJ, tack för alla svar.

En fråga till, hur mkt av varje produkt ska jag använda i en låt oss säga 1.5 L PET?

Alltså, hur mkt socker, jäst och vatten?

Tack på förhand
Citera
2008-06-18, 06:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle89
OKEJ, tack för alla svar.

En fråga till, hur mkt av varje produkt ska jag använda i en låt oss säga 1.5 L PET?

Alltså, hur mkt socker, jäst och vatten?

Tack på förhand
Läs på förpackningen och och använd räknesättet där man delar, om ni nu har kommet till det i skolan än
Citera
2008-06-18, 19:04
Medlem
En klassiker är att hälla upp mäsken i plastpåsar som du lägger i frysen,ca 6 timmar,sen sticker du ett litet hål på påsen och eftersom alkoholen har lägre fryspunkt så har den inte stelnat riktigt.Brukar kunna bli ca 20-30%.lite beroende av hur stark mäsken var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in