2008-06-14, 02:03
Medlem
Hej, jag har hittat en bil som jag är sugen på att köpa. En Volvo 850 -95. Allt verkar kanon med bilen i övrigt förutom att säljaren i sin annons skriver att det gnäller från urtrampningslagret och det måste bytas ut.

Kan någon här kanske informera mig lite mer om vad detta betyder och vad det kan komma att kosta om man lämnar in den på verkstad. Sen undrar jag också ifall man i samband med att ett urtrampningslager pajar "i regel" brukar behöva byta ut annat också. Kopplingen hade han nyligen bytt kan jag också tillägga.

Detta är mitt första bilköp. Min värsta mardröm är att det efter ett litet tag visar sig att andra delar också är helt slutkörda och måste bytas ut i eferhand till dyra kostnader. Kan tyvärr inte så mycket om bilar.
Senast redigerad av mysen 2008-06-14 kl. 02:06.
Citera
2008-06-14, 02:47
Bannlyst
börjar det surra när du trycker ner kopplingen är det urtrampningslagret som är kasst. SLUTAR det däremot surra när du trycker ner kopplingen är det ingående axel(lagret i växellådan som är kasst och då kan det blir dyrt. DU frikopplar nämligen ingående axel när du trycker ner kopplingen och axeln slutar således snurra med motorn.

Byte av utrampningslager = samma jobb som kopplingsbyte, mer eller mindre. Och var inte dumsnål när du väl har av grejerna, byt koppling och packbox på veven samtidigt. Där är nämligen några timmars jobb på det = dyrt.
Citera
2008-06-14, 05:00
Medlem
Vad menar du med "slutar det surra när du trycker ner kopplingen"?
Citera
2008-06-14, 09:51
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Vad menar du med "slutar det surra när du trycker ner kopplingen"?
Han menar just det han skriver. Kommer missljudet när du trampar kopplingen, eller försvinner det? Om kopplingen är nybytt, så borde urtrampningslagret också vara det, eftersom man normalt köper koppling i en sats där urtrampningslager ingår. Alltså bör man kolla så det inte är lådan som väsnar, för då blir det dyrt. För övrigt är det mycket jobb att byta urtrampningslager, eftersom man måste lyfta ner växellådan, och det är inget kul på en framhjulsdriven bil
Citera
2008-06-14, 09:57
Bannlyst
dubbelpost
Citera
2008-06-14, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Han menar just det han skriver. Kommer missljudet när du trampar kopplingen, eller försvinner det? Om kopplingen är nybytt, så borde urtrampningslagret också vara det, eftersom man normalt köper koppling i en sats där urtrampningslager ingår. Alltså bör man kolla så det inte är lådan som väsnar, för då blir det dyrt. För övrigt är det mycket jobb att byta urtrampningslager, eftersom man måste lyfta ner växellådan, och det är inget kul på en framhjulsdriven bil

Exakt så.

Mysen: Surra = väsnas, vina, yla, väsa, fräsa, you name it. Oväsen alltså. Som kärringa din, när du knullar henne i rumpan.
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2008-06-14 kl. 09:59.
Citera
2008-06-16, 22:32
Medlem
**moonshine**s avatar
Priset efterfrågades oxså, bara arbetskostnaden för byte av urtrampningslager är hos din lokale hemma mek 2-2500:- Volvo ca 10000:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in