2008-06-13, 22:43
Medlem
Bronkzs avatar
Sitter och "uppgraderar" min HP burk från vista till XP men stöter på problem när det kommer till Ljudet.

Moderkortet är ett Asus M2N68-LA med NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 chipset.

när jag la in xp så funkade allt fint, förutom att den inte hittade nätverkskortet eller ljudkortet. Efter att ha lagt in nvidias AllIn1_MCE_XP_2K(1111).zip så gick nätverket igång och grafikkortet efter windows updates men inte ljudet?!?

Jag har dammsugit nätet och provat nästan allt. Burken gnäller lite om att jag måste ha UAA high definition sound installerat, vilket jag har installerat i 54 olika omgångar och varianter, men den verkar inte förstå det.

Enda tanken jag har kvar är att AllIn1_MCE_XP_2K(1111).zip är inte helt rätt drivis.

Nån som suttit/sitter på liknande HP burk som löst problemet eller har lite tips?

för övrigt så är tom ljuddrivisen med på min "installerade program" lista, men ändock när jag försöker dona så finns det inte något ljudkort installerat.
Citera
2008-06-14, 09:49
Medlem
Bronkzs avatar
pjong! löste själv.
Citera
2008-12-23, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
pjong! löste själv.

Kan du berätta hur du löste det?

Och posta gärna links till downloads för alla drivers om det går bra, har tankat några drivers innan jag ska formaterar om till XP.

Tacksam för svar. (samma burken btw)
Citera
2008-12-23, 06:37
Medlem
Driver Genius är väl ett tips för er som vill ha drivrutiner men inte hittar!
Citera
2008-12-23, 08:59
Medlem
Ok tack ska testa senare när jag har installerat, om om mina drivers funkar inte.
Citera
2008-12-23, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
Sitter och "uppgraderar" min HP burk från vista till XP men stöter på problem när det kommer till Ljudet.

Bara för att förtydliga så kallas det att "nedgradera" när man byter från en senare utgåva till en tidigare. När man "uppgraderar" så gör man det motsatta.

Bra att problemet löste sig dock! Som sagt så hade en redogörelse för hur du löste det inte skadat med tanke på att fler kanske har råkat ut för samma grej.
Citera
2008-12-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Bara för att förtydliga så kallas det att "nedgradera" när man byter från en senare utgåva till en tidigare. När man "uppgraderar" så gör man det motsatta.

Yeah men egentligen det är en "upgrade" när det gäller vista till xp, vista är den sämsta OS som finns just nu.
Citera
2008-12-23, 09:33
Medlem
Hi-Techs avatar
HP är pain in the ass, de lägger ut NOLL drivrutiner till XP för de nya bärbara datorerna. Vista däremot - massvis med drivrutiner.

Jag nedgraderade från Vista till XP på min HP-dator, tog mig flera timmar att hitta alla drivrutiner och få allt på plats. Efter någon månad så vägrar datorn starta upp, skärmen var helt svart när jag försökte få igång datorn. Ringde HP-support för att få datorn lagad/utbytt, fick då svaret:
- Tyvärr gäller inte garantin/supporten om du har XP på datorn. Du måste få in Vista igen innan vi kan hjälpa dig vidare.

URDÅLIGT! .. Fixade den själv och höll mig till XP ändå.

Bara så att du vet - garanti och support gäller inte om du kör XP.
Citera
2008-12-23, 09:39
Medlem
Håller med Hs187.

Om det nyaste alltid kallades uppgradera så skulle ni kalla nyutkomna versioner av valfri linux eller Mac OS X för uppgradering. Winows 7 kommer nästa år så Vista är redan gammal skåpmat.

Edit:
Blev förvånad med det där med drivrutiner efter att jag under sommaren hade hört att de skulle fortsätta stödja XP. Jag antar att det inte menade nya modeller.
Senast redigerad av panpo98 2008-12-23 kl. 09:45.
Citera
2009-01-14, 21:00
Medlem
Bronkzs avatar
Då microsoft övergett Vista nu, och som något erfaren användare, anser jag att byta från vista till xp var en uppgradering, och kommer för alltid att vara så.

Snabbare, bättre fps på spel, bättre allt. Har inte hört ett enda gott ord om vista någonsin. Att jag sa uppgradering är för att vista sög kuk, och humoristiskt poängterade det.

Men i mitt fall (i vilket fall) var det så att burken från HP var utrustad med massa nvidiatrams, och efter att ha luskat fram chipset så funkade det klickrent.

Minns inte vilket program jag använde för att komma fram till hur jag löste allt. Men om någon fortfarande tampas med att byta från vista till xp från HP burkar, kan
jag ställa upp i PM.

Jag tror dock att jag vågar säga tanka hem nvidia chipset för nforce kort och se hur det går.

Inte haft ett enda problem sen jag uppgraderade.

Länge sen nu, men iaf....
Senast redigerad av Bronkz 2009-01-14 kl. 21:05.
Citera
2009-01-14, 23:22
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
HP är pain in the ass, de lägger ut NOLL drivrutiner till XP för de nya bärbara datorerna. Vista däremot - massvis med drivrutiner.

Jag nedgraderade från Vista till XP på min HP-dator, tog mig flera timmar att hitta alla drivrutiner och få allt på plats. Efter någon månad så vägrar datorn starta upp, skärmen var helt svart när jag försökte få igång datorn. Ringde HP-support för att få datorn lagad/utbytt, fick då svaret:
- Tyvärr gäller inte garantin/supporten om du har XP på datorn. Du måste få in Vista igen innan vi kan hjälpa dig vidare.

URDÅLIGT! .. Fixade den själv och höll mig till XP ändå.

Bara så att du vet - garanti och support gäller inte om du kör XP.

Om det är ett mjukvarufel så kan HP vägra men är det ett hårdvarufel så kan dom inte vägra att reparera datorn.

Men ditt var tydligen mjukvarurelaterat?
Citera
2009-01-15, 00:18
Medlem
pungsorks avatar
HP/Compaq gör skillnad mellan Business och Home, Business-datorerna supportar dom nedradering till XP på, så icke med Home....
(Givetvis är så gott som alla datorer som säljs ute i handeln "Home"...)
Bojkott....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in