2008-06-13, 22:25
Medlem
Ska sätta ut en dator på ett kafe och den ska funka ungefär som en dator på ett internetcafe fast utan serverdatorn. Finns det nåt bra program som begränsar funktioner i windows så inte användarna kan göra vad dom vill?
Behöver inte nödvändigtvis vara med räknare på antal använda timmar och timer på användandet även om det hade varit bra.
Citera
2008-06-14, 21:20
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Ska sätta ut en dator på ett kafe och den ska funka ungefär som en dator på ett internetcafe fast utan serverdatorn. Finns det nåt bra program som begränsar funktioner i windows så inte användarna kan göra vad dom vill?
Behöver inte nödvändigtvis vara med räknare på antal använda timmar och timer på användandet även om det hade varit bra.

Gå in på gpedit.msc så kan du begränsa i princip allt...
Citera
2008-06-14, 21:24
Medlem
sebnies avatar
Man kan ju sätta in ett Max safety Card, och låta dom göra vad dom vill. Sedan startar man om datorn så är den återställd.

För det är det jag gissar att ni vill uppnå med spärren så att de inte ändrar massa inställningar och förstör.

http://www.tandberg.se/Produkter/Safety/safety.htm

Med safetycard så blir det lixom en "snäll" spärr, som låter användaren göra precis vad han/hon vill. Du kan tillochmed lägga så att Administratörskontot loggar in automatiskt.

Men så kommer Safetycard ihåg vilka förändringar som har gjorts, eftersom Safetycard lagrar detta som en "diff" på hårddisken. När datorn startas om, så raderar den diffen = datorn är precis som den är när Safetycard installerades.
Senast redigerad av sebnie 2008-06-14 kl. 21:49.
Citera
2008-06-15, 09:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilket Windows talar du om i detta fall?

Det nämns gpedit.msc i tråden.

Är det XP Home så har inte detta operativsystem detta stöd.
Citera
2008-06-15, 10:53
Medlem
Titus pollos avatar
Det första man ska göra är att se till att windows inte är i ett adminkonto. Förhoppningsvis kör du inte Home versionerna på ett internetcafe, eftersom du inte kan styra användarna på ett bra sätt.
I XP Pro eller Vista (förutom home då) så kan du styra med gpedit och framför allt: Software Restriction Policies som kan göra windows löjligt säkert.

Sen kan du, för att förenkla och för att vara helt säker installera program som Deepfreeze, RollbackRX eller Returnil. Dessa tre är gjorda så att efter en omstart så återgår datorn i det läge som du bestämt. Inga virus eller någonting finns kvar efter omstarten.
Citera
2008-06-15, 11:02
Medlem
stelkramps avatar
Antar att du redan har fått svar på dina frågor, annars är Smartlaunch ett bra program. Lite overkill kanske.

Mer info hittar du här: http://www.smartlaunch.com/
Citera
2008-06-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelkramp
Antar att du redan har fått svar på dina frågor, annars är Smartlaunch ett bra program. Lite overkill kanske.

Mer info hittar du här: http://www.smartlaunch.com/
japp har använt mig av de innan men de e ganska dyrt o kanske overkill eftersom det handlar om ett par datorer på olika ställen bara.
Citera
2008-06-15, 13:41
Medlem
stelkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
japp har använt mig av de innan men de e ganska dyrt o kanske overkill eftersom det handlar om ett par datorer på olika ställen bara.

Okej, jag förstår. Då rekommenderar jag gpedit.msc som tidigare redan påpekat. Lycka till!

/stelkramp
Citera
2008-06-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelkramp
Okej, jag förstår. Då rekommenderar jag gpedit.msc som tidigare redan påpekat. Lycka till!

/stelkramp

ska sätta mig in i de.
Men de finns inte på XP home?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in