• 1
  • 2
2008-06-13, 21:04
Medlem
justsome1s avatar
Som rubriken lyder,
när jag ska kopiera en img-fil ( c:a 4gig stor ) kommer följande meddelande upp:
http://img378.imageshack.us/img378/8996/mybookdq8.jpg

Min externa hårdisk är av märket Western Digital My Book Essential Edition 500gb.

Har c:a 100gig ledigt på datorn och på externa 380gig.

Någon som lidit av samma problem och hittat en lösning? eller någon som vet vad som är fel?

Hjälp behöves snarast! Stort tack på förhand!
Citera
2008-06-13, 21:30
Medlem
Är det möjligen så att det här är ditt problem?

http://www.fixya.com/support/t230649...rge_files_book
Citera
2008-06-13, 21:37
Medlem
Benzo_Manns avatar
Precis vad jag också tänkte... Vad är det för filsystem på disken FAT32?
NTFS ska du köra..
Citera
2008-06-13, 21:44
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Precis vad jag också tänkte... Vad är det för filsystem på disken FAT32?
NTFS ska du köra..

Aa det var vist FAT32, kan jag ändra till NTFS på något sett? jävligt irriterande med massa error rutor som poparupp och avbryter processen när man överför..
Citera
2008-06-13, 21:48
Medlem
Inga garantier att det fungerar:

http://support.microsoft.com/kb/314097/EN-US/
Citera
2008-06-13, 21:53
Medlem
justsome1s avatar
hittade,

convert F: /fs:ntfs

tack för hjälpen!

Edit:
missade ovan, tack ändå
Återkommer med besked om det gick bra/dåligt..
Citera
2008-06-13, 22:16
Medlem
justsome1s avatar
Fungerade Inte!

Det fungerade inte...
såhär står det:

testade även att schemalägga en konvertering vid omstart fast det fungerade inte eller, kom upp en blå ruta där det stod något likande "fungerade inte att konvertera"...

Vad ska jag göra
Senast redigerad av justsome1 2008-06-13 kl. 22:44.
Citera
2008-06-13, 23:28
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justsome1
Vad skall jag göra?
Kör en CHKDSK.
http://support.microsoft.com/kb/315265/sv
Citera
2008-08-18, 00:22
Medlem
Evil_Santas avatar
Bumpar denna tråden, finns det risk att det blir problem med existerande filer på den externa hd:n om man ändrar filsystemet? Dessutom undrar jag hur långt tid det tar ungefär på en fylld 250 gigs hårddisk.

Finns det externa hårddiskar som rentav inte stödjer ntfs och vad är fördelar/nackdelar med de båda systemen? Vilka risker finns det? Behöver lite allmän info.
Senast redigerad av Evil_Santa 2008-08-18 kl. 00:27.
Citera
2008-08-18, 00:56
Medlem
SysGhosts avatar
Kan du mellanlagra filerna någonstans gör det! Sedan formaterar du disken till NTFS och kopierar tillbaka filerna igen.

Den stora skillnaden mellan FAT32 och NTFS är att NTFS är kort och gott mer avancerad och klarar filer större än 2 Gigabyte.
FAT32 kan inte hantera filer större än 2 Gigabyte och kan resultera i korrupta filer om program ändå försöker (T.ex. Outlook Express)

Hårddiskens typ/interface/blaha/tjoho har inte ett smack med vad för filsystem som används. Hårdvaran skall inte begränsa vad för filsystem som används (om inte hårdvaran använder filsystemet självt för att lagra egna filer.)

Vissa NAS-enheter kan dock ha begränsningar i vilket filsystem som används, men dem använder som nämnt ovan, filsystemet självt och en del av dem har en ganska korkad och klumpig lösning. (NAS använder sina egna Operativsystem)

Men USB/Firewire -anslutna diskar skall inte ha några begränsingar i vilket filsystem som används eftersom det är upp till operativsystemet och inte disken hur disken skall användas.
Citera
2008-08-19, 00:58
Medlem
Evil_Santas avatar
Okej men går det att ändra från fat32 till ntfs utan att ta bort filerna lagrade på disken?
Citera
2008-08-19, 01:15
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
går det att ändra från fat32 till ntfs utan att ta bort filerna lagrade på disken?

Jodå. Finns massvis med trådar i ärendet i forumet. Sök på till exempel "NTFS convert".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in