Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-13, 20:49
Medlem
pkallberg21s avatar
Jag har en gammal iMac (PowerPC G3, 266 MHz, 64 MB RAM samt 6 GB HD) som jag gärna skulle vilja dra in någon form av linuxdist på. Jag har försökt ett tiotal gånger med olika live-cd's, men får dem inte att boota.

Datorn hittar skivan, men som sagt bootas den inte. Jag har testat att hålla in "c" utan framgång... Hur gör jag?

Lyckas jag inte med detta är det näst-bästa valet att bygga ett iMac akvarie, vilket vore synd.

http://www.mmug.net/images/aquarium1.jpg
Citera
2008-06-13, 20:51
Medlem
Siouxsies avatar
Jag är inte hundra på hur det är med iMacs, men nu för tiden kan man hålla in option (alt) när man bootar för att välja boot volume fritt. C funkar inte på min MacBook Pro heller, så jag använder alltid option. Kolla www.apple.com/support så finns det info om alla såna knappar.
Citera
2008-06-13, 20:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Nu var det iofs en sen old-worldmaskin jag testade på senast så det behöver ju inte vara likadant på iMac som är new world.
Bootloadern laddades en bit in i uppstarten av mac os typ..gick inte att boota direkt till linux (fast jag har för mig att det ska gå med en new world) så det är möjligt att du måste lägga in någon boot loader även för att boota en liveCD.
Till YDL följde det även med ett macosprogram som efter dubbelklick dödade mac os och bootade upp linux har jag för mig..
Hittar du detta program så går det antagligen att tala om för det att boota från cd.

Testa att googla efter boot loader till new world
Citera
2008-06-13, 21:01
Medlem
pkallberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siouxsie
Jag är inte hundra på hur det är med iMacs, men nu för tiden kan man hålla in option (alt) när man bootar för att välja boot volume fritt. C funkar inte på min MacBook Pro heller, så jag använder alltid option. Kolla www.apple.com/support så finns det info om alla såna knappar.

Alt funkade inte heller tyvärr. Jag ska kolla hos Apple och se om de har någon lösning, tack för förslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu var det iofs en sen old-worldmaskin jag testade på senast så det behöver ju inte vara likadant på iMac som är new world.
Bootloadern laddades en bit in i uppstarten av mac os typ..gick inte att boota direkt till linux (fast jag har för mig att det ska gå med en new world) så det är möjligt att du måste lägga in någon boot loader även för att boota en liveCD.
Till YDL följde det även med ett macosprogram som efter dubbelklick dödade mac os och bootade upp linux har jag för mig..
Hittar du detta program så går det antagligen att tala om för det att boota från cd.

Testa att googla efter boot loader till new world

Jag borde nog tillägga att jag är en 100% nybörjare inom Macs, så jag vore tacksam om du kunde förklara lite mer ingående Jag har hittat något som heter Bootcamp, kan det vara något vettigt?

Vad är "new" och "old" world?
Citera
2008-06-13, 21:51
Medlem
Det är LiveCDs för ppc du har testat?
Om du testar en av dem i datorn utan att försöka boota från den, finns det några mappar/program för mac os där? Inte omöjligt att det kan finnas en bootloader där, eller ivarjefall dokumetation och instruktioner om hur du ska bära dig åt.

Old- och New World är benämningar på rom/firmware för apples open firmware (enkelt förklarat en motsvarighet till BIOS) vilket är relevant för hur man ska boota ett OS på datorn.
Citera
2008-06-13, 22:43
Medlem
pkallberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är LiveCDs för ppc du har testat?
Om du testar en av dem i datorn utan att försöka boota från den, finns det några mappar/program för mac os där? Inte omöjligt att det kan finnas en bootloader där, eller ivarjefall dokumetation och instruktioner om hur du ska bära dig åt.

Old- och New World är benämningar på rom/firmware för apples open firmware (enkelt förklarat en motsvarighet till BIOS) vilket är relevant för hur man ska boota ett OS på datorn.

Jaha ok. Jag är rätt så erfaren när det gäller Windows/Unix, men inte alls med Macs. Jag hittade en del dokumentation på Apples sida, bla att jag skulle hålla nere CTRL - ALT - SHIFT - DELETE samtidigt medans datorn bootar. Den enda skillnaden när jag utförde det var att när jag kom till "Mac OS loading" stod det "No extensions".

När jag inte lyckas boota från min live cd finns det en mapp på skrivbordet där man kan komma in på skivan. Också värt att nämna är att det finns en sk "Startup Config" eller liknande i kontrolpanelen där man verkar kunna välja boot device, men CD finns inte med.
Citera
2008-06-14, 02:22
Medlem
Flärps avatar
http://refit.sourceforge.net/ är vad du behöver.
Citera
2008-06-14, 12:40
Medlem
pkallberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Har pillat med det ett tag nu, men hittar inte hur man mountar imagen inne i Macen. Detta steget fastnar jag på:

Citat:
Download and mount the rEFIt-0.11.dmg disk image.

Någon som vet hur man gör?

Tack för hjälpen.
Citera
2008-06-14, 15:19
Medlem
rEFIt är inte alls vad du behöver..det är för macar med EFI, du har en mac med Open Firmware.

Skulle gissa att det är yaboot som gäller..
Citera
2008-06-17, 18:21
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Den funkar - mig veteligen - inte till "old world" macar.

Kolla efter yaboot eller hm, det finns en till som jag glömt namnet på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in