• 1
  • 2
2008-06-13, 19:46
Medlem
Snerrs avatar
Jag öppnade burken och tog löst processorn för att torka damm, men när jag satt allt tillbaka ihop och när jag skulle starta datorn kom det ingen bild. Verkar som om processorn inte ville starta?

Tack på förhand.
Citera
2008-06-13, 19:54
Bannlyst
smart
Citera
2008-06-13, 19:59
Medlem
Snerrs avatar
förslag på vad felet är?
Citera
2008-06-13, 20:21
Medlem
Unbalanceds avatar
Satte du tillbaka kylfläns och allt ordentligt? Det kan hamna fel på endel moderkort så man får vara noga.

Rengjorde du CPU & kylfläns och applicerade ny kylpasta innan du satte ihop det igen?
(Det bör man alltid göra om man har isär kylfläns och CPU)
Citera
2008-06-13, 20:48
Medlem
Snerrs avatar
Kan det ha att göra med kylpastan att det inte fungerar eftersom jag inte applicerade någon ny pasta? Kylfläns är tillbaka på samma plats och fläkten kopplade som den skall.
Citera
2008-06-13, 22:05
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snerr
Kan det ha att göra med kylpastan att det inte fungerar eftersom jag inte applicerade någon ny pasta? Kylfläns är tillbaka på samma plats och fläkten kopplade som den skall.
Datorn borde ändå starta men den skulle bli varm snabbt och möjligtvis stängas av så.
När du inte rengör och applicerar ny pasta så blir det inte en slät och tät yta mellan CPU & kylfläns vilken genererar mycket högre temperaturer.
Citera
2008-06-13, 22:47
Medlem
hotwires avatar
du satte väll processorn på rätt håll?
Citera
2008-06-13, 23:07
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snerr
Jag öppnade burken och tog löst processorn för att torka damm, men när jag satt allt tillbaka ihop och när jag skulle starta datorn kom det ingen bild. Verkar som om processorn inte ville starta?

Tack på förhand.

Inte så genomtänkt kanske. Det samlar inget damm mellan processor och dess socket direkt. Hade räckt om du rengjort kylaren utan att ta loss den bara tror jag.

Kan hända att du som någon sa satt processorn fel vilket vore otroligt dumt. Du kan ha brutit av en pinne på processorn, satt kylaren fel, inte stängt luckan på socket ordentligt ja massor kan gå snett om man inte är så van.
Citera
2008-06-13, 23:25
Medlem
X_surfers avatar
Lyckas man bryta en pinne på CPUN är man körd...
Citera
2008-06-13, 23:27
Medlem
SysGhosts avatar
Det låter som att du just "mördat" din processor med det, från en halvledares perspektiv, farligaste av allt: Statisk elektricitet.

Vad torkade du av processorn med? en duk? ...hushållspapper?... nått annat som garanterat genererar statisk elektricitet vid gnuggning?

Det är nog inte själva "rengöringen" som tog kål på processorn, det laddade bara upp den statiskt.
Utan det som troligen tog kål på processorn var när du sedan satte tillbaka den och orsakade en urladdning mot moderkortet/CPU-sockeln.

Har du otur är både moderkortet och processorn trasiga.

Jag har själv råkat ut för detta eftersom man oftast tänker: "Det händer inte mig".. åtminstone gjorde jag det vid ett tillfälle, dessutom inte ens min egen dator.

Men detta är bara min teori...
Om du får igång datorn tala gärna om för oss var felet låg. Vi är nyfikna
Citera
2008-06-13, 23:32
Medlem
EXAKT samma sak hände mig för några dagar sen. Lyckades få med CPUn när jag skulle lyfta av kylfläns+fläkt. Kylpastan hade limmat ihop dom duktigt hårt. Sen när jag skulle pula tillbaka allt så knäckte jag en pinne. Bara att köpa nytt.
Men de e ju möjlighet till att köpa upp sig
Citera
2008-06-14, 00:08
Medlem
Snerrs avatar
Jag har nog inte medvetet brutit av någon av pinnarna på cpun, och den går dessutom bara åt ett håll så felet e inte det.

Faktiskt torka jag inte cpun med trasa eller liknande utan bara blåste av dammet av den.

PS. När jag startar datorn börjar båda cd-stationerna jobba för fullt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in