Citat:
29 r senare n Hrnsand och avsevrt lngre fram i tiden n Gvles fregngare som har anor frn 1550-talet.
Inte fr att jag bryr mig s vrst i vilken skola som var frst och strst i "Norrland" d hela Norrlandstjafset inte biter p mig fr fem re (skulle aldrig f fr mig att sga att jag bor i Norrland).
Dremot s var tillkomsten av Frs trivialskola att likna vid tillkomsten av universitetet i Lund, bda skapades i led att frsvenska befolkningen i omrdena. I Jmtland var folkmngden ringa s skolan blev naturligt inte ett universitet eller gymnasium. Dremot var det den enda skolan i branog ver hundra r dr ofrlse fick utbildning, vilket gr den unik. Anledningen till att Hrnsand fick skola och att Hrnsand blev ett stift inom statskyrkan var ju ocks att Jmtland-Hrjedalen blev svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Kan du informera mig om vad populationen var i stersund runt 1679 som ju inte fick sina stadsprivelegier frrn dryga hundra r senare.
Allts stersund var sumpmark p den tiden, Jmtlands centralort var Frsn. stersund anlades p fastlandet vid Storsjn och stersundet r det sund som skiljer Frsn frn fastlandet. Nr stersund vxte p 1800-talet flyttade verksamheten frn Frsn till stersund.