• 2
  • 3
2008-06-15, 12:56
Medlem
setermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4blindaflator
Wargen r fr brats och pc fr emos, riv bda istllet.
Sjukt vanlig frdom. P Wargen finns det f "riktiga" brats och p PC finns det bde byggare och utvecklingsstrda. Antar att du sjlv gick p JB och fr eksem av att va i solen?
Citera
2008-06-15, 13:27
Medlem
r det verkligen en liten gymnasieskola folk bryr sig om s hrt?
Citera
2008-06-15, 14:15
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Gymnasiet i Hrnsand bildades samtidigt som Wargentinsskolans fregngare (Frs Trivialskola, Sveriges enda historiska landsbygdsskola) efter att Jmtland blev en del av Sverige, fr att motverka att jmtarna utbildade sig vid katedralskolan i Trondheim som man gjort historiskt. Hrnsands gymnasium bildades 1650 (dvs fem r efter att Jmtland blev svenskt) och Wargentinsskolans fregngare 1679.

Hrnsand grundades fr vrigt p 1500-talet, fr att frska kontrollera handeln i omrdet.
29 r senare n Hrnsand och avsevrt lngre fram i tiden n Gvles fregngare som har anor frn 1550-talet.

Kan du informera mig om vad populationen var i stersund runt 1679 som ju inte fick sina stadsprivelegier frrn dryga hundra r senare.
Citera
2008-06-15, 14:36
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
29 r senare n Hrnsand och avsevrt lngre fram i tiden n Gvles fregngare som har anor frn 1550-talet.
Inte fr att jag bryr mig s vrst i vilken skola som var frst och strst i "Norrland" d hela Norrlandstjafset inte biter p mig fr fem re (skulle aldrig f fr mig att sga att jag bor i Norrland).

Dremot s var tillkomsten av Frs trivialskola att likna vid tillkomsten av universitetet i Lund, bda skapades i led att frsvenska befolkningen i omrdena. I Jmtland var folkmngden ringa s skolan blev naturligt inte ett universitet eller gymnasium. Dremot var det den enda skolan i branog ver hundra r dr ofrlse fick utbildning, vilket gr den unik. Anledningen till att Hrnsand fick skola och att Hrnsand blev ett stift inom statskyrkan var ju ocks att Jmtland-Hrjedalen blev svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Kan du informera mig om vad populationen var i stersund runt 1679 som ju inte fick sina stadsprivelegier frrn dryga hundra r senare.
Allts stersund var sumpmark p den tiden, Jmtlands centralort var Frsn. stersund anlades p fastlandet vid Storsjn och stersundet r det sund som skiljer Frsn frn fastlandet. Nr stersund vxte p 1800-talet flyttade verksamheten frn Frsn till stersund.
Citera
2008-06-15, 15:40
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Dremot s var tillkomsten av Frs trivialskola att likna vid tillkomsten av universitetet i Lund, bda skapades i led att frsvenska befolkningen i omrdena. I Jmtland var folkmngden ringa s skolan blev naturligt inte ett universitet eller gymnasium. Dremot var det den enda skolan i branog ver hundra r dr ofrlse fick utbildning, vilket gr den unik. Anledningen till att Hrnsand fick skola och att Hrnsand blev ett stift inom statskyrkan var ju ocks att Jmtland-Hrjedalen blev svenska.
Tack fr upplysningen. Diskussionen rrde som sagt utbildningens tradition och skolors historia och lder i norrlndska stder. Tror inte vi kommer lngre n att vi kan konstatera att bde Hrnsand och Gvle r norrlndska fregngare i sammanhanget.
Citera
2008-06-18, 13:25
Medlem
Lindstroems avatar
Hall, mrker ni inte att denne setermannen r helt dum i huvudet? "jolt cola och dekadent leverne". Han vet ju inte ett dugg vad han snackar om, tror att han r en av wargentinsskolans otaliga halv-hiphopiga Snook-skatare. Han verkar helt klart bara vara en riktigt dryg jvel med en massa frdomar om allt!

Som en frisk och sund stersundare och gammal jvla wargentinsskole-elev kan jag sga att jag blir jvligt less p att se denna tragiska mnniska frska argumentera fr wargentinskolans namn, nr han sjlv mrker att hans kunskaper nr det gller t.ex norrlands gymnasieskolors historik r rejlt dliga - dessutom hr p flashback, dr ingen egentligen borde bry sig nmnvrt.

Frstr kommunens tankestt med att kunna marknadsfra studerandestaden stersund och lnet Jmtland med en en enda stor enhelt som fr symbolisera gymnasieskolgngen i Jmtland. Tycker inte att den hr diskussionen ska behva lida av en massa omogna jeppar som bara har en massa frdomar om andra grupper, som de till viss del sjlva skapat med hjlp av sin kukiga attityd till de andra skolorna. Fr dem r wargentinskolan det bsta som finns, PC det bonnigaste och emo-igaste, samtidigt som Jon Bauer r ett gng med killar "som fr eksem av solen". Nej, jag tror p tanken med en enda stor enhet, kan man inte bibehlla de traditionella elementen om vissa hr i trden talar om -om de nu finns- nd?
Senast redigerad av Lindstroem 2008-06-18 kl. 13:30.
Citera
2008-06-18, 13:27
Medlem
Lindstroems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setermannen
Jmtlands Gymnasieskola ger bilden av en skola av en skola dr Joltcola och dekadent leverne regerar. Namnet r inte alls lockande.

Frresten!!!!11 Nr jag hr wargentinsskolan tnker jag p en warg. r det rtt bild som frmedlas d? Studerar man bara wargkunskap 7.5 pong p wargentinsskolan, eller?
Citera
2008-06-18, 13:36
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstroem
Tycker inte att den hr diskussionen ska behva lida av en massa omogna jeppar som bara har en massa frdomar om andra grupper, som de till viss del sjlva skapat med hjlp av sin kukiga attityd till de andra skolorna. Fr dem r wargentinskolan det bsta som finns, PC det bonnigaste och emo-igaste, samtidigt som Jon Bauer r ett gng med killar "som fr eksem av solen".
Menar du att det inte r s?
Citera
2008-06-18, 23:36
Medlem
SingleStars avatar
Dp om det till skola nummer 23 s fr sossarna sin vilja genom med kta DDR-stmpel.
Citera
2008-07-07, 00:39
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Operation rdda namnet p Wargentinsskolan har brjat

Nu brjar protesterna komma frn frmst personal och elever p Wargentinsskolan.
Rdda Wargentinsskolan och sg nej till Jmtlands gymnasieskola heter en namninsamling som eleverna startat p ntet.
"Tidigare i dag fick vi elever bakom denna insamling till vr stora bestrtning reda p att den anrika Wargentinsskolan ska byta namn till Jmtlands gymnasieskola.
Detta r sklart frunderligt d Wargentinsskolan r uppkallad efter Pehr Wargentin, en av 1700-talets frmsta astronomer och det br drfr finnas ett visst intresse att bevara detta namn", skriver de i uppropet.
Eleverna pekar p att deras frldrar har gtt p skolan liksom deras frldrar, vilket inte personerna bakom namnbytet verkar ta ngon hnsyn till.
De pratar om en skola med anor och traditioner och menar att om namnet tas bort frsvinner en stor del av skolans charm och sjl.
"Namnet r inte alls lockande", slr de fast.
I gr hade totalt 165 personer skrivit p uppropet. LT har ven pratat med en av lrarna p Wargentinsskolan som vill vara anonym. Lraren sger att det i en modern organisation gller att vara lyhrd.
I dag r det bedrvligt, sger lraren, det r jttemnga som sker jobb p friskolor och mnga sker utbildningar fr att komma bort fr de mr dligt.
Flera av oss har funderat p att bli skyltkramare.
Lraren sger ocks att gymnasiefrbundet har ftt spatt fr att det har kommit friskolor och blivit stressade ver hur det ska g med konkurrensen.
Lraren menar ocks att Wargentinsskolan ligger mitt i stan och att en skylt utt betyder mycket fr stadsbilden.
Vi ska vara rdd om vr historia och inte lta klfingriga politiker ndra namn.
Varfr r det bara ni p Wargentinsskolan som protesterar?
Jag tror det beror p att det varit en bedrvlig stmning p Palmcrantzskolan sedan naturvetenskap flyttades till Wargentinsskolan.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=529617

Se ven:
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=529618
Citera
2008-07-07, 08:23
Medlem
SuiGeneriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setermannen
Vill ni att Wargen ska accosieras till (...)
Citat:
(...)vilket skapar accotiationer

Det heter associera och associationer. Ngot beklmmande fr skolan att eleverna inte kan stava, skulle jag tycka...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in