2008-06-14, 12:41
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aexil Kong
Jas? Det har inte jag mrkt av i Kalmar i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Belgg?

De kommer
Hr kan man lsa om malmkommun iallafall:
http://sydsvenskan.se/malmo/article121136.ece
Citera
2008-06-14, 14:52
Medlem
setermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
h, vad r det fr trams, den har ju bara hetat Wargentinsskolan sen 60-talet... Min morsa r ju 20 r ldre n det namnet.
Innan dess hette det s vitt jag vet stersunds hgre allmnna lroverk och hade ngot annat namn innan dess ocks.
Vad spelar det fr roll om skolan har namn efter ett landskap eller en siffernisse som uppfann SCB... han har ju nd en krater p mnen uppkallad efter sig har jag lst ngonstans...

Jmtlands gymnasium Jamt o standut
Ja, det r inte traditionen i sig jag suyftar p utan att Wargentin trots allt kan f ha skolan uppkallad efter sig. Det r ju mycket en identitetsfrga, de allra flesta vill vl att PC och Wargen ska st kvar som enskilda enheter och inte nt slags hybrid mellan alla mjliga linjer. Nn skrev det dr med Hrnsands Gymnasium, jo men allt r ju relativt. Jmfr du med tex. Bergs Gymn. eller liknande s r det ju nd ett gammalt lroverk. Fr vrigt ligger Mona Modin (s) bakom frslaget. Jag visste att det skulle va nt liknande....
Citera
2008-06-14, 14:53
Medlem
setermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
De flesta(alla) kommuner byter namn p sina gymnasieskolor (kommunensnamngymnasieskola).
Kanske nya trenden
Det r ju helt sjukt ondigt, bara extra administrativa kostnader. Det tyder p att kommunpolitiker verkar ha vldigt lite fr sig.
Citera
2008-06-14, 15:01
Medlem
Tjennstroums avatar
r namnbytet kopplat till den eventuella sammanslagningen av PC och Wargen?

Lter lite konstigt mste jag sga, gammal wargenelev som jag r.
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
stersund r vl en i sammanhanget ung stad. Norrlands ldsta gymnasium var belget i Hrnsand. ven i Gvle har man gamla skolor, sedan staden grundades p 1400-talet.
Gymnasiet i Hrnsand bildades samtidigt som Wargentinsskolans fregngare (Frs Trivialskola, Sveriges enda historiska landsbygdsskola) efter att Jmtland blev en del av Sverige, fr att motverka att jmtarna utbildade sig vid katedralskolan i Trondheim som man gjort historiskt. Hrnsands gymnasium bildades 1650 (dvs fem r efter att Jmtland blev svenskt) och Wargentinsskolans fregngare 1679.

Hrnsand grundades fr vrigt p 1500-talet, fr att frska kontrollera handeln i omrdet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Finns det bara ETT gymnasium i hela jmra Jmtland?!
Snarare runt 10-20 stycken.
Citera
2008-06-14, 15:16
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Skolorna inom lnets gymnasiefrbund byter namn till Jmtlands Gymnasium.
Samtliga skolor som ingr ska f riktlinjer om det nya namnet och hur det ska anvndas fr samlade budskap utt.
Jmtlands gymnasium gs av kommunerna i stersund, Brcke, Ragunda och Krokom. Sammanlagt finns cirka 550 medarbetare och 4200 gymnasieelever.
Vrt stora utbud av utbildningar r unikt i lnet. Vi har en mycket stor andel behriga lrare och alla stdfunktioner i verksamheten, som exempelvis en fungerande elevhlsa, sger Mona Modin, ordfrande fr Jmtlands gymnasium.

20 maj

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=506048

Verkar oerhrt mrkligt.
Citera
2008-06-14, 15:25
Medlem
setermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=506048

Verkar oerhrt mrkligt.
Kan inte annat n hlla med. Tycker Mona Modin borde ta sig en rejl funderare p vad ett namnbyte egentligen tillfr. Att sedan dessutom gymnasierna utifrn ska heta samma sak bygger ju bara p frvirringen.

Mona Modin ska f sin mailbox verhettad.
Citera
2008-06-14, 16:36
Medlem
Denethorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Belgg?
Bergagymnasiet i Eslv bytade till Eslvsgymnasieskola. Sknt med identitet!
Citera
2008-06-14, 20:36
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setermannen
Det r ju helt sjukt ondigt, bara extra administrativa kostnader. Det tyder p att kommunpolitiker verkar ha vldigt lite fr sig.

Tvrtom!
"Jmtlands gymnasium blir det gemensamma namnet fr Wargentinskolan och Palmcrantzskolan i stersund. Det freslr i alla fall Jmtlamds gymnasiefrbund.

Inom de nrmaste ren minskar elevantalet drastiskt samtidigt som friskolorna lockar allt fler. Nr de tv gymnasieskolorna blir en skola vill man ha ett namn som r lttare att marknadsfra."

http://www.sverigestelevision.com/sv...rubrik_1151911
Citera
2008-06-14, 20:38
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setermannen
Vi r riktigt irriterade just nu, detta pga. att den anrika Wargentinskola pga. nn jvla hycklare ska byta namn till "Jmtlands Gymnasium"

Detta r sklart fel p alla mjliga och omjliga vis. Vill ni att Wargen ska accosieras till Jolt-drickande och osunt leverne, bara pga. att ngra, eller ngon verklighetesbervad lirare bestmt sig fr detta. Mest troligt en nedgngen kvinna i 50-rs ldern med storhetsvansinne och en hgst egen uppfattning om framtstrvande.

Visa lite engagemang emot detta. Skriv under hr nedan

HTML-kod:
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2156

Borde inte de tmligen upprrda eleverna oroa sig mer ver det faktum att de inte behrskar grundlggande stavning och skrivregler?

"Wargentinskolan ger bilden av en skola med klass, en skola som tar hnsyn till sitt frflutna men samtidigt blickar in i framtiden." En skola med klass? En gymnasieskola i stersund med verklassinriktning? Det frklarar det stora elevantalet p IV, Barn&fritid, El- och Energiprogrammet...

OT: Dekadent leverne och Joltcola? Wtf?
Citera
2008-06-15, 00:24
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson
Det frklarar det stora elevantalet p IV, Barn&fritid, El- och Energiprogrammet...
Men de gms ju undan p vinden och i kllarlokaler.
Citera
2008-06-15, 00:41
Medlem
4blindaflators avatar
Wargen r fr brats och pc fr emos, riv bda istllet.
Citera
2008-06-15, 12:55
Medlem
setermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Tvrtom!
"Jmtlands gymnasium blir det gemensamma namnet fr Wargentinskolan och Palmcrantzskolan i stersund. Det freslr i alla fall Jmtlamds gymnasiefrbund.

Inom de nrmaste ren minskar elevantalet drastiskt samtidigt som friskolorna lockar allt fler. Nr de tv gymnasieskolorna blir en skola vill man ha ett namn som r lttare att marknadsfra."

http://www.sverigestelevision.com/sv...rubrik_1151911
Det r ju hrligt med identitet, hur fan kan det bli lttare att marknadsfra alla lnets kommunala gymnasieskolor som EN skola!? Som nn skrev "finns det bara ett gymnasium i Jmtland?" Det ger ju den bilden. Det r inte att de klumpar ihop skiten till en enhet utan att nn smygliberal klimakteriesosse fr fr sig att ett namnbyte fr nnting positivt med sig. Och det dr med marknadsfringen, jag tror knappast att ett namnbyte lockar hit ngra mnniskor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in