2008-06-13, 14:59
Medlem
pythonxs avatar
Amerikanifierad i både tal och skrift...
I blame the television!
Citera
2008-06-13, 15:03
Medlem
hårdkårs avatar
Talar och skriver nog brittisk engelska i stor utsträckning. Eftersom jag inte har något överprentantiöst uttal så låter jag väl som en skotte eller walesare.
Blir inte riktigt klok på folk som stakar fram orden bara för att uttala dem rätt. Man blir inte klokare på det. Önskar att folk istället var "stolta" över sin brytning och talade sammanhängande så man förstår.
Citera
2008-06-13, 15:04
Medlem
joppemans avatar
Jag pratar Amerikansk engelska, av en anledning: jag bor i USA. Vilken dialekt svenskar an forsoker prata med sa bryter vi alltid pa ett eller annat satt om vi inte har vaxt upp talat spraket. Svenskar avslojar sig nar de sager bokstaven "J" som i "John" eller uttalar "th" som i "three" eller "brothers". Jag ar stolt over min brytning dock.

(Sorry, jag skrev lite knackigt har inte pratat svenska pa ett bra tag)
Citera
2008-06-13, 15:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag talar brittisk engelska av dessa orsaker:

1. Brittisk engelska är internationell engelska
2. Brittisk engelska är lättare att tala utan att bryta, jag kan hyfsat bra gömma min finlandssvenska accent bakom den rikliga pitchningen i brittisk engelska men den amerikanska engelskan är så "naken" att accenten skiner igenom mer
3. Icke-amerikaner som talar amerikansk engelska ger åtminstone mig intrycket av att de är hjärntvättade amerikansk populärkultur - att personer som bor på eller kommer från den amerikanska kontinenten talar amerikansk engelska känns mer naturligt men att som europé tala amerikansk istället för brittisk engelska känns lite som att gå till andra sidan ån för att hämta vatten

Jag skulle inte tro att min engelska låter som om den kommer från något speciellt område i Storbritannien, jag har för mig att den låter mest som något som kommer från England med lite skotska och irländska inslag och givetvis lite ofrånkomlig finlandssvensk brytning...

Vad talar ni andra?? Brittisk engelska?? Amerikansk engelska?? Svengelska?? Eller en salig blandning all engelska som talas i världen?? En motivering till varför ni talar som ni gör och varför ni inte talar på något annat sätt skulle också fint!
Jag talar en felfri och flytande generisk amerikansk dialekt (inte direkt någon New Yorkska eller Los Angeleska om man säger så; mer "riks-amerikanska"). Den har fastnat sedan barnsben på grund av alla sitcoms jag brukade kolla på; dessvärre har jag svårt att imitera en brittisk dialekt nu eftersom den amerikanska dialekten är så fast-etsad i skallen på mig. Amerikaner tar mig dessutom oftast för en amerikan när de hör mig prata (alternativt brukar de fråga mig om jag levt i USA).

Ska försöka öva på den brittiska dialekten. Den kan vara riktigt cool ibland och till och med elegant och elokvent, men samtidigt kan den vara så himla ful också emellanåt.

Fast jag talar engelska väldigt sällan och är lite ringrostig när jag inte pratat på ett år eller så. Men jag växlar snabbt och efter att jag talat i en eller två dagar så flyter det utan några problem.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-06-13 kl. 15:29.
Citera
2008-06-13, 15:31
Medlem
RickardTheBraves avatar
Jag talar nog mer åt det Amerikanska hållet pga alla tvserier man växte upp med.
Citera
2008-06-13, 15:41
Medlem
mongrels avatar
Gick i internationell skola utanför Svea Rikes gränser under ett par år, och de flesta jag umgicks med var amerikaner, vilket naturligt nog ledde till att jag började prata som dom. Hade jag fått välja dialekt hade jag nog valt en inte alltför grov skotska, men som det är får jag dras med min gamla flåsiga amerikanska. Dock märker jag hur jag med åren har gått ifrån att låta exakt (nåja, nästan exakt) som en amerikan, till att slänga in en liiiten touch av svenskt uttal. Tycker faktiskt det låter bättre
Citera
2008-06-13, 16:00
Medlem
Qrik mirs avatar
Blir nästan alltid tagen för australiensare när jag är ute och reser/pratar engenlska. Har ett rätt brett uttal med lite cockney anstrykning. Australiensare är generellt ett trevligt folk och lätta att förstå så att folk tror man heter Bruce är bara kul.
Citera
2008-06-13, 16:03
Medlem
meons avatar
Försöker mig oftast på ett brittiskt uttal. Resultatet blir en brytning på svenska, ibland med en göteborgsk knorr.
Citera
2008-06-13, 16:42
Medlem
Skullheads avatar
Får nog säga att det är brittisk engelska, pga musik, filmer och allmänt intresse för england
Citera
2008-06-13, 16:48
Medlem
jomenvisst84s avatar
Beror på vem pratar med. När jag var i grekland senast pratade jag slarvig och hafsig engelska med grekerna eftersom dom gjorde det själva. Konverserade jag med engelsmän och australiensare blev det mer neutral och korrekt engelska.
Citera
2008-06-13, 16:53
Medlem
Jag pratar skolengelska, med en viss dragning åt brittisk engelska. Min engelska suger fö.
Citera
2008-06-13, 16:57
Medlem
Chis avatar
Jag pratar engelska med brittiskt uttal.. odftast. Ibland blir det mer amerikanskt men, oftast är det brittiskt.
Det har bara alltid varit så. Jag har väl alltid velat prata lite "finare" eftersom jag även "förfinade" min skånska tidigt och efter att ha bott i Norrkan ett tag så är min engelska mer brittisk och min skånska inte lika bräkig och jag har fått problem med min danska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in