Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag talar brittisk engelska av dessa orsaker:
1. Brittisk engelska är internationell engelska
2. Brittisk engelska är lättare att tala utan att bryta, jag kan hyfsat bra gömma min finlandssvenska accent bakom den rikliga pitchningen i brittisk engelska men den amerikanska engelskan är så "naken" att accenten skiner igenom mer
3. Icke-amerikaner som talar amerikansk engelska ger åtminstone mig intrycket av att de är hjärntvättade amerikansk populärkultur - att personer som bor på eller kommer från den amerikanska kontinenten talar amerikansk engelska känns mer naturligt men att som europé tala amerikansk istället för brittisk engelska känns lite som att gå till andra sidan ån för att hämta vatten
Jag skulle inte tro att min engelska låter som om den kommer från något speciellt område i Storbritannien, jag har för mig att den låter mest som något som kommer från England med lite skotska och irländska inslag och givetvis lite ofrånkomlig finlandssvensk brytning...
Vad talar ni andra?? Brittisk engelska?? Amerikansk engelska?? Svengelska?? Eller en salig blandning all engelska som talas i världen?? En motivering till varför ni talar som ni gör och varför ni inte talar på något annat sätt skulle också fint!
Jag talar en felfri och flytande generisk amerikansk dialekt (inte direkt någon New Yorkska eller Los Angeleska om man säger så; mer "riks-amerikanska"). Den har fastnat sedan barnsben på grund av alla sitcoms jag brukade kolla på; dessvärre har jag svårt att imitera en brittisk dialekt nu eftersom den amerikanska dialekten är så fast-etsad i skallen på mig. Amerikaner tar mig dessutom oftast för en amerikan när de hör mig prata (alternativt brukar de fråga mig om jag levt i USA).
Ska försöka öva på den brittiska dialekten. Den kan vara riktigt cool ibland och till och med elegant och elokvent, men samtidigt kan den vara så himla ful också emellanåt.
Fast jag talar engelska väldigt sällan och är lite ringrostig när jag inte pratat på ett år eller så. Men jag växlar snabbt och efter att jag talat i en eller två dagar så flyter det utan några problem.