2008-07-08, 15:23
Medlem
Amerikansk engelska. Pga att jag jobbade där i 1 år.
Men det beror lite på om man talar med en britt eller en jänkare.

Det blir ett flytande språk.
Citera
2008-07-09, 00:59
Medlem
Oavsett vilken man valt blir det nog ganska löjligt om man inte talar flytande. Och talar man inte flytande engelska innan puberteten kommer man nog aldrig riktigt lyckas med det heller. Gick låg- och mellanstadie i västra usa och då talade jag helt flytande amerikansk dialekt förstås. Det värsta jag vet nu när jag bott i sverige ganska många år efter det samt år som varit ganska befriade från användning av engelska är att höra hur jag går mot en amerikansk dialekt fast ändå 'missar'. Förhoppningsvis skulle det komma tillbaka i princip direkt om man skulle flytta tillbaka, men försöker hålla mig undan från så mycket dialekt jag kan då jag tror det låter ganska löjligt annars. Har man det inte längre naturligt är det bättre att skita i det och köra europeisk stil, samma ofc om man inte har det naturligt från början.
Citera
2008-07-09, 01:01
Medlem
BERNFs avatar
Amerikansk då jag helt enkelt pratar mer med nord-amerikaner över åren.
Är väll inte nära på att vara fläckfri dok :P
Citera
2008-07-09, 01:08
Medlem
Red Machines avatar
Svengelska talar med amerikansk brytning. Jag är en mästare att kasta in svenska ord medans jag pratar engelska och speciellt när jag blir nervös. Skulle t ex beställa en pizza med champinjoner på och naturligtvis sa jag att jag ville ha en pizza med champions on.Inte helt lyckat med tanke på hur servitören reagerade. När jag väl lyckas hitta orden så kommer de ur med ett amerikanskt uttal och det skyller jag givetvis på all tv och film man sett.
Citera
2008-07-09, 12:31
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag talar brittisk engelska av dessa orsaker:

1. Brittisk engelska är internationell engelska
2. Brittisk engelska är lättare att tala utan att bryta, jag kan hyfsat bra gömma min finlandssvenska accent bakom den rikliga pitchningen i brittisk engelska men den amerikanska engelskan är så "naken" att accenten skiner igenom mer
3. Icke-amerikaner som talar amerikansk engelska ger åtminstone mig intrycket av att de är hjärntvättade amerikansk populärkultur - att personer som bor på eller kommer från den amerikanska kontinenten talar amerikansk engelska känns mer naturligt men att som europé tala amerikansk istället för brittisk engelska känns lite som att gå till andra sidan ån för att hämta vatten

Jag skulle inte tro att min engelska låter som om den kommer från något speciellt område i Storbritannien, jag har för mig att den låter mest som något som kommer från England med lite skotska och irländska inslag och givetvis lite ofrånkomlig finlandssvensk brytning...

Vad talar ni andra?? Brittisk engelska?? Amerikansk engelska?? Svengelska?? Eller en salig blandning all engelska som talas i världen?? En motivering till varför ni talar som ni gör och varför ni inte talar på något annat sätt skulle också fint!

Jag känner mig som en idiot när jag pratar brittisk engelska och jag ser dessutom ut som en idiot också. Ungefär som när jag har käkat en citron.

Amerikanskan ligger bättre i munnen helt enkelt.
Citera
2008-07-09, 15:30
Medlem
Shiaarabs avatar
Brittiska, för att det låter finast och artigast.
Citera
2008-07-09, 20:48
Medlem
EIdels avatar
Amerikansk, då jag lärt mig all engelska via amerikanska tvprogram och MUD. :P Inte för att MUD har något med uttalet att göra men orden är amerikanska.
Citera
2008-07-09, 20:54
Medlem
knekt sparvs avatar
Båda delarna. när jag känner för det helt enkelt. Många säger att jag pratar mer engelska än svenska, men jag är inte 100% säker.
Citera
2008-07-09, 21:30
Medlem
ейныйs avatar
Vad är det som är internationellt med "brittisk" engelska, förresten? Är det imperiet som spökar igen? The sun never sets?
Citera
2008-07-09, 23:32
Medlem
Jag talar amerikansk engelska av den enkla anledningen att jag hatar den brittiska accenten så mycket att varje gång jag hör någon tala på det viset så dör en liten del av mig.
Citera
2008-07-10, 01:12
Medlem
Aquabots avatar
Sydafrikansk engelska, anglo-african eller vad man nu vill kalla den. Detta pga av att det är den engelska jag kommer mest i kontakt med, har släkt och vänner i Sydafrika som jag pratar med rätt ofta. Mer specifikt folk från Kwazulu-Natal och Gauteng, den dialekt jag gillar mest är dock den från Eastern Cape, mycket "is it?" där...

Säger "ja" stället för "yes", "kak" istället för "shit", "takkie" istället för "trainer/sneaker", "dagga" istället för "weed" (eller om man ska vara mer specifik, Swazi Gold, Transkei, Durban Poison, Jozi Stuff )osv. Tilltalar mina vänner med "bru/boet/boetie", och beroende på vem jag pratar med så slänger jag in mer ord från antingen afrikaans eller zulu. Har också fått en vana av att avsluta meningar med "ek se", men det här är väldigt lättpåverkat, pratar man med en skotte så anpassar man uttalet därefter, men efteråt så går det tillbaka till det man är van vid, i mitt fall "anglo-african".
Citera
2008-07-12, 20:16
Medlem
Jag föredrar brittisk engelska för det är så mysigt (om de inte är någon sunkig person som talar det) men jag talar är tyvärr med amerikansk-svensk accent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in