2009-01-16, 18:40
Medlem
någon ifrån Kristiansand?
Citera
2009-01-16, 19:07
Medlem
HemligeHanss avatar
Någon som jobbar där som kan förklara om det är så lätt att få jobb?

tänker mest på att om man ska jobba i Danmark så måste man skaffa sig ett personnr eller iaf regga sig i landet, något med A-kassa också!

Har försökt leta jobb i norge som byggare, men vet inte vad snickare heter på norska.. Sen hur är det med pendling ? Hade en lärling som berättade om att en polare som jobbade 2 veckor och var ledig 1 / månad, blir väl 3v dock! (ja ni fattar) tjänade lika mycket eller mer än här i Sverige!

Tänkte köpa mig en husvagn och parkera den någonstans där isåfall! Ta bilen hem då man är ledig osv!

Edit: stavfel!
Citera
2009-01-16, 20:44
Finns en Norge tråd om arbete i Arbetsliv och Studier forumet.
Om du ska jobba i Norge måste du skaffa dig personnummer, det får du när du ansöker om skattekort. Vilket du måste ha om du inte vill skatta 50%.
Snickare på norska är Snekker.
Citera
2009-01-17, 01:19
Medlem
welanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_84
någon ifrån Kristiansand?

Nej men åker dit på sommrarna, släktingar
Citera
2009-01-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welander
Nej men åker dit på sommrarna, släktingar

Jävligt nice här på sommaren, Norges sommar by nr1! Dåligt med kontakter dock, får väl kanske ta sig till oslo.
Citera
2009-03-10, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yordonyx
Ni som handlar röka i Oslo gå hellre på fabrikken lr house och skaffa kontakter där istället, aldrig några problem. Priserna är runt 3000:- för 50g Zero röka.

vad är zero röka ?
Citera
2009-03-10, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
vad är zero röka ?

zero zero, en haschsort.
Citera
2009-03-10, 12:07
Bannlyst
Bor på Grönerlökka precis vid Akershus sjukhuset. Tog med mig 25g från Sverige när jag flyttade hit, och det har alltså tagit slut, har varit i Oslo i princip varje sommar de senaste 6-7 åren och det har alltid blivit Bronegrerna precis utanför min balkong. Brukar vara 10 negrar som står, de slåss om dig bokstavligen. My frieend!! This good hasch my man!!!

Men jag vill inte ha brunt mer och undrar vart fan man ska bege sig för att hitta grönt? Har dragit till Jernbanetorget (där alla knarkare säljer och byter öppet) och INGEN har haft grönt, frågat alla marockaner som stod och alla hade hasch - samma typ av hasch - ingen hade grönt, nono no marijuana good haschich this

Hjälp.

edit: bättre brunt också acceptabelt
Citera
2009-03-10, 13:07
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligeHans
Någon som jobbar där som kan förklara om det är så lätt att få jobb?

tänker mest på att om man ska jobba i Danmark så måste man skaffa sig ett personnr eller iaf regga sig i landet, något med A-kassa också!

Har försökt leta jobb i norge som byggare, men vet inte vad snickare heter på norska.. Sen hur är det med pendling ? Hade en lärling som berättade om att en polare som jobbade 2 veckor och var ledig 1 / månad, blir väl 3v dock! (ja ni fattar) tjänade lika mycket eller mer än här i Sverige!

Tänkte köpa mig en husvagn och parkera den någonstans där isåfall! Ta bilen hem då man är ledig osv!

Edit: stavfel!

Hej, flyttat nyligen till Trondheim tillsammans med tjejen.
3 veckor efter jag flyttat till Trondheim satt jag på ett koontor på jobbet.:P
Så för mig var det inte svårt, tjejen har haft lite mer problem och inte fått något än. Men vi har bara vart här 1½ månad så.

Personnummer får du på skatteetaten, det är skitenkelt. Man ska bara ha en adress för att få det. Sedan skaffar man skattekort efter att man fått jobberbjudande.

Att fixa lägenhet är hur enkelt som helst när man väl är där.
Vi hade förbokat att komma och kolla på en lägenhet, men den var skit.
Så vi tog ett rum på ett skithotel och bokade dagen efter ett gäng nya visningar, alla kunde hyra ut direkt samma dag. Så vi fick en lägenhet, eller ja ett rum i en lägenhet direkt.

Pendling har jag ingen koll på då jag flyttat.

Tømrer är det vanligaste ordet för snickare på norska.
Här finns lexikon: http://www.tradusa.se/lexicon/capere.jsp

Finns det ngn här som bor i Trondheim förresten?
Sänd gärna ett PM isf!
Citera
2009-03-11, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
zero zero, en haschsort.

okey, aldrig hört, bra kvalite ?
Citera
2009-03-11, 23:39
Medlem
ohmarys avatar
Jag och min sambo flyttar till Oslo i början på maj! Hoppas på att hitta nå trevliga rökar-polare
Citera
2009-03-12, 01:08
Medlem
Coles avatar
Jag är i Oslo och har varit här drygt ett år. Röker dagligen.

Priserna och rökat har varierat en hel del, har köpt riktigt dundergrönt för allt emellan 600 och 800.. Priset på gräs verkar ha gått upp i hela stan.. Gick att köpa hekton med grönt för 10k för ett tag sen.

500 för mjuka härliga femgrams-sticks just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in