2008-06-18, 13:42
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roswell
okej, får jag fråga er om en konkret situation:

jag och min kille, låt oss kalla honom kalle, ska på fest. vi är båda alkoholister i 20-årsåldern och har sedan tre veckor tillbaka ett nykterhetslöfte till varandra. nu har han några dagar innan festen bett mig att få ta två öl på festen. vi diskuterar detta mycket och efter ett tag säger jag okej, eftersom jag verkligen tror att han kan hålla sig till att bara dricka två öl. jag säger också att det är väldigt väldigt viktigt för mig att han bara dricker dessa två öl. detta både pga. vårt löfte och att han ofta blir aggressiv när han dricker. han vet om detta och säger att han verkligen lovar.
när kvällen för festen kommer dricker kalle massor med öl och vin och blir full. jag blir arg och går till festen och dricker några öl själv, svagt jag vet. han kommer dit och pratar med mig som om ingenting har hänt. jag är avståndstagande eftersom jag vet att det inte är någon idé att prata med honom när han är full. han tar då tag med handen runt min haka och säger "vad är du så otrevlig för? varför är du så jävla otrevlig för?". jag säger att du vet varför och att han ska lämna mig ifred. då säger han att jag är en jävla subba och jag sliter mig därifrån.
jag borde gått därifrån men jag ville verkligen stanna, alla mina kompisar var där. jag gick ut och grät för att jag kände på mig att han skulle slå mig. inte för att jag hade några bevis för det, han var bara så som han brukar vara när han blir våldsam på alkohol.
vi stannade båda på festen och jag försökte hålla mig borta, men han fortsatte försöka störa mig. bland annat gick han fram till en kille jag legat med tidigare som han inte knner och började prata om mig, medan han tittade mot mig. till slut fick jag nog och när han kom fram till mig örfilade jag honom. då slog han mig tillbaka, hårt, säkert inte med mening men fortfarande hårt. jag ramlade till golvet och han försökte sparka åt mig men träffade inte. jag erkänner att jag delvis slog honom för att få honom därifrån. efter en stunds fight slängde de ut honom.

gjorde jag rätt eller fel? gjorde han rätt eller fel? det är något jag tänker på ibland, vill gärna ha svar.

Ni gjorde båda fel. Ni är båda alkoholister och borde därför hålla er ifrån sprit. Ni har inte blivit alkoholister för att ni kan hantera det direkt.

I övrigt säger jag att så fort det första slaget är utdelat (när situationen är på allvar) så sticker jag för gott.
Det kan göra ont som fan när man älskar/tycker om personen väldigt mycket, men det är helt enkelt inget som någon ska behöva tollerera. Slår en flickvän mig så är det ett slag från en anmälan och hon kommar att lämnas direkt. I ditt scenario har du visat att båda två har lika dålig självbehärskning dels pg a slagsmålet, dels för att ni dricker när ni inte kan kontrollera det.
Citera
2008-07-18, 10:07
Bannlyst
Finns det någon likhet mellan män som slår sina kvinnor?
Citera
2008-07-18, 10:29
Bannlyst
Inte jag slagit. Men sopat till en tjej har jag gjort. Hon spottade mig ansiktet utan anledning. Det slutade med att jag gav henne örfil rakt över käften. Vi båda bara skrattade var det över.

Annars har jag bara ruskat om min flickvän, kastat pennor på henne och knuffat henne ( utan några skador ).
Citera
2008-07-18, 10:57
Medlem
[quote=roswell]......MASSA text.....QUOTE]

Enligt min mening gjorde båda två rätt så mycket fel! Du tycker han gör fel, och ändå sänker du dig till hans nivå.. Du kan juh inte endast skylla på han, då du faktist drack, och var våldsam, vilket var det du INTE ville skulle hända med honom.. Men troligtvis, eftersom du är tjej, kommer du att få sympati..
Citera
2008-07-18, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Men troligtvis, eftersom du är tjej, kommer du att få sympati..
Sjukt! Sympati åsikter är riktigt dåligt! Håller med dig. Sympati kommer hon att få.
Citera
2008-07-18, 11:01
Medlem
set_my_paths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roswell
TEXT
Tycker du det låter som om ni har ett bra förhållande? Två alkolister som slår varandra på fester, där killen kastas ut efter att ha sparkat efter tjejen han just slagit till golvet? Låter helt vansinnigt - om du ursäktar - och ni borde förmodligen inte ha något med varandra att göra över huvud taget. Men jag gissar att han är "snäll när han är nykter" ...
Citera
2008-07-18, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yoderyoo
Finns det någon likhet mellan män som slår sina kvinnor?
Nej! Inte vad jag kan komma på. Olikheter finns. Männen är starkare och sopar ner en kvinna med ett slag om han vill. Jag är ingen kvinnohatare överhuvudtaget. Jag står varken på männen eller kvinnornas sida.

Men, jag har alltid funderat över en sak. Visst det är oskriven regel att män ska inte slå kvinnor för att män är fysiskt starkare än kvinnor.Om en kvinna slår en man, då får mannen skylla sig själv. Varför? Jo, för då anses han som att han inte är stark. Men skulle han sopa tillbaka så får han skit av alla killar.
Varför har tjejer rätt att slå killar? Men vi killar få inte ge tillbaka? Ärligt talat.
Om en tjej skulle sopa till mig utan anledning på krogen eller något. Då skulle jag sopa tillbaka. För jag tar varken emot stryk av en kille eller tjej. Sen har man rätt att försvara sig.

Nån som håller med mig?
Citera
2008-07-18, 12:08
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Nej! Inte vad jag kan komma på. Olikheter finns. Männen är starkare och sopar ner en kvinna med ett slag om han vill. Jag är ingen kvinnohatare överhuvudtaget. Jag står varken på männen eller kvinnornas sida.

Men, jag har alltid funderat över en sak. Visst det är oskriven regel att män ska inte slå kvinnor för att män är fysiskt starkare än kvinnor.Om en kvinna slår en man, då får mannen skylla sig själv. Varför? Jo, för då anses han som att han inte är stark. Men skulle han sopa tillbaka så får han skit av alla killar.
Varför har tjejer rätt att slå killar? Men vi killar få inte ge tillbaka? Ärligt talat.
Om en tjej skulle sopa till mig utan anledning på krogen eller något. Då skulle jag sopa tillbaka. För jag tar varken emot stryk av en kille eller tjej. Sen har man rätt att försvara sig.

Nån som håller med mig?

Män som slår kvinnor har en sak gemensamt: att de slår kvinnor.
Sedan så finns det ju även inom gruppen flera överrepresenterade företeelser såsom missbruk, personlighetsstörning/-sjukdom, utslagenhet med mera.
Är man politiskt korrekt känner man dessvärre ett starkt behov av att säga emot ovanstående, helst i form av infantiliteter såsom "ja vet en rik kille me fint jobb som slår sin tjej du kan ju inte dra alla över en kant så du har fel?!?!?!?".

Till din fråga, då:
Du är givetvis inte ensam om att resonera som du gör. Det gör var och varannan vettig och självtänkande människa som inte låter sig indoktrineras av etablissemangets dumheter.
Senast redigerad av Belenus 2008-07-18 kl. 12:12.
Citera
2008-07-18, 12:45
Bannlyst
hej
Jag ha följt tråden ända in i slutet, de är tragiskt med våld som ökar på olika sätt. Jag känner för och dela med mig nu så De är 2 år senast jag festa loss på krogen. Men jag vart ledsen,tappa pengar,bakfylla uh, och så vart jag kaxig emot killar. Jag fick en aning stryk som barn men detta gjorde att jag inte ville någon skulle sätta sig på högre pedestal och drogs i bland fel.
Jag satt på krogen och umgicks med några polare och drack. Jag sa till en kille är de ok om jag sitter här han sa visst de är ok de var inte så jag ragga på honom el så. Jag ville då bli full hade mina problem med ett ex.
Jag sa trevligt igen för tyckte de hela kändes konstit mitt i deras grabbsnack. Jag är inte i vägen sa jag säg till då. Då sa den ena kaxiga snygga killen jo du få flytta på dig detta var länge sen men något i den stilen.

Jag gick därifrån men han hade nåt i hans sätt som iriterade mig nån övesittarfason kanske.
Men när krogen stängde och jag gick ut så såg jag honom står där och han sa nåt typ hora. Jag fick ett ryck och gick tveksamt fram och gav han en lätt örfil.
Han gjorde inget han var svensk hade precis kommit från kåken vad jag hört från några senare.
Men jag går tillbaka längre bort och dricker min cider då ropar han igen din .... hora.

Jag sa detta e så kränkande jag tar inte skit i från någon dessutom hade jag sek efte slaget sagt förlåt. Jag började sakta vanka emot hans håll då kom vakten och höll tag i mig de gick inte jag var full och rasande inget kunde stoppa mig.
Hans polare höll fast honom men till slut kom han loss. Jag såg detta och sprang i väg och sa fl ggr slå mig inte.... Han går därifrån och gav mig en smäll. Medan folk samlas där kommer hans invandrarpolare från ingenstans typ och ger mig en hård smäll på näsan.

Jag sa vart tog han vägen han ska få.... Men då kom nån o sa jag känner honom som slog dig kom vi snackar. Jag gick emot grabbarnas bil och han sa vill du ha skjuts hem.
Jag får tillräclit med skit för killen som sa han skulle hjälpa mig kände honom. Han lurade mig de skulle inte skjutsa mig. Jag var riktit osmart och sparka lätt på deras bil och kuta.

Alla i bilen springer efte mig och nu tänkte jag detta blir värsta scenariot med blod en sätter krokben på mig så jag flyger fram en bit på asfalten.
Jag skrapar upp knät då står alla i en ring omkring mig, en spottar en sparkar mig på bena. Jag säger förlåt och är ihopkrupen som en boll.
Men sen är de slut och jag gå fram till killen som började kalla mig hora och var dryg säg förlåt jag ha sagt de. Det är de enda jag begär han sa nepp har ingen anledning. Jag sa tita på mig mina byxor är sönder.

Jag har blåmärken på bena. Han och hans polare drog i väg sen. Jag fick höra jag hade tur detta var inga direkta trevliga killar kåksnubbar hela bunten. Men detta gick ganska för långt el vad tycker ni. Jag har inte direkt snackat så mycket om detta men minns rädslan och dessa hårda snubbar som inte var ett dugg tuffa. Men detta var ett par år sen och jag har lärt mig mycket genom åren.

Men alla killar är inte brutala som slår men har tappat förtoendet för vissa och blivit rädd om jag ligger och myser men den gulligaste killen. Jag har mest råkat ut för de tyvärr på krogen el nån daite. Men har inte vart ihop med någon som slagit mig men känner folk som vart de och ställt upp till 100% i de stunderna. Detta vart långt inlägg he.
Citera
2008-07-18, 13:01
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss78
Detta vart långt inlägg he.

Och näst intill oläsligt...
Citera
2008-07-18, 13:41
Bannlyst
Jag säger något personlit och du säger näst intill du e nästintill empatistörd.
Jag har inte sovit så mycket så om min stavning inte var till belåtenhet så e de för den grejens skull.
Citera
2008-07-18, 13:45
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss78
Jag säger något personlit och du säger näst intill du e nästintill empatistörd.
Jag har inte sovit så mycket så om min stavning inte var till belåtenhet så e de för den grejens skull.

Det är inte stavningen i sig som är oläslig, det är texten som saknar punkt och komma där det skulle behövas, samt även logisk styckesindelning. Grammatiken är också rätt svår att tyda.

Jag är inte empatistörd, men det är lite svårt att känna empati när man knappt förstår texten ifråga. För övrigt, kom du hit för att söka empati? Jag tror inte att FB är rätta stället för att finna empati på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in