2008-06-13, 02:46
Medlem
Hej FB. Det är så att jag har fått en dator utav min bror som säger att den helt plötsligt slutade att fungera. Jag fick datorn utav honom och när jag försöker starta den så laddar windows men sen när man ska logga in så blir allt svart.
Det är innan själva logga in sidan kommer upp som det blir svart.
Det är windows xp installerat. Någon som har några idéer? För jag vill gärna inte behöva slänga den då jag är i ganska stort behov utav den datorn.

Tack på förhand / Daniel
Citera
2008-06-13, 02:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Provat att starta i VGA-läge och ändra upplösning? Tryck F8 ungefär en miljard gånger när du har startat datorn så kommer du till menyn där du kan välja VGA-läge.
Citera
2008-06-13, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Provat att starta i VGA-läge och ändra upplösning? Tryck F8 ungefär en miljard gånger när du har startat datorn så kommer du till menyn där du kan välja VGA-läge.

Skall testas direkt.
Citera
2008-06-13, 18:10
annars formaterar du ifall det är nåt fel med bootsektorn.
Citera
2008-06-13, 18:39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
annars formaterar du ifall det är nåt fel med bootsektorn.

Finns ju fixboot och fixmbr på XP-skivan, så det är väl onödigt att formatera? Men hans dator bootar ju Windows, om man får tro vad han skriver, bara att han inte kommer till inloggningen/skrivbordet.
Citera
2008-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Finns ju fixboot och fixmbr på XP-skivan, så det är väl onödigt att formatera? Men hans dator bootar ju Windows, om man får tro vad han skriver, bara att han inte kommer till inloggningen/skrivbordet.

Nu känner jag att jag måste bryta in, det han ska använda sig av är "Felsäkert läge" och det fårr han upp genom att trycka F8 efter första bootskärmen.

Starta som sagt i felsäkert läge, fungerar det och du kan logga in sä testa att boota om datorn. Gör ingenting utan se om den fungerar bara. Fungerar det så gör det, annars stoppar du in en XP skiva och gör en reparation av installationen. Är du lite slängd i engelska är det här en bra guide
HTML-kod:
http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm#RI
Eftersom du har fått datorn av din bror ligger det säkert inget viktigt och skulle inte reparationen fungera sätter du i XP-skivan igen och gör en nyinstallation. Men av problemet som du beskriver ska du börja med att starta upp i felsäkert läge.
Lycka till
Citera
2008-06-13, 21:17
Medlem
justsome1s avatar
Bara till att installera om Windows så kommer det fungera fin fint antagligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem