• 7
  • 8
2012-08-01, 09:01
Medlem
InnesIs avatar
Jag har redan gett mina åsikter om filmen men det man bör ha i åtanke med alla Sällskapsresofilmerna är att de är roligare om man har någon kontakt med den miljö de porträtterar. Många ogillar golfaren medan de som spelar golf ofta tycker om den. Detsamma gäller SOS som många som är ute på sjön älskar men som andra inte känner lika mycket för. Med det sagt finns det uppenbara kvalitetsskillnader också. Den första filmen verkade kunna slå på bred front medan de senare är smalare och dessutom utan lika många bra idéer. Själv anser jag att de 4 första filmerna alla håller måttet men att det är främst den första som är mästerlig med Snowroller som silvermedaljör. Hälsoresan blev faktiskt bättre den andra gången jag såg den (utan att kanske vara bra för det) medan den senaste (sista?) var halvmysig men som tappade en hel del i andra halvan av fimen.
Citera
2012-08-17, 02:01
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Såg filmen tidigare i kväll , tja ingen vidare film tappade intresset rätt snabbt efter allt pendlande i filmens historia .Plus den klämkäcke norsken som jag i denna film störde mig något grovt på med sina engelska fraser med norskt utal .Hade inga högre förväntingar i och för sig och är ingen sällskapsresan - fan av stora mått för den delen .Nej , jönssonligan får det bli som svensk komedi fortsättningsvis .
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2012-08-17 kl. 02:03.
Citera
2012-08-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Hur många har sett filmen hittills?

Har försökt googla, finns det någon sida som för statistisk över antal biotittare vad gäller filmer som visas på svenska biografer?

Så här ett halvår efter kan jag ju passa på att besvara din fråga:

419.956 personer såg den på bio. Ganska ok siffra, men långt i från de tidigare Sällskapsresorna.
Citera
2025-01-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Det verkar som om det blir en ny Sällskapsresan. Jag hoppas att den blir bättre än den senaste, som var riktigt usel.

http://www.expressen.se/noje/film/1....sallskapsresan
Den var ok.
Citera
2025-01-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har redan gett mina åsikter om filmen men det man bör ha i åtanke med alla Sällskapsresofilmerna är att de är roligare om man har någon kontakt med den miljö de porträtterar. Många ogillar golfaren medan de som spelar golf ofta tycker om den. Detsamma gäller SOS som många som är ute på sjön älskar men som andra inte känner lika mycket för. Med det sagt finns det uppenbara kvalitetsskillnader också. Den första filmen verkade kunna slå på bred front medan de senare är smalare och dessutom utan lika många bra idéer. Själv anser jag att de 4 första filmerna alla håller måttet men att det är främst den första som är mästerlig med Snowroller som silvermedaljör. Hälsoresan blev faktiskt bättre den andra gången jag såg den (utan att kanske vara bra för det) medan den senaste (sista?) var halvmysig men som tappade en hel del i andra halvan av fimen.

Den ofrivillige golfaren och SOS saknar förankring då det är överklassmänniskor som spelar golf och seglar. Att åka på skidsemester kan vem som helst göra och solsemester med en budget på under 10000kr.
Citera
2025-01-05, 17:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Den ofrivillige golfaren och SOS saknar förankring då det är överklassmänniskor som spelar golf och seglar. Att åka på skidsemester kan vem som helst göra och solsemester med en budget på under 10000kr.

Jag tror du lever kvar i föråldrade tider. Golf har inte krävt överklasspengar på många årtionden. Redan på 90-talet när sporten slog stort i Sverige lockade den brett i medelklassen (vilket nog är anledningen till att "golfaren" alls spelades in - väldigt många spelade och pratade om golf under den perioden). Idag är det ännu mer så. Det är inte ens dyrt att golfa jämfört med andra sporter/aktiviteter folk lägger ut pengar på.

Segling har jag ingen koll på men där krävs ju både båt och tillgång till vatten så bara det avsmalnar klintellet rejält.
Citera
2025-01-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tror du lever kvar i föråldrade tider. Golf har inte krävt överklasspengar på många årtionden. Redan på 90-talet när sporten slog stort i Sverige lockade den brett i medelklassen (vilket nog är anledningen till att "golfaren" alls spelades in - väldigt många spelade och pratade om golf under den perioden). Idag är det ännu mer så. Det är inte ens dyrt att golfa jämfört med andra sporter/aktiviteter folk lägger ut pengar på.

Segling har jag ingen koll på men där krävs ju både båt och tillgång till vatten så bara det avsmalnar klintellet rejält.

Varför har vi då inte sett förortskillar på golfbanor? Just för att mörka golfbanor krävs en klubb som i sin tur bestämmer vilka som får spela där. Iallfall på finare ställen runt Ingarö.
Citera
2025-01-05, 20:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Varför har vi då inte sett förortskillar på golfbanor? Just för att mörka golfbanor krävs en klubb som i sin tur bestämmer vilka som får spela där. Iallfall på finare ställen runt Ingarö.

Om du med förortskillar menar folk från familjer som går på bidrag och är kriminella, så nej - de brukar inte spela golf. Men de är heller inte medelklass. Om du däremot tänker på förotskillar som bor i bostadsrätter, kedjehus, radhus och villor. Som har stabila föräldrar men som inte tjänar multum så dräller det av dem på golfbanor. Faktum är att golf ofta är en familjesport som engagerar många i en familj. Du ser alltid barn och ungdomar ute på klubbar.

Och nej, de flesta golfklubbar är inte exklusiva. Om du har grönt kort och betalar medlemsavgift är du välkommen att spela. Det är inget exklusivt. Det är enbart de lyxigaste ställena som har exklusivt medlemskap men så är det i alla delar av livet inte sant. Om du googlar på golfbanor i din närhet ska du se att de flesta (om inte alla) tar emot medlemmar så länge man betalar medlemsavgift. Själv betalar jag en bit under 7000:- och får spela så mycket jag vill. Inte särskilt mycket mer eller mindre än vad gemene man lägger på gymkort eller avgifter (och utgifter) för vanliga idrottsaktiviteter.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in