2008-06-13, 00:15
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om man tar tid frn man brjar spola vatten fr att rengra potatisen fr att sedan fortstta med potatiskoket s mste det vara vldigt nyupptaget liten potatis fr att hinnas f frdigt p 30 min.

Ett riskok tar skerligen mer n 30 min om man vill ha perfekt ris.
Sklja riset, lta det svlla i vatten en stund, koka upp, rr om och lt koka i 20 min.
Lt efterkoka under lock och utan vrme en 5 -10 min.

Det hr knner ni skert alla till?
Men scrub-handskarna som tjejer peelar skinkor etc med r bsta redkapet att anvnda till att tvtta nypotatisen med!
Kp ett par fr detta just dock, haha.
Citera
2008-06-13, 00:17
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Om man tar tid frn man brjar spola vatten fr att rengra potatisen fr att sedan fortstta med potatiskoket s mste det vara vldigt nyupptaget liten potatis fr att hinnas f frdigt p 30 min.

Ett riskok tar skerligen mer n 30 min om man vill ha perfekt ris.
Sklja riset, lta det svlla i vatten en stund, koka upp, rr om och lt koka i 20 min.
Lt efterkoka under lock och utan vrme en 5 -10 min.

Men hur gr du d? Jag skalar potatis till ungarna och kokar den, samtidigt panerar jag och steker fisken eller vad vi nu ska ha. Det tar max 30 minuter!

Samma sak om jag kokar ris. Men d fuskar jag genom att koka upp vattnet i vattenkokaren.
Citera
2008-06-13, 00:25
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Men hur gr du d? Jag skalar potatis till ungarna och kokar den, samtidigt panerar jag och steker fisken eller vad vi nu ska ha. Det tar max 30 minuter!

Samma sak om jag kokar ris. Men d fuskar jag genom att koka upp vattnet i vattenkokaren.

Jag startar att ta tid nr matlagningen brjar.
Innan man tar fram potatisen ur kylen stter man igng tidtagaruret.
Senast jag kokade potatis, fjolrets medelstora satte jag nr vattnet kokade tiduret p 18 min.
Vid provstick s var den inte klar s den fick 5 min till.
Det r vldigt svrt fr mig att komma under 30 min.
Men med nypotatis r det helt klart mjligt, den behver ju bara ett uppkok och 5 minuter.
Citera
2008-06-13, 00:28
Medlem
w84funs avatar
Fr att svara p trden s kommer lite fslag hr:

Stekt fisk med potatis och spenatstuvning.

Sallad med rda bnor, avokado, mango, paprika, rkt lax eller rkor, en god dressing (sjlv lskar jag ppelcidervinger, olivolja, salt, vit- och svartpeppar)

Tonfisk med keso, gurka, tomat

Kttfrsbiffar med pressad potatis. Blanda strbrd, vatten och salt, peppar i en bunke. Skala potatisen. Skr i sm bitar och koka. Sen blandar du ner kttfrsen i strbrdsrran. Ev finriven eller brynt lk. Forma till biffar och stek p frst hg vrme fr frgen, sedan lg vrme fr att bli genomstekt. Kolla potatisbitarna efter ett tag. Nr de r mjuka lgger du dem i en potatispress, pressa och frvara unde lock tills resten r klart. Biffarna borde vara klara nu. Om du vill kan du ta bort biffarna frn pannan, sl p grdde, koka ihop, krydda med salt, vit- och svartpeppar enl smak, Ev. lite soya. Voil, maten r klar. Avjuts med lingonsylt och en sallad som du fixat nr biffarna stektes. Max 30 minuter!
Citera
2008-06-13, 00:29
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Jag startar att ta tid nr matlagningen brjar.
Innan man tar fram potatisen ur kylen stter man igng tidtagaruret.
Senast jag kokade potatis, fjolrets medelstora satte jag nr vattnet kokade tiduret p 18 min.
Vid provstick s var den inte klar s den fick 5 min till.
Det r vldigt svrt fr mig att komma under 30 min.
Men med nypotatis r det helt klart mjligt, den behver ju bara ett uppkok och 5 minuter.

Varfr inte dela potatisarna? Det gr jag nstan alltid till vardags och d r de klara s mycket fortare!
Citera
2008-06-13, 21:53
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Varfr inte dela potatisarna? Det gr jag nstan alltid till vardags och d r de klara s mycket fortare!

Min tanke r att maten ska vara s nyttig som det r mjligt.
Koka potatis med skalet p och salta vattnet s att inga salter frn potatisen fr en chans att lcka ut i kokvattnet.
Skalar och delar potatis innan kok enbart om det r mos p gng.
Pommes blir s klart bde skalat och strimlat, men jag kommer inte under 30 min dr heller.
Citera
2008-06-13, 22:44
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Min tanke r att maten ska vara s nyttig som det r mjligt.
Koka potatis med skalet p och salta vattnet s att inga salter frn potatisen fr en chans att lcka ut i kokvattnet.
Skalar och delar potatis innan kok enbart om det r mos p gng.
Pommes blir s klart bde skalat och strimlat, men jag kommer inte under 30 min dr heller.

Jag anser inte att det r ngot problem d det frmst r kalium och c-vitamin som frsvinner om man skalar potatisen innan kokning. Det fr jag i mig p annat stt!
Citera
2008-06-14, 00:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Jag anser inte att det r ngot problem d det frmst r kalium och c-vitamin som frsvinner om man skalar potatisen innan kokning. Det fr jag i mig p annat stt!

Men likfrbannat s anser jag att det r vldigt svrt att hamna under 30 min grnsen.
Brja ta din matlagningstid innan du stter igng med matlagningen.

Frsa p djupfryst felix pyttipanna tar tom en sn enkel rtt med stekt gg och perfekt konsistens mot en 30 min.
Citera
2008-06-14, 00:38
StigAllan: det r en jvla skillnad p tiden spisar emellan. Elspis gr inte att jmfra med gas, till exempel. Gasspisar r som sm vesslor i jmfrelse med el.
Citera
2008-06-14, 00:42
Bannlyst
Billys Panpizza, gr p 2 minuter

Nj dig med bara en s blir det nyttigt ocks.
Citera
2008-06-14, 00:59
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Men likfrbannat s anser jag att det r vldigt svrt att hamna under 30 min grnsen.
Brja ta din matlagningstid innan du stter igng med matlagningen.

Frsa p djupfryst felix pyttipanna tar tom en sn enkel rtt med stekt gg och perfekt konsistens mot en 30 min.

r det inte mest dliga urskter du kommer med? Frst pratar du om att nring skulle g frlorad om man kokar skalad potatis, sen pratar du om Felix pytt som man enligt dig inte fixar p 30 minuter..

Innehllsfrteckning ver Klassisk Krgarpytt:
Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nt- och grisktt, vatten, potatismjl, bacon, kttprotein av nt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lk (lk, vegetabilisk olja), kokt grisktt, kokt ntktt, worchestershiress (vatten, socker, ttika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlk, muskot, libbsticka], maltvingerextrakt, lk, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% kttrvara anvnts. Salthalt: 0,9%
Citera
2008-06-14, 12:45
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
r det inte mest dliga urskter du kommer med? Frst pratar du om att nring skulle g frlorad om man kokar skalad potatis, sen pratar du om Felix pytt som man enligt dig inte fixar p 30 minuter..

Innehllsfrteckning ver Klassisk Krgarpytt:
Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nt- och grisktt, vatten, potatismjl, bacon, kttprotein av nt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lk (lk, vegetabilisk olja), kokt grisktt, kokt ntktt, worchestershiress (vatten, socker, ttika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlk, muskot, libbsticka], maltvingerextrakt, lk, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% kttrvara anvnts. Salthalt: 0,9%

Dliga urskter tycker jag inte att det r, snarare ett konstaterande av fakta.
Men det kan ju vara svrt fr vissa att tillaga saker p korrekt stt, vilket tar tid.
Halvkokt potatis gr snabbt men r inte speciellt smakligt, min sikt.

Angende pytten s ter jag snt ytterst sllan, kanske vart femte r.
Men d ska den vara vlstekt, alla potatistrningar ska ha brun yta och vara helt igenomstekta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in