• 1
  • 2
2008-06-12, 20:33
Medlem
Locksters avatar
Hej,

Har rökt i några år men eftersom det nu blivit mer o mer rökförbud på krogar och nu även på mitt jobb så blir det svårare att fortsätta. Man får stämpla ut sig från jobb för att ta ett bloss osv.

Funderar på att gå över till snus istället. Men är rädd för att jag ska må dåligt o spy vilket är min största fobi.

Vad är ett bra sätt att "fasas" över till snus utan att må kass?

// Lockster
Citera
2008-06-12, 20:35
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockster
Hej,

Har rökt i några år men eftersom det nu blivit mer o mer rökförbud på krogar och nu även på mitt jobb så blir det svårare att fortsätta. Man får stämpla ut sig från jobb för att ta ett bloss osv.

Funderar på att gå över till snus istället. Men är rädd för att jag ska må dåligt o spy vilket är min största fobi.

// Lockster
Är du en van rökare så behöver du nog inte oroa dig för att spy osv.
För övrigt, vore det inte bättre att sluta helt med tobak än att börja snusa?
Jag tycker att du ska fortsätta röka, tänk på stackarna som arbetar på tobaksplantagerna.
Citera
2008-06-12, 20:37
Medlem
GlassPinnens avatar
Ta en snus, sen när du känner att den börjar rinna så kan du ju spotta ut saften eller alternativt spotta ut hela snusen. Till slut så vänjer man sig.
Citera
2008-06-12, 20:54
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Hej,

// Lockster

Ett bra sätt att "fasa" över till snus finns väl inte direkt, förutom att börja med riktigt svaga snussorter, typ Catch Dry och dom andra smaksatta kvinnosnusen.

När du vant dig vid dom kan du gå över till något starkare, typ Ettan som är något starkare än Catch men mycket svagare än Grov/General.
Citera
2008-06-12, 21:05
Medlem
Barbafettos avatar
Prova Onico eller annan nikotinfri "snus"?

Det bästa skulle som sagt vara att bli av med nikotinberoendet helt men lätt är det ju inte!

En risk är väl att man börjar att både röka och snusa skulle jag tro!

Har själv gått över till Onico efter 27 års snusande och det funkar perfekt för mig!

Det hade vart bra om det fanns en liknande produkt i "cigarettform", det hade säkert underlättat!
Citera
2008-06-12, 21:08
Medlem
Ozmeisters avatar
Kör på bara, det tar inte lång tid att vänja om sig. Jag menar du har ju redan en viss vana av nikotin, så det problemet är ingen big deal. Som tidigare nämt i tråden så börja med white-sorterna.
Lycka till!
Citera
2008-06-12, 21:44
Medlem
Slav3rs avatar
uscha, detta påminner mig om första snusen

som alla andra säger. Du behöver nog inte oroa dig för att spy.
Citera
2008-06-12, 21:47
Medlem
byyys avatar
Tycker du ska börja snusa! Mycket behagligare än att röka ju... Och börja med lite svagare snus som typ Catch, och white snus. Spotta förhelvete inte ut snusen så fort det börjar rinna!! Det som inte dödar, härdar!! Du kommer vänja dig vid smaken och då är du förtrollad
Citera
2008-06-12, 22:38
Medlem
Skrups avatar
Prova Röda Lacket, Rapé lingon eller andra 'ungdoms-snus'.

Dock har sätt många rökare som går över till Grov då de har en stor tobakssmak, som cigaretter har.

Men man får snusa precis vad man vill, sett en del äldra snusare som varvar mellan smaksatt snus, Grov osv. Inget fel med det enligt min mening..
Citera
2008-06-12, 22:46
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag festsnusar ibland och det har aldrig varit några problem för mig. (Jag röker i princip inte. De gånger jag rökt sammanlagt kan nog räknas på en eller i alla fall två händer) Har du testat snusa någon gång? Tror du målat en flask bild om hur äckligt det är. Jag vill gärna ha snus som smakar snus, som general osv, men bara påssnus.
Citera
2008-06-12, 22:51
Medlem
DimeWorshipers avatar
Citat:
Hej,

// Lockster

Om du inte har problem med att vara nikotinberoende så byt direkt. För det första smakar snus så fantastiskt gott vilket cigaretter inte gör, och för det andra så luktar du inte så jävulskt äckligt.

Med erfarenhet av båda säger jag att snus är svårare att sluta med. Det enda som fick mig att sluta snusa var den förlorade aptiten.

Finns snus med mindre nikotinmängd och mindre smak, eller ev smaksatt. Börja med dessa.
Citera
2008-06-13, 00:51
Medlem
Cardinalens avatar
Funkade inte för mig, började snusa för att sluta röka och nu sitter jag här med en dosa grov och ett paket prince. Sen kanske du har lite mer vilja att sluta röka än vad jag hade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in