• 1
  • 2
2008-06-13, 09:12
Medlem
men ge fan i att mixa era Guacamole, ni förstör ju dom
Citera
2008-06-13, 10:03
Medlem
Papa Dans avatar
Det finns naturligtvis massor med varianter på detta kondiment men den version jag lärt mig ifrån mexico är följande:

Avocado
Citronsaft alt. även lite cest
finhackad rödlök
köttet ifrån skållad tomat (dvs utan skal och kärnor) finhackat
spiskummin
salt
vitpeppar
gräddfil

Friskheten i citronen passar faktiskt bättre än den mer fruktiga limen då det balanserar upp avocadon lite bättre. Cest kan tillsättas för lite extra citrussmak. Guacamolen ska förståss inte vara överöst med tomat eller bära mycket tomatsmak så det gäller att ta rätt proportioner. Avlägsnar man skal och kärnor så blir det inte så mycket kött per tomat så jag skulle säga ca 1 tomat per 2-3 avocados beroende på storlek och en halv rödlök till detta.
Sedan är det bara att balansera upp med kryddorna.

Ser att många har i rätt stora mängder mjölkprodukter vilket inte är särskilt vanligt om vi ska göra en autentisk guacamole. 1-2 matskedar är ofta lagom och tillsätts för att dels hålla ihop röran och dels för att balansera upp smakerna något.

Själv föredrar jag att mosa avocadon grovt med gaffeln så den blir lite chunky. Såg att någon nämnde koriander, den färska koriandern används mer ofta i salsan och det är ett hett tips att ni provar. Gör ni inte er egen salsa så kan ni ändå grovhacka och röra ner färsk koriander i en färdig salsa.

Lycka till!
Citera
2008-06-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
men ge fan i att mixa era Guacamole, ni förstör ju dom
Inte med de hårda avocados du hittar på svenska ICA...
Man kan få en medelkornig blandning om man mixar på medelhastighet

Papa Dan
Själv älskar jag just den där tangy lime-smaken
Citera
2008-06-13, 10:40
Medlem
4thFloors avatar
Hmm... vitpeppar i guacamolen? Måste ju prövas, jag är ju en svartpeppartjej annars, men det kanske funkar?
Citera
2008-06-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv
Pressad lime så att salsan blir riktigt syrlig och gör sig sitt namn (Tuppens snabel)
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Dagens skratt!
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Tuppens näbb betyder det väl ändå...
My bad, jag skulle ha varit mer källkritisk och kollat upp en första-hands översättning istället för att ha lyssnat på en mexikan som inte behärskar svenska. Jag köpte översättningen efter beskrivningen att pico de gallo ska vara så syrlig att ansiktet snörps ihop. När han sade snabel tänkte jag på den där röda dinglande grejen under näbben - även om den inte är så ihopsnörpt heller. Kollar upp bättre nästa gång. My bad.

Jag kommer dock att försvara recepten med snablar(!) och klor!
Citera
2009-01-31, 18:56
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara tillägga att han skall göra den precis när man skall äta den för den tappar snabbt smak.

Annars ett av många bra sätt att göra

Så det är ingen ide alltså att ta och göra en lite större del som räcker två-tre dagar?
Hur länge håller en guacamole innan den blir oätlig/mindre god?
Citera
2009-01-31, 19:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Så det är ingen ide alltså att ta och göra en lite större del som räcker två-tre dagar?
Hur länge håller en guacamole innan den blir oätlig/mindre god?
Dagen efter funkar den fortfarande tycker jag, men sen tappar den smak snabbt, och bildar nya dåliga.
Och bäst är den givetvis helt ny, en del restauranger gör gucamolen vid bordet, dock har jag inte lyckats springa på detta i SE.

Lite osäker på vad som är problemet.
Men avokado har stora oxiderings problem det är därför man tillsätter lime.
Så där finns nog problemet.
Citera
2010-02-11, 09:39
Medlem
glen-tourrays avatar
Jag brukar spara en kärna och slänga ner den i guacamolen när den är klar, inbillar mig att den hjälper att färgen stannar och att den inte blir lika brun.

Annars så brukar jag göra så här:

2 st avocado
1 st salladslök
1/2 tomat
Juice från 1/2 lime
1 grön jalapeño
1 vitlöksklyfta
Salt, peppar, spiskummin
Lite gräddfil på slutet

Kör allt utom gräddfilen stötvis i en mixer så att den inte blir slät, vänder ner lite gräddfil och smakar av med kryddorna.
Citera
2010-02-11, 15:03
Medlem
Force-Walkers avatar
Mitt tips, kanske liknar er andras, men vafan.

2 avocados
Lite creme fraiche
Svartpeppar
Örtsalt (Herbamare)
Pressad Limejuice
Pressad Vitlök

Fy fan va gott det är
Citera
2023-02-01, 18:24
Jag har gjort ett experiment med bondbönor och kan rapportera de är ett mycket dugligt substitut för alligatorpäron kokta och mosade för alla preppers därute ska f-n inte sakna gucca.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in