2013-08-24, 17:50
  #121
Medlem
Min brors kusins avatar
Det kan ju vara så att en anställd inom FK sett tantens skyhöga teleräkningar och sen när dom fortsatt att komma in och betalas ut utan åtgärd blivit förbannad och tipsat tidningarna ?

Ett ställe där jobbade på för ett antal år sedan fick besök av Kalla Fakta som kollade reseräkningarna för en hög chef. Eftersom vi där hade en sträng granskning av reseräkningar hittade dom inget snaskigt När anställda klagade på den nitiska granskningen svarade min chef med "Vill du hellre sitta i TV och förklara dina reseräkningar".......
Citera
2013-08-24, 17:52
  #122
Medlem
DIEXELs avatar
Kan man polisanmäla idioten för bedrägeri av skattemedel?
Citera
2013-08-24, 17:54
  #123
Medlem
KarlDenMindres avatar
Ekot: "Har Borgs och Reinfeldts förtroende".

WTF? Vill regeringen förlora nästa val med flit eller? Är alla människor i Konungahuset, Riksdag, regering, kommuner och myndigheter efterblivna? Det är kört för Sverige! Vi är nu officiellt ett u-land.
Citera
2013-08-24, 18:01
  #124
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det intressanta är väl inte att hon har surfat för trehundratusen, utan vad hon har surfat för trehundratusen. Det borde vara helt omöjligt att komma upp i dom roamingavgifterna på rena telefonsamtal. Alltså måste hon ha trålat eller spelat onlinespel på arbetstid. Så, frågan är bara, vad är det hon har dragit hem på skattebetalarnas bekostnad? I helvete att det där är arbetsrelaterat...
Detta med de groteska mobilräkningarna tycker jag inte ska överdrivas. Jag vet en annan person inom myndighetssverige som gjort samma sak, även om det då handlade om ungefär hälften så mycket pengar.

Vanligt folk har en spärr på sina telefoner som slår till när man surfat för 500 spänn utomlands. Den lär man avaktiverat för ABS, eftersom hon reser mycket utomlands i jobbet (oklart varför hon gör det dock) och givetvis måste vara nåbar. Då är det lätt att man glömmer roamingen på, och telefonen sitter och uppdaterar varenda jävla program man har för 1000 kronor per megabyte.

Klumpigt ja, men det är mindre hennes eget fel, och mer att man har bristande rutiner. I värsta fall kan man begära att hon ska stå för räkningen personligen, hon har ju råd med det. Däremot, att som styrelsemedlem tappa förtroendet för någon för att personen ifråga slarvat med sina telefoninställningar är fullkomligt groteskt. Då är det snarare styrelsemedlemmen som ska avgå som ett resultat av bristande begåvning och omdöme.

Om det dock finns ytterligare allvarliga klagomål mot ABS, som vissa i tråden fört fram obekräftade(?) uppgifter om, hamnar det hela i ett helt annat ljus.
Citera
2013-08-24, 18:01
  #125
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det är väl det troligaste, att nåt av barnen har trålat nåt. Det är tokfail på så många punkter.

1. Använda mobilen utomlands i strid mot interna regler.
2. Toksurfa för 300 papp på skattebetalarnas bekostnad.
3. Dessutom göra det privat och internt inom familjen, och utan att surfningen är arbetsrelaterad.
4. Till råga på allt är det antagligen inte hon själv, utan nåt av hennes barn.
5. Som antagligen har dragit ned nåt olagligen, om dom inte bara har nöjessurfat för hela slanten.


Tja vem vet vem som surfat men helt klara grova övertramp torde vara:

1. Att kosta skattebetalarna 300.000:- för att man antingen inte känner till reglerna eller har struntat i dem (kan ev förklaras bort som klantighet).

2. Att (även om övriga biljetter betalats personligt) ta med sig familjen på tjänsteresor. Offentliga myndigheter brukar ha mycket tydliga regler med totalstopp för detta. (fullt medvetet övertramp)

3. I samband med ovanstående låta myndigheten betala 80% av hotellrummet när familjen bestått av minst 2 pers till utöver henne själv.(fullt medvetet övertramp)

Eventuellt också tagit ut semesterdag i samband med tjänsteresa vilket också brukar vara 100% förbjudet. (fullt medvetet övertramp)
Citera
2013-08-24, 18:16
  #126
Medlem
Cradleoffilths avatar
Jag tycker det här är förfärligt. Denna hedersamma dam har på egen hand skapat tiotusentals jobb, skapat arbetsglädje och gemenskap inom arbetsförmedlingen, minskat byråkratin inom myndigheten och byggt upp ett unikt samarbete med näringsliv och olika aktörer inom utbildningssektorn.

Jag tycker man snarast bör starta en namninsamling för att inte bara behålla henne, men även höja hennes lön. Naturligtvis bör Sven Otto Littorin, hennes vapendragare utses till ny arbetsmarknadsminister snarast så hon får det stöd hon så väl behöver. Dessutom skulle det öka sysselsättning inom framtidssektorn escort och manlig underhållning.

Vad spelar några hundratusen i teleräkningar för roll i det stora hela? Låt henne ringa för miljoner, det skapar ju jobb!
Citera
2013-08-24, 18:27
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mna ska ha klart för sig att hon är kulturellt uppfostrad i en helt annan myndighetskultur. I det land där hon har sin härkomst är ett myndighetsuppdrag lika med att sko sig. Det tar lång tid att tvätta bort dylika kulturella spår. Vi talar om mansåldrar. Det finns egentligen ingen anledning att tycka att hennes stil är märklig. Vi kan inte förvänta oss något annat.

Och vad är det som får dig att tro att hon är uppfostrad i en helt annan myndighetskultur? Tror du hon steg av flyktingbåten i förrgår eller vad? Bara för att hon råkar ha en annan etnisk bakgrund än den svenska hindrar ju inte att hon studerat och arbetat i Sverige? Eller tror du hon gick ut SFI utbildningen förra veckan?
Citera
2013-08-24, 18:39
  #128
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Detta med de groteska mobilräkningarna tycker jag inte ska överdrivas.

Styrelsen saknade förtroende för henne redan innan det där med mobilräkningarna dök upp.
Citera
2013-08-24, 18:50
  #129
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Detta med de groteska mobilräkningarna tycker jag inte ska överdrivas. Jag vet en annan person inom myndighetssverige som gjort samma sak, även om det då handlade om ungefär hälften så mycket pengar.

Vanligt folk har en spärr på sina telefoner som slår till när man surfat för 500 spänn utomlands. Den lär man avaktiverat för ABS, eftersom hon reser mycket utomlands i jobbet (oklart varför hon gör det dock) och givetvis måste vara nåbar. Då är det lätt att man glömmer roamingen på, och telefonen sitter och uppdaterar varenda jävla program man har för 1000 kronor per megabyte.

Klumpigt ja, men det är mindre hennes eget fel, och mer att man har bristande rutiner. I värsta fall kan man begära att hon ska stå för räkningen personligen, hon har ju råd med det. Däremot, att som styrelsemedlem tappa förtroendet för någon för att personen ifråga slarvat med sina telefoninställningar är fullkomligt groteskt. Då är det snarare styrelsemedlemmen som ska avgå som ett resultat av bristande begåvning och omdöme.

Om det dock finns ytterligare allvarliga klagomål mot ABS, som vissa i tråden fört fram obekräftade(?) uppgifter om, hamnar det hela i ett helt annat ljus.
Fast nog fan borde kärringen reagerat på den höga kostnaden tidigare och frågat om råd hur den skulle kunna reduceras, enligt egen uppgift fattade hon inte ens vad roaming var för nåt år sedan.
Har man så dåligt omdöme ska man inte leda ett stort företag eller en myndighet.
Citera
2013-08-24, 18:51
  #130
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levillain
Och vad är det som får dig att tro att hon är uppfostrad i en helt annan myndighetskultur? Tror du hon steg av flyktingbåten i förrgår eller vad? Bara för att hon råkar ha en annan etnisk bakgrund än den svenska hindrar ju inte att hon studerat och arbetat i Sverige? Eller tror du hon gick ut SFI utbildningen förra veckan?

Hennes agerande tyder på att hon klev av bananbåten för inte alltför länge sen. Känner till alltför många personer med annan bakgrund än svensk och som studerat här i Sverige utan att den korrupta bananrepublik-andan försvunnit.
Citera
2013-08-24, 18:52
  #131
Avslutad
Som sagts av tidigare postare. Ekot och Expressen säger att imam Reinfeldt och Borg ger sitt stöd för bedragerskan. WTF?
Citera
2013-08-24, 18:53
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Alliansen går från klarhet till klarhet! En horköpare har anställt en porrsurfare till att skicka svenskar i slaveriets fas-3, medan man betalar Swedbank skattepengar för att anställa somalier.

Finns det någon som orkar räkna ut hur många timmar man behöver vara uppkopplad med ett svenskt abonnemang i Dominikanska Republiken för att man ska komma upp i 170.000 spänn?

Kan det röra sig om en scam? Om hon lät koppla upp sig mot ett betalnummer eller motsvarande och de delade på pengarna?

I många länder i framförallt Asien dit ABS åkt på tjänsteresor finns inga avtal med Telia som är den teleoperatör som Arbetsförmedlingen använder sig av.I Asien är det oerhört dyrt att surfa med telefonen om man har roaming påslaget. Då leter telefonen upp första bästa nät oavsett vad det kostar. Internet-och telefontrafiken kan passera fem-tio, ja kanske fler olika nätverk innan den slutligen hamnar i Europa och Telia. Just i Asien så funkar det närmast som ett bondfångeri för de som surfar med roaming. Livsfarligt...

Vi talar om att kostnader kan bli 100 000 under det mobilsurfande som man ägnar sig åt under en semesterresa...

Se denna tråd

https://www.flashback.org/sp13875087

Hon behöver inte ha surfat och ringt oerhört mycket för att komma upp i den typen av kostnader som dessutom fördelats på ett år men det är naturligtvis ingen hit att det skett över tid och inte har korrigerats efter t ex en tremånadersperiod så att inte samma kostnader kunnat undvikas...

Vad som var hennes misstag var att hon inte slagit av sin roaming. Hon kunde istället låtit köpa ett lokalt telefon eller surfkort eller surfat på hotell-wifi men antagligen kan hon inte detaljerna kring det här och hur man åstadkommer inställningar som gör att man inte påförs de gigantiska avgifter som roaming i Asien kan ge. Tror knappt hon vet vad roaming innebär eller hur man stänger av det. Hon lämnar säkert telefonen till någon som gör det åt henne i vanliga fall och har därmed inte behövt sätta sig in i det. Inte heller hennes assistent som förväntas bistå henne i hennes arbete på Arbetsförmedlingen har nog någon kompetens inom roaming och internet-relaterade nättariffer och hur många olika nätverk som kan kopplas in under t ex en resa till Hong Kong, Shanghai, Bangkok eller hur de kan slå.

Det är ju många som har påförts gigantiska telefonräkningar när de har haft roaming påslaget och nu sitter och betalar av detta månad efter månad i åratal...

Däremot kanske man kan tänka att hon efter ett par månader bör ha blivit uppmärkssammad om de oproportionerligt höga telefonfakturorna och sett till att ta reda på hur de kunnat bli så höga så det inte skulle kunnat ske igen men här kanske det här med att vara chef som ofta bara innebär en gräddfil bestående i att inte behöva bli ifrågasatt kan har spelat in.

Hursomhelst så är det väldigt lätt att roaming kostar gigantiska belopp och det behöver absolut inte betyda att man går in på sidor som är extremt dyra betaltjänster eller sådant. Telefonen varnar ju inte och säger obs nu är du inne på ett nät som går via ett annat nät som kostar 190 kr/ minuten Surfar man så kan det kosta hur mycket som helst om man dessutom förflyttar sig lokalt inom samma område. Roaming bör helt enkelt inte användas om man har fast abonnemang. Det kan leda till att sparkapitalet försvinner...
__________________
Senast redigerad av Levillain 2013-08-24 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in