Nr jag var liten blddrade jag i en "rasbok". En bild visade en kvinna frn Balkan med tatueringar i hela ansiktet, detta skulle vara en tradition. Ni som r frn Balkan, knner ni till detta? Knns frckt, tycker jag!
Nr jag var liten blddrade jag i en "rasbok". En bild visade en kvinna frn Balkan med tatueringar i hela ansiktet, detta skulle vara en tradition. Ni som r frn Balkan, knner ni till detta? Knns frckt, tycker jag!
Hahaha, vad jag vet s r det ingen tradition p balkan.
Traditionen med tatuerade kors ver bla ansiktet finns/fanns hos katolska kvinnor .
Trenden uppstod nr turkar kom till Balkan i frebyggande syfte .
Det praktiseras inte lngre men visst finns det gamla kvinnor som har det ven idag.
Lter mycket frmmande fr mig. r du sker p att de inte var turkar och att tatueringen var henna?
Henna mlningar grs oftast p hnderna men jag har fr mig att jag sett kvinnor som har det p ansiktet.
Even today Croatian women in some parts of Bosnia tattoo their hands with Christian symbols and stechak ornaments. This very old custom, used exclusively among Catholic Christians, had a special meaning in the period of the Ottoman occupation. In this way, by wearing indelible signs of their Christian religion, the forced conversion to Islam has been prevented. However, the custom itself is much older. For example, a Greek historian Strabo (1st century BC) mentions tattooing among inhabitants of this area.
Det r vldigt ovanligt med tatuering p ansiktet.. Men jag kan frskra er att jag har sett det , kvinnan r dd nu (pokojna joj dusa) , och sista r levde hon i Malm..
Senast redigerad av klempo 2008-06-13 kl. 19:36.
Det r vldigt ovanligt med tatuering p ansiktet.. Men jag kan frskra er att jag har sett det , kvinnan r dd nu (pokojna joj dusa) , och sista r levde hon i Malm..
Jag har i inlgget innan ditt lagt in lite info p engelska om tatueringar. Str det ngot liknande i din lnk?
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!